شناسهٔ خبر: 43415101 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

الحاقیه شهر صدرا و مصائب بی پایان برای شهروندان

موضوع الحاقیه شهر جدید صدرا به کلانشهر شیراز، این روزها حواشی زیادی را به دنبال دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مدتی است که الحاق شهر جدید صدرا به کلانشهر شیراز به بحث روز تبدیل شده، موضوعی که پای بسیاری از مسئولان را از شهری گرفته تا سیاسی و فرهنگی را به این مسئله باز کرده است و موافقان و مخالفان هرکدام دلایلی برای گفته‌های خود مطرح می‌کنند.

شهر جدید صدرا با مشکلاتی قدیمی دست به گریبان است که شرایط را برای ساکنین آن سخت کرده است؛ مشکلات این شهر به گونه‌ای است که از ابتدای ورود به صدرا ترافیک و کم عرض بودن مسیر به استقبال مردم می‌آید و در ادامه بوی فاضلاب خاطر شهروندان را مکدر می‌کند.

ساکنین این شهر جدید نمی‌دانند که تا چه زمانی دیگر باید بوی متعفن فاضلاب صدرا را تحمل کنند و یا اینکه چه اندازه دیگر باید وقت‌شان در ترافیک کلافه‌کننده این شهر به سمت شیراز تلف شود.

نبود نمایندگی ادارات و اغلب بانک‌ها باعث شده مردم این شهر جدید برای کوچکترین کار اداری راهی کلانشهر شیراز شوند و خستگی استفاده از ناوگان حمل و نقل فرسوده این شهر را تحمل و یا در ترافیک این مسیر ساعت‌ها وقتشان تلف شود.

اهالی این شهر جدید با مشکلات