شناسهٔ خبر: 43431566 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

حاکمیت برای جلوگیری از تندروی‌ها چاره‌اندیشی کند

غلامعلی رجایی گفت: رفتارهای رادیکال به حدی نگران‌کننده شده است که حاکمیت باید برای جلوگیری از تداوم این روند چاره‌اندیشی کند. چون تندروها در مقاطعی حتی دست به اسلحه بردند یا با حرف‌هایشان کاری کردند که عده‌ای به خود اجازه دهند با اسلحه شخصیتی چون سعید حجاریان را ترور کنند.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| آتش تندروها روزبه‌روز داغ‌تر می‌شود و تندروی برای جناحی خاص در فضای سیاسی ایران به هدفی مهم تبدیل شده است. چون هزینه‌های این روند منافع ملی را به طور جدی تهدید می‌کند و افزایش افراطی‌گری‌ها آن هم در آستانه انتخابات مهم ریاست‌‌جمهوری موجب بروز نگرانی‌‌های زیادی شده است.

 

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار داشت: تندروها در شرایطی این روزها علیه دولت سیاه‌نمایی می‌کنند که مشخصاً بعد از مجلس جدید دور دورِ تندروهاست. البته نمی‌توان به روی برخی از ناکارآمدی‌های دولت چشم بست. اما با این حال رفتارهای رادیکال به حدی نگران‌کننده شده است که حاکمیت باید برای جلوگیری از تداوم این روند چاره‌اندیشی کند. چون تندروها در مقاطعی حتی دست به اسلحه بردند یا با حرف‌هایشان کاری کردند که عده‌ای به خود اجازه دهند با اسلحه شخصیتی چون سعید حجاریان را ترور کنند.

 

مشاور پیشین آیت‌الله هاشمی در ادامه گفت: دقیقاً به همین دلیل باید عقلای قوم وساطت کنند و اخطارهای لازم را بدهند تا تندروها نتوانند هر کاری که دل‌شان می‌خواهد انجام بدهند. در واقع آنها با این هدف علیه دولتِ ضعیف‌شده روحانی سیاه‌نمایی می‌کنند که در انتخابات بعدی موفق شوند و رقیب را به کل از عرصه خارج کنند.

 

او تصریح کرد: این در حالی است که نمی‌توان دولت را مسبب اصلی مشکلات و گرفتاری‌ها دانست؛ یعنی بعضی موارد از دست دولت خارج است و تندروها خودشان هم می‌دانند دولتی‌ها در بعضی از کارها اختیاری ندارند، اما آنها دنبال بهانه هستند تا با سیاه‌نمایی افکار عمومی را نسبت به رقیب سیاسی بدبین کنند.

 

رجایی ادامه داد: آقای روحانی در قبال صلح صحیح‌ترین موضع ممکن را گرفت. عبیدالله ابن عباس فقط یکی از انصار امام حسن بود. در کنار این شخص قیس بن سعد را داشتیم که به پیشنهاد گزاف معاویه بی‌اعتنایی کرد. وقتی امام حسن به مردم گفت که همه به اردوگاه نُخیله بروید،‌ همه گفتند، «الحیات،‌ الحیات»؛ یعنی می‌خواهیم زندگی کنیم. امام هم قدرت سیاسی را مصالحه کرد، چون قدرت وقتی می‌‌تواند راهگشا باشد که مردم بخواهند.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: حال اینجا چند سوال پیش می‌آید: آیا مردم موافق قطع رابطه با عربستان و کشورهای همسایه هستند؟ آیا مردم موافق این همه درگیری در عرصه بین‌المللی هستند؟ علی‌الظاهر باید گفت تندروها به حدی به فکر تخریب‌اند که گاه با ادبیاتی سخن می‌گویند که اصلاً در شأن یک ایرانی و یک مسلمان نیست. چرا باید یک نماینده با رأی‌هایی کم‌شمار به کسی توهین کند که توسط شورای نگهبان تایید شده و حدود 24 میلیون رأی از مردم گرفته است؟

 

او توضیح داد: برای کنترل تندروی‌های چهره‌های افراطی کار از مجلس و... گذشته است و حاکمیت باید مستقیماً ورود کند. مرحوم هاشمی گفته است، تندروی ویروسی است که هیچ کسی را سالم نمی‌گذارد. یکی از مصادیق تندروی مخالفت با حضور مردم در تشییع مرحوم شجریان است آن هم در شرایطی که تمام ایرانی‌ها آن مرحوم را به عنوان یک شخصیت برجسته و فاخر دوست داشتند و تکریمش می‌کردند.

 

غلامعلی رجایی در پایان گفت: در پایان تذکر می‌دهم که روحانی در قبال تندروها خویشتنداری کند چرا که اساساً هدف آنها تفرقه‌افکنی و ایجاد فضای آشوب و جدل در جامعه است تا از این طریق‌ مردم کمی در انتخابات رأی بدهند و آنها به مانند انتخابات مجلس یازدهم به توفیقی حداقلی برسند.

 

 

چکیده گفت‌وگو با غلامعلی رجایی

 

-تندروها می‌دانند دولتی‌ها در بعضی از کارها اختیاری ندارند

-عقلای قوم اخطارهای لازم را به تندروها بدهند

--تندروها دنبال بهانه هستند تا با سیاه‌نمایی افکار عمومی را نسبت به رقیب سیاسی بدبین کنند

-علیه دولت سیاه‌نمایی می‌کنند تا در انتخابات موفق شوند

-نمی‌توان دولت را مسبب اصلی مشکلات و گرفتاری‌ها دانست

-آیا مردم موافق قطع رابطه با عربستان و کشورهای همسایه هستند؟

 

نظر شما