شناسهٔ خبر: 43429697 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

عبدالله عبدالله: هدف ما ایجاد صلح و ثبات در افغانستان است/ طالبان با مذاکرات صلح موافقت نمی‌کند

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان امشب ۲۷ مهرماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری حضور پیداکرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان امشب ۲۷ مهرماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی روابط تهران، کابل و سمت و سوی مذاکرات صلح افغانستان پرداخت.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با اشاره به اینکه همه مردم افغانستان می‌دانند که ما می‌خواهیم در کشور مان صلح و امنیت سراسری برقرار شود گفت: زمینه برای گفت‌وگو‌ها وجود دارد و لذا گفت‌وگو‌ها با طرف مقابل نیز آغاز شده است، باید در عمل نشان دهیم که به موضوع صلح علاقه‌مند هستیم.

او ادامه داد: امیدواریم پیشرفت برای کاهش خشونت به شکل قابل ملاحظه که برای مردم افغانستان محسوس باشد در نتیجه گفت‌وگو‌ها به وجود آید، لذا همه مردم افغانستان این توقع و تقاضا را دارند تا صلح و امنیت ایجاد شود، جمهوری اسلامی افغانستان آمادگی مذاکره را دارد، اما طالبان هنوز موافقت نکرده است و امیدواریم تا بتوانیم به نتیجه برسیم.

عبدالله عبدالله با اشاره به اینکه حداقل درخواست افغان‌ها امنیت در حین مذاکرات صلح افغانستان است، خاطرنشان کرد: همه کشور‌ها از صلح در افغانستان نفع می‌برند لذا مسئله جنگ برای افغانستان بسیار گران تمام شده است، اجماع نسبی برای موفق شدن پروژه صلح در افغانستان وجود دارد.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با اشاره به اینکه تعیین سرنوشت مردم باید از طریق رای آزاد در افغانستان باشد اظهار کرد: دو طرف باید بر روی یک بسته جامعه به توافق برسند که نتیجه آن برای همه مردم افغانستان باید مورد قبول باشد.

او با اشاره به نقش کشور‌های منطقه و جامعه بین‌المللی افزود: مردم بعد از چهار دهه جنگ داخلی و فرسایشی دیگر خسته شده اند، اگر گفت‌وگو‌ها به نتیجه نرسد به این معناست که جنگ ادامه پیدا می‌کند و ادامه جنگ نیز به معنای درد و رنج برای مردم افغانستان است

 عبدالله با اشاره به اینکه مردم افغانستان دستاوردهایی را به دست آورده اند  اظهار کرد:  مانند هر کشور دیگری تحولات مثبتی در کشور ما رخ داده  است ،  لذا باید در  این کشور  زندگی کنیم تا  بتوانیم برای تحقق افکار خود و رسیدن به اهدافی که دو طرف برای خود ساخته اند  مبارزه سیاسی بدون توسل به جنگ و خشونت  داشته باشیم و  نباید به نیروهای تروریستی اتکا  کرد.

او ادامه داد:  ما شرمنده مردم  جمهوری اسلامی افغانستان هستیم البته بعضی از مسائل از  طرف مردم مورد پذیرش قرار  گرفته است  ،حق کاندید شدن، آزادی بیان، حقوق زنان و حقوق اقلیت ها مسائلی است که مردم افغانستان برای رسیدن به آن  مبارزه کرده اند  و قربانی داده اند و نمی خواهند این حقوق را از دست دهند.

رئیس شورای  عالی مصالحه ملی افغانستان اظهار کرد: ما دوست نداریم که توسل به جنگ صورت گیرد بلکه باید بتوانیم به یک توافق خوب برسیم، ما  در برابر داعش  مبارزه کرده‌ایم، نیروهایی که در حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان قرار دارند با داعش درگیر شده‌اند ،رهبران داعش در جنگ با نیروهای افغانستان سران خود را از دست داده‌اند.

