شناسهٔ خبر: 43431657 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی همدان:

سرزنش افراد مبتلا به کرونا موجب پنهان کردن بیماری می‌شود

همدان- ایرنا- مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: انگ یا برچسب اجتماعی به بیماران مبتلا به کرونا سبب پنهان‌کاری در اعلام ابتلا به این ویروس و مراجعه دیرهنگام برای درمان می‌شود.

صاحب‌خبر -

دکتر مهتا سنگستانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: علاوه بر پیشگیری از شیوع ویروس کرونا پرهیز از انگ زدن به این طیف بیماران بسیار با اهمیت است چراکه این کار اشتیاق برای انجام رفتارهای بهداشتی و پیشگیرانه را کاهش می‌دهد.

وی اضافه کرد: بی‌توجهی و کم‌توجهی به بیماران کرونایی و سرزنش کردن آنها، علاوه بر پنهان کاری موجب حضور بیمار در محل کار و فعالیت و انتقال ویروس به دیگر همکاران و مراجعه کنندگان به محل کار وی می شود.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان افزود: هیچیک از بیماران مبتلا به کرونا دوست نداشتن به این ویروس مبتلا شوند و دیگران را نیز به این بیماری مبتلا کنند بنابراین ابتلا به کرونا برای افرادی بی اعتنا به شیوه‌نامه‌های بهداشتی متصور است.

سنگستانی با بیان اینکه سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر در معرض سرزنش هستند افزود: بی‌توجهی به سالمندان مبتلا به کرونا و بیان جملات ناشایست و ناامید کننده قابل پذیرش نیست و خانواده ها در این شرایط باید بیشتر از نظر رفتاری مراقب نحوه برخورد با سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای باشند.

وی اظهار داشت: مقصر جلوه دادن افراد باعث می‌شود افراد بیمار علاوه بر رنج و نگرانی از بیماری، از نظر روانی نیز زیر فشار شدید قرار بگیرند.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ادامه داد: یکی از ضرورتهای مورد توجه هنگام مراقبت از بیمار کرونایی در منزل، جدا کردن فرد و وسایل او از دیگر اعضای خانواده تا زمان کسب بهبودی است بنابراین بیماران نباید نسبت به این اقدام خانواده شاکی شده و این اقدام را بی توجهی و طرد از خانواده تلقی کنند.

سنگستانی اظهار داشت: افراد نقش موثری در بازتولید برچسب، انگ اجتماعی و ایجاد هراس و دلهره برای بیماران دارند بنابراین انتظار می رود با توجه و شنیدن داستان هر یک از افراد مبتلا، بهبودیافته یا فوت‌شده به علت کرونا هویت انسانی افراد را به رسمیت بشناسند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۲۵۲ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۳۰ هزار و ۳۷۵ نفر رسید و ۳۰ استان همچنان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا هستند.

سیما سادات لاری روز یکشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴  ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۷ مهر ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۸۹۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۶۶۱ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۳۰ هزار و ۳۸۰ نفر رسید.

نظر شما