شناسهٔ خبر: 43431631 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس دهم شورای اسلامی:

دستاویز برای بنگاه‌های تبلیغاتی دشمن تهیه نکنیم/ مسئولیت‌ها تمام می‌شوند اما اثرات عملکردها طولانی مدت است/ پورمختار در هیئت نظارت پرونده نداشت

فرشته صائمی

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس دهم با اشاره به توهین برخی نمایندگان به رئیس جمهور گفت: در این شرایط که دشمن در کنار جنگ اقتصادی به دنبال جنگ روانی، علیه ما است، دستاویزی برای بنگاه‌های تبلیغاتی و جنگ روانی آنها تهیه نکنیم.

صاحب‌خبر -

«محمدجواد جمالی نوبندگانی»، سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس دهم، در رابطه با ورود این هیئت به پرونده پور مختار در طول عمر مجلس دهم به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: با توجه به اینکه تشکیل پرونده در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان برای یک نماینده، مستلزم شکایت از طرف یک شخص حقیقی یا حقوقی و یا گزارشی از نهادهای نظارتی است، در آن زمان پرونده پورمختار در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تشکیل نشد.

این نماینده مجلس دهم با اشاره به اینکه پور مختار رییس کمیسیون اصل 90 مجلس نهم بود نه مجلس دهم، تصریح کرد: پورمختار در مجلس دهم عضو کمیسیون قضائی بود و حتی عضو کمیسیون اصل 90 این مجلس هم نبود.

جمالی نوبندگانی در مورد علت رد درخواست پورمختار برای عضویت در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به دلیل اینکه ریاست کمیسیون اصل 90 معمولا با تصمیم هیئت رئیسه مجلس تعیین می‌شود، در اینجا یک نفر از اعضای کمیسیون اصل 90 کاندیدای ریاست این کمیسیون می‌شود و یا از میان افراد مدنظر، هیئت رئیسه مجلس یک نفر را به مجلس معرفی می‌کند و به این ترتیب نبود که مجلس از بین دو نفر یک نفر را انتخاب کند لذا حالتی مانند رأی اعتماد دادن، دارد.

نماینده مردم فسا در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: نحوه تعیین رئیس کمیسیون اصل 90 چالش است که در مجلس وجود دارد همچنان که مجلس یازدهم هم با این چالش مواجه شد. در مجلس دهم نظر نمایندگان هم بر این بود که هیئت رئیسه حدود 3 نفر را برای ریاست کمیسیون اصل 90 معرفی کند و نمایندگان یک نفر را انتخاب کنند.

جمالی نوبندگانی با بیان اینکه پورمختار در مجلس دهم نتوانست نظر لاریجانی را برای ریاست کمیسیون اصل 90، جلب کند، افزود: نظر لاریجانی و هیئت رئیسه این بود که  داود محمدی، نماینده قزوین ریاست کمیسیون اصل 90 را برعهده بگیرد.

جمالی نوبندگانی در پاسخ به اینکه هیچ مکانیسمی برای ورود هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به قضیه تخلفات نمایندگان بدون وجود شکایتی از طرف افراد حقیقی یا حقوقی و یا نهادی امنیتی وجود ندارد؟ تصریح کرد: بنده بارها گفتم که مصوبه مجلس هشتم در مورد تشکیل هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان این ضعف را دارد که صریح نبود که هیئت نظارت بدون شکایت و گزارش به مسائل، ورود پیدا کند.

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: لذا به مجلس یازدهم پیشنهاد می‌کنم که اگر قصد به روزرسانی مصوبه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان را دارند، یکی از مواردی که بهتر است به آن توجه کنند این است که هیئت نظار بر رفتار نمایندگان، صرفا هیئت رسیدگی به گزرشات و شکایات نباشد و اگر خودش هم تخلف آشکاری خلاف شئونات و وظایف نمایندگی تشخیص داد، بتواند رأساً دخالت و پیگیری کند و حکم بدهد.

جمالی نوبندگانی در بخش دیگری از صحبت‎های خود در پاسخ به اینکه توهین به رئیس‌جمهور جزو وظایف نمایندگی است؟ خاطرنشان کرد: در ماه ربیع‌الاول که ماه ولادت پیامبر اکرم (ص) است، قرار داریم. پیامبر در احترام به افراد بر حسن خلق تاکید داشتند. لذا حتی اگر انتقادی هم داریم در فضای عالمانه، نقادانه، منصفانه و عادلانه مطرح کنیم اثرپذیری در طرف مقابل هم بیشتر است.

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس دهم شورای اسلامی  یادآور شد: ما مسلمان هستیم و طبق سخن امام (ره) نمایندگان مجلس عصاره فضائل مردم هستند، بنابراین در این شرایط که دشمن در کنار جنگ اقتصادی به دنبال جنگ روانی، علیه ما است، دستاویزی برای بنگاه‌های تبلیغاتی و جنگ روانی آنها تهیه نکنیم. در هر صورت این مسئولیت‌ها تمام می‌شوند اما اثرات عملکردها طولانی مدت است. همیشه باید به این نکته توجه کنیم حرفی که می‌زنیم، عملی که داریم، در جایگاهی که هستیم تا چه اندازه مطابق منافع و امنیت ملی است و تاثیر مثبت یا منفی دارد.3

بیشتر بخوانید:

نظر شما