شناسهٔ خبر: 43423887 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دیپلمات اروپایی: اهداف ما با آمریکا درباره ایران یکی است

یک دیپلمات اروپایی اعلام کرد که کشورهای اروپایی با آمریکا در خصوص «نگرانی‌های» این کشور درباره ایران اتفاق نظر دارند اما درباره شیوه رفع این نگرانی‌ها اختلاف نظر دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ساعاتی بعد از پایان رسمی محدودیت‌های تسلیحاتی ایران یک دیپلمات اروپایی در مصاحبه با رسانه انگلیسی اعلام کرد که اهداف کشورهای اروپایی و آمریکا درباره ایران، یکسان است اما درباره روش‌های مواجهه با ایران با هم اختلاف نظر دارند.

«فایننشال تایمز» در ادامه اظهارنظرها و بازتاب رسانه‌ای لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «ایران از انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل به عنوان "روزی تاریخی" استقبال کرد».

ساعت ۳:۳۰ بامداد امروز یکشنبه محدودیت‌های تسلیحاتی ایران در پنجمین سالگرد حصول برجام به صورت خودکار پایان یافت و از این به بعد محدودیت صادرات و واردات اقلام تسلیحاتی از مبدا و به مقصد ایران لغو و محدودیت سفر ۲۳ شخص حقوقی موضوع فهرست قطعنامه ۲۲۳۱ خاتمه یافت (جزئیات بیشتر).

در گزارش فایننشال تایمز، پایان محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران به عنوان «ضربه‌ای به دولت ترامپ» خوانده شده و آمده است: «تلاش‌های دولت (آمریکا) برای تمدید (محدودیت تسلیحاتی ایران) شکست خورده است».

این رسانه انگلیسی ادامه داد: «برداشته شدن این محدودیت‌ها که بخشی از توافق هسته‌ای امضا شده بین تهران و قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ بوده، یک پیروزی نمادین برای جمهوری اسلامی است؛ (کشوری) که از زمان اقدام دونالد ترامپ در خروج یکجانبه ایالات متحده از این توافق، تحت فشار شدید بوده است».

فایننشال تایمز سپس به اقدامات آمریکا در توسل به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برای احیای قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران و بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل اشاره کرد و نوشت: «متحدان اروپایی واشنگتن به رغم اتفاق نظر با بخشی از نگرانی‌های ایالات متحده گفتند که ایالات متحده امکان انجام چنین اقداماتی را ندارد چرا که از توافق هسته‌ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شد».

در ادامه این یادداشت، یک دیپلمات اروپایی از اشتراک نظر اروپا با آمریکا در خصوص اهداف کشورهای غربی‌ در قبال ایران سخن گفت.

این دیپلمات که هویت و نامش فاش نشده، به فایننشال تایمز درباره لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران گفت: «تاثیر انقضا (ی محدودیت‌های تسلیحاتی ایران) محدود خواهد بود. وضعیت مالی ایران یعنی اینکه ما نباید انتظار داشته باشیم که آنها قادر باشند خریدهای تسلیحاتی زیادی داشته باشند».

این دیپلمات اروپایی سپس از اشتراک نظر کشورهای اروپایی با آمریکا در خصوص ایران صحبت و تصریح کرد: «ما (کشورهای اروپایی) با اهداف ایالات متحده هم نظر هستیم (اما) جایی که ما اختلاف نظر داریم این است که آیا باید برای رسیدن به این اهداف، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را از بین ببریم».

این دیپلمات غربی ناشناس همچنین مدعی شد: «برای ما (کشورهای اروپایی) واقعا مهم است که از دستیابی ایران به سلاح اتمی ممانعت کنیم و ما هنوز هم باور داریم که برنامه جامع اقدام مشترک بهترین ابزار برای این کار است».

تاکید این دیپلمات غربی بر اشتراک نظر کشورهای اروپایی و آمریکا در خصوص ایران در حالی مطرح شده که ایران بعد از توافق برجام به صورت تمام و کمال تعهدات برجای خودش را انجام داد اما آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، انگلیس و آلمان به عنوان دیگر اعضای این توافق بین‌المللی اقدامی برای انجام تعهداتشان برنداشتند.

کشورهای اروپایی هم بعد از اقدام هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ آمریکا در خروج یکجانبه از برجام و احیای تحریم‌ها علیه ایران، تنها روی کاغذ به این توافق پایبند ماندند و اقدامی عملی برای تضمین مزایای اقتصادی وعده داده شده به ایران در صورت پایبندی به برجام انجام ندادند.

انتهای پیام/م

نظر شما