او با اشاره به اینکه داعش در هر جایی که در آن فرصت باشد عمل می کند  ادامه داد: آنها از عنوان دین اسلام سوء استفاده می‌کنند  و  بزرگترین جنایت را بر ضد مسلمانان انجام  می دهند،  آنها برای خود پایگاه ساختند تا بتوانند بر علیه مردم جنایاتشان را ادامه دهند.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با تأکید بر اینکه در آستانه شروع گفتگو با طالبان؛ شورای عالی مصالحه ملی افغانستان تشکیل شده است گفت: گفتگو‌هایی در جریان است هر چند در داخل کشور افغانستان افراد و گروه‌های زیادی با نظریات متفاوت وجود دارند، اما در راستای بقای نظام و رسیدن به صلح حرکت می‌کنند.

عبدالله با بیان اینکه هماهنگی‌ها با کشور‌های دوست، همسایه و همسو می‌تواند خلاء‌های موجود را پر کند تصریح کرد:۴۰ سال جنگ، بار زیادی را بر دوش افغانستان تحمیل کرده که شامل مسائل امنیتی، مهاجرین و قاچاق مواد مخدر می‌شود، در این میان فرصت‌های اقتصادی زیادی نیز در افغانستان از بین رفته است.

عبدالله درباره حضور مهاجران افغانستانی در کشورمان ابراز امیدواری کرد و گفت: با ایجاد صلح در افغانستان, آن ها  باید به کشور خودشان برگردند و به رشد و پیشرفت افغانستان کمک کنند.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان افزود: تلاش می کنیم زمینه های تردد شهروندان و مهاجران افغانستانی را به کشورهای همسایه، قانونمند کنیم.

او  درباره سفرش به کشورمان  گفت: به دعوت ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، این سفر را انجام دادم و در دیدار با  قالیباف رئیس مجلس و نمایندگان مجلس درباره بهبود مناسبات و گسترش روابط تجاری گفت و گو کردیم  ، در ادامه این سفر درباره صلح در افغانستان و حمایت جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات صلح، با مقامات گفت و گو خواهیم کرد.

عبدالله در پاسخ به این پرسش که چرا همچنان شاهد رشد تولید مواد مخدر در افغانستان هستیم  عنوان کرد: در زمانی که بیشترین انرژی  و  توان  نیروها، مصروف دفاع از سرزمین هستند، مواد مخدر، رشد  پیدا کرد، همچنین بیکاری و فقر مردم هم به این موضوع دامن زده است و متاسفانه برای مواد مخدر تقاضا وجود دارد.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان افزود: متاسفانه صدها هزار معتاد در افغانستان وجود دارند و با افزایش مواد مخدر، سطح جنایات و جرایم بالا می رود، جامعه بین المللی  صدها میلیون دلار برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان هزینه کرده  اما وجود جنگ داخلی در افغانستان، مبارزه با مواد مخدر را سخت کرده است.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با بیان اینکه طی سال های مختلف، جنگ به مردم این کشور تحمیل شده است افزود: مردم افغانستان بیشتر از همه خواهان صلح هستند،ایالات متحده آمریکا هم به این نتیجه رسید که باید گفت و گو انجام شود و مسائل از طریق مذاکرات حل شود و به نتیجه برسد و این برای مردم افغانستان، یک فرصت است.

 عبدالله گفت: روشن است که مشکلات افغانستان و اختلافات، راه حل نظامی ندارد،مناطقی از افغانستان تحت تصرف طالبان است و طالبان متعهد شدند که اجازه فعالیت گروه القاعده را ندهند.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان  درباره ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه کشورهای همسایه افغانستان در پی صلح نیستند و از جنگ حمایت می کنند ادامه داد: ادامه جنگ به نفع هیچ کشوری نیست و در گام نخست، مردم افغانستان از جنگ رنج می برند و در گام دوم، مردم منطقه به ویژه همسایه های افغانستان از تاثیرات منفی جنگ، متاثر می شوند لذا، برای موفق شدن مذاکرات صلح افغانستان، میان کشورهای همسایه اجماع وجود دارد لذا  اقدام به مذاکره، گام مثبتی است.

انتهای پیام/

نظر شما