شناسهٔ خبر: 43431710 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رشد ۲ برابری خدمات بیمه‌ای به روستاییان آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- ارتقای ضریب نفوذ بیمه در روستاها با حمایت از طرح‌های مختلفی نظیر بیمه سلامت و صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر به اهتمام دولت تدبیر و امید در سراسر کشور محقق شده ولی این رشد در آذربایجان‌غربی بسیار بیشتر بوده و در این حوزه شاهد رشد ۲ برابری خدمات بوده ایم که البته این روند همچنان تا پایان کار دولت تداوم دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در دنیای امروز میزان رشد اقتصادی، جایگاه بین‌المللی کشورها را رقم می‌زند و برای تحقق این امر کشورها در تلاش هستند تا شاخص‌های توسعه یافتگی خود را ارتقا دهند و از این طریق در چرخه بهبود وضعیت اقتصادی نقش تأثیرگذاری ایفا کنند.

 در این بین صنعت بیمه به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی و به عنوان یکی از عمده‌ترین نهادهای اقتصادی همواره مدنظر دولت‌مردان بوده و ارتقای شاخص ها و آمار و ارقام در این بخش از جمله موارد مهم مقایسه کشورها به شمار می رود.

طی سال‌های گذشته، دولت های مختلف در کشور با همراهی بخش خصوصی، سعی در توسعه چتر بیمه‌ای برای اقشار روستایی داشته‌اند؛ از ابتدای دولت تدبیر و امید و توجه به افزایش رفاه اجتماعی، بهره مندی از ظرفیت بیمه در بخش درمان و تامین آتیه اقشار مختلف مردم، در دستور کار قرار گرفت و همواره یکی از نقاط درخشان فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم به شمار می‌رود.

عملکرد دولت در بخش بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر با رشد ۲ برابری میزان بیمه‌شدگان و توسعه خدمات بیمه‌ای نشان از توجه دولت تدبیر و امید به رفاه و آسایش روستاییان در سطح جامعه است.

رشد ۶۹ هزار نفری بیمه‌شدگان روستایی در آذربایجان‌غربی

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی گفت: تا قبل از دولت یازدهم ۳۴ هزار و ۶۷۰ نفر تحت پوشش این صندوق بوده‌اند و این رقم هم اینک با رشد ۶۹ هزار و ۶۶۶ نفری به ۱۰۴ هزار و ۳۳۶ خانوار در دولت تدبیر و امید رسیده است.

یونس معزز  اظهار داشت: با این آمار تعداد بیمه شدگان صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی افزایش ۲۰۰ درصدی را در افراد تحت پوشش صندوق نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: یک‌هزار و ۵۵۵ نفر از روستاییان مناطق روستایی و عشایری این استان نیز برای نخستین بار در دولت دوازدهم از مزایای بازنشستگی بهره‌مند شده‌اند.

وی بیان کرد: همچنین سه هزار و ۷۷۶ خانوار روستایی آذربایجان‌غربی از مستمری بازماندگان تحت تکفل و مستمری از کارافتادگی بهره‌مند شده‌اند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی با بیان اینکه همه اقشار جامعه نیازمند بیمه اجتماعی هستند، اظهار داشت: اقشار آسیب‌پذیری چون روستاییان و کشاورزان از اولویت و ضرورت بیشتری برای زیرپوشش قرار گرفتن بیمه برخوردار هستند.

۱۷ هزار زن روستایی آذربایجان‌غربی تحت‌پوشش بیمه اجتماعی هستند

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی گفت: ۱۷ هزار و ۷۳۵ نفر از بانوان شاغل روستایی این استان تحت پوشش بیمه اجتماعی هستند.

 معزز افزود: این زنان در مشاغل زیربخش قالی‌بافان، صنایع‌دستی، دامپزشکی، مکانیزاسیون، صنایع‌ تبدیلی و تکمیلی، امور دام، منابع طبیعی و تولیدات گیاهی فعال هستند و می‌توانند از خدمات صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه ۱۵۱ نفر از زنان سرپرست خانوار نیز جزو مستمری بگیران هستند، ادامه داد: تمامی بانوان شاغل روستایی آذربایجان غربی می‌توانند با مراجعه به دفاتر و کارگزاریهای این صندوق خود را بیمه کنند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی اضافه کرد: ۱۰۲ کارگزاری فعال بیمه‌ای در سطح این استان فعال است و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به این دفاتر و پرداخت مبالغی بین سه میلیون و ۳۰۰ هزار ریال تا هشت میلیون و ۴۰۰ هزار ریال به صورت سالانه خود را بیمه کنند.

معزز تاکید کرد: روستاییانی که توانایی پرداخت حق بیمه خود را ندارند نیز می‌توانند به صورت اقساط در ۲ یا چهار نوبت اقدام به پرداخت کنند.

وی گفت: روستاییان و افراد ساکن شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در آذربایجان غربی با پرداخت ۱۵ سال حق بیمه و پس از رسیدن به سن ۶۵ سالگی بازنشسته محسوب می‌شوند و هر ماه مستمری می‌گیرند.

معزز با بیان اینکه همه اقشار جامعه نیازمند بیمه اجتماعی هستند، اظهار داشت: اقشار آسیب‌پذیری چون روستاییان و کشاورزان از اولویت و ضرورت بیشتری برای زیرپوشش قرار گرفتن بیمه برخوردار هستند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی بیان کرد: بازنشستگی، ازکارافتادگی ناشی از کار، بیماری، حوادث و مزایای مستمری بازماندگان با امکان انتقال سوابق بیمه‌های اجتماعی از دیگر مزیت‌های این بیمه به شمار می‌رود.

