شناسهٔ خبر: 43431674 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار بررسی کرد؛

حکایت ۲۰ روز و ۲۰ شب تشنگی الف‌ها/ آبرسانی قطره چکانی

 بابل - تشنگی و کم آبی در برخی از مناطق و شهرستان های گروه الف در مازندران به حدود ۲۰ روز و ۲۰ شب و ۲۰ دقیقه رسیده و همچنان برخی خانوارها چشم به راه تانکرهای آبرسان هستند.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان ها: از ۲۰ روز پیش که در بالادست سد البرز در لفور سیلاب منجر به ورود گل و لای شد تاکنون به دلیل کدورت بالای آب برخی مشترکان شهرها و مناطق الف در مازندران از نوشیدن آب گوارا محروم هستند و آب، دغدغه شب و روزشان شده است.

مسئولان کاهش بستر آب در سد البرز، کدورت بالای آب و در نهایت خروج دو تصفیه خانه اضطراری از مدار را دلیل بروز برخی مشکلات برای مشترکان آب در شهرستان های گروه الف بیان می کنند و چاره اصلی را تسریع در تکمیل ساخت تصفیه خانه سد می دانند.

این درحالی است که در پایین دست و برخی مناطق اخلال آبی و کمبود آن مشکلات مردم را در روزهایی قرمز و کرونایی وخیم کرده است.

مشکل ۲۰ روزه کم آبی در بابل
یک شهروند بابلی در این زمینه به خبرنگار بازار می گوید: حدود ۲۰ روز می گذرد و همچنان مشکل اخلال وکدورت آبی حل نشده است و مسئولان همچنان وعده می دهند.

وی که خود را قربانی معرفی کرده است، می گوید این روزها اگر مهمان به خانه بیاید باید به خاطره قطع و اختلال مکرر آب شرمنده آنان باشیم و همچنان باید چشم انتظار تانکرهای آبرسان بمانیم تا نسبت به ذخیره سازی آب اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه مشکل اختلال و کم آبی و کدورت مسئله چندساله شهرستان بابل و شهرهای اطراف به شمار می رود، یادآور شد: مسئولان می گویند با ساخت تصفیه خانه مشکل حل می شود و معلوم نیست کی به سرانجام برسد.

اختلال و کدورت آبی هفته گذشته در شهرهای گروه الف مازندران از جمله بابل به اوج رسیده بود و این مسئله مسئولان ارشد استان را شبانه به بالای سد البرز در لفور رساند تا برای حل دغدغه شهروندان چاره اندیشی کنند.

محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه ای مازندران ردباره تامین درازمدت آب شهرهای گروه الف از جمله بابل و بابلسر به خبرنگار بازار می گوید: طرح تامین درازمدت آب شرب شهرهای بابل و بابلسر با خط انتقال ۷۰ کیلومتری و تصفیه خانه ای به ظرفیت هزار و ۵۰۰ لیتر برثانیه و مخزن ۵۰ هزار مترمکعبی جزو برنامه ها است.

طرح تامین درازمدت آب شرب شهرهای بابل و بابلسر با خط انتقال ۷۰ کیلومتری و تصفیه خانه ای به ظرفیت هزار و ۵۰۰ لیتر برثانیه و مخزن ۵۰ هزار مترمکعبی جزو برنامه ها است

وی با اظهار اینکه تاکنون خط انتقال آب به رغم همه محدودیت ها اجرا شده و فقط ۲.۵ کیلومتر از خط انتقال در بابلسر باقیمانده است، پیشرفت فیزیکی تصفیه خانه را ۷۰ درصد بیان کرد و گفت: علاوه براینکه به دلیل تکمیل نشدن تصفیه خانه اصلی دو تصفیه خانه ۵۰ لیتر در ثانیه از سد البرز احداث شده است.

وی درباره مشکل کمبود آب روزهای اخیر در بابل و بابلسر وقوع بارش ۹۰ میلی متری و سیلاب ۱۸۰ مترمکعب در ثانیه ای در سد البرز را دلیل بالارفتن کدورت آب بیان کرد و گفت: این مسئله سبب شده تا تصفیه خانه اضطراری از مدار خارج شود اما طی روزهای گذشته تلاش های زیادی برای حل مشکل صورت گرفت و نسبت به احداث ایستگاه پمپاژ برای انتقال آب به مدار اقدام شده است.

یخکشی همچنین از تامین اعتبار هزار میلیارد ریالی از محل مدیریت بحران برای تکمیل تصفیه خانه خبر داد و گفت: به زودی یک واحد از تصفیه خانه وارد مدار می شود.

مدیرعامل اب منطقه ای مازندران با اظهار اینکه طی روزهای گذشته پمپ هایی برای نصب روی دیواره سد نصب شد تا نسبت به برداشت آب از سطح دریاچه سد اقدام کند، افزود: همچنین تصفیه خانه اضطراری وارد مدار شد و با قطع بارشها طی روزهای اخیر کدورت آب رو به کاهش است.

وی ادامه داد: برای حل مشکل کدورت آب بابل و بابلسر یک واحد از تصفیه خانه اصلی در حال آزمایش و تست است که به زودی مشکل کدورت آب شهرستان های بابل و بابلسر حل می شود.

وی بر لزوم تسریع در عملیات و راه اندازی تصفیه خانه آب واتصال آب سد البرز تاکید کرد.

نصب ۲ الکتروپمپ روی سد البرز
مجید عبداللهی مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران نیز با بیان اینکه بارندگی های اخیر شدید در روزهای اخیر در بالادست سد البرز سبب افزایش کدورت آب شده است، افزود: این درحالی که تصفیه خانه اضطراری آب در طلوت بابل قادر به تصفیه حجم بالای کدورت آب نبوده است.

وی با اظهار اینکه با تلاش شبانه روزی و در شرایط جوی نامناسب دو الکتروپمپ بر روی تاج سد و سطح دریاچه نصب شده است، افزود: با این کار ۴۰۰ لیتر آب در ثانیه به شبکه تزریق شده است.

وی با اشاره به شتشوی خطوط انتقال آب از سد تا تصفیه خانه گفت: به تدریج جریان آب در تمامی مناطق دارای افت و قطع آب وارد مدار می شود.

عبداللهی اظهار امیدواری کرد تا با ساخت و تکمیل تصفیه خانه مشکل اختلال آبی در شهرهای گروه الف برای همیشه حل شود.

بابلسر نیز از دیگر مناطق گروه الف در مازندران به شمار می رود که کمبود آب دغدغه سال های سال مشترکان است و در حال حاضر به گفته متولیان امر این شهرستان با کمبود ۱۳۰ لیتر در ثانیه آب مواجه است.

حل مشکل اختلال آبی در شهرستان های گروه الف مازندران نیازمند راه اندازی تصفیه خانه آب و تامین اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح است تا مشترکان این مناطق برای همیشه از تبعات و مشکلات کم آبی و اختلال رهایی یابند.

نظر شما