معزز جلوگیری از مهاجرت روستاییان، کاهش اختلاف طبقاتی، تامین امنیت اجتماعی و توزیع عادلانه درآمد را از مهمترین اهداف صندوق بیمه اجتماعی عنوان کرد و افزود: مشاغل ۲۳۰گانه بخش‌های مختلف کشاورزی با تایید سازمان جهاد کشاورزی یا نظام صنفی کشاورزی، محل سکونت به عضویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان درمی‌آیند.

حدود ۷ هزار خانوار عشایری تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفتند

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری در این استان زندگی می‌کنند که تاکنون با حمایت دولت و توجه و تلاش مسوولان ۶ هزار و ۹۳۹ خانوار از این تعداد از خدمات بیمه اجتماعی روستاییان استفاده می‌کنند.

علی ناجی اظهار داشت: با این آمار حدود ۴۰ درصد از جامعه عشایری این استان تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دارند.

وی افزود: عشایر می‌توانند با مراجعه به دفاتر بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر و با پرداخت مبالغی بین سه میلیون و ٣٠٠ هزار ریال تا هشت میلیون و ۴٠٠ هزار ریال به صورت سالانه خود را بیمه کنند.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: بازنشستگی، از کارافتادگی ناشی از کار، بیماری، حوادث و مزایای مستمری بازماندگان با امکان انتقال سوابق بیمه‌های اجتماعی از دیگر مزیت‌های این بیمه به شمار می‌رود.

ناجی با اشاره به بیمه دام عشایر نیز اظهار داشت: در بخش بیمه دام عشایری نیز تاکنون ۲۸۹ هزار و ۵۹ راس دام تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: عشایر برای بیمه کردن هر راس دام خود حدود ۲۰ هزار ریال را برای بیمه پایه پرداخت می‌کند و در بخش بیمه تکمیلی نیز میزان این رقم با توجه به شرایط بیمه متفاوت است.

وی اظهار داشت: عشایر آذربایجان‌غربی حدود ۲ میلیون واحد دامی سبک و سنگین را در اختیار دارند و انواع محصولات لبنی و پروتئینی را تولید و و روانه بازار مصرف می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه عشایر استان با امکانات محدود خود نقش برجسته و مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند، بیان کرد: می‌توان با احیا و تقویت مهارت‌های عشایر و ارائه طرح‌های مشتری‌پسند و طبق نیاز بازار در راستای تحقق شعار سال (جهش تولید) گام‌های موثری را برداشت.

ناجی تاکید کرد: جمعیت عشایری آذربایجان‌غربی چهار درصد از جمعیت کل استان و ۱۱ درصد از جمعیت روستایی استان را شامل می‌شود و این نشان از میزان تاثیرگذاری عشایر در تولید انواع محصولات دامی و غیردامی است.

سامانه سبا پاسخگوی بیمه‌شدگان روستایی و عشایری آذربایجان‌غربی است

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی گفت: سامانه هوشمند پیامکی "سبا " با شماره ۳۰۰۰۲۷ این صندوق با هدف دسترسی راحت بیمه‌شدگان و ارائه خدمات غیرحضوری به مراجعه‌کنندگان راه‌اندازی شده و بیمه‌شدگان می‌توانند درخواست‌های خود را در این سامانه ثبت و نتیجه را دریافت کنند.

 معزز افزود: بیش از ۲ هزار پیامک به سامانه هوشمند پیامکی بیمه اجتماعی (سبا) توسط بیمه شدگان این استان ارسال و خدمات لازم به این تعداد درخواست ارائه شده است.

وی ادامه داد: این سامانه به صورت تعاملی با مخاطبان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ارتباط برقرار می‌کند و براساس متن درخواستی که مخاطب در پیامک خود به صندوق شماره ۳۰۰۰۲۷ ارسال می‌کند، پاسخ مناسب را تهیه و با پیامک به وی بازمی‌گرداند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی اضافه کرد: دریافت کدها و اطلاعات کارگزاری‌های این سازمان، دریافت نحوه کارکرد سامانه، دریافت شناسه پرداخت و همچنین پرداخت اقساطی حق بیمه از جمله خدماتی است که توسط این سامانه ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: جزئیات استفاده از این سامانه با ارسال پیامک خالی به شماره ۳۰۰۰۲۷ قابل مشاهده است.

فعالیت ۱۸۰ مرکز جامع خدمات سلامت در آذربایجان‌غربی

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۷۹۵ هزار و ۳۸۷ نفر از جمعیت این استان تحت پوشش بیمه سلامت هستند، گفت: از این میزان یک میلیون و ۱۹۷ هزار و ۶۰۰ نفر جزو بیمه شدگان صندوق روستاییان و عشایر هستند که از خدمات بیمه‌ای این سازمان بهره لازم را می‌برند.

نادر نانبخش افزود: ۱۸۰ مرکز جامع سلامت در حال خرید خدمت و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیمه‌شدگان روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر است.

وی اضافه کرد: این تعداد مراکز جامع سلامت در قالب ۱۷ شبکه بهداشتی و درمانی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تمامی مناطق استان هم‌اکنون در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: ۳۱۰ پزشک خانواده، ۲۴۳ مامای خانوار و ۸۲ نفر دندانپزشک در این مراکز در حال ارائه خدمت به بیمه‌شدگان هستند.

صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر وظیفه بیمه کردن روستاییان فاقد بیمه را در استان‌های مختلف را در اختیار دارد و دولت تدبیر و امید با توجه به این سازمان‌ بیمه‌گر و توسعه خدمات آن چتر حمایتی خود را گسترش داده است.

نظر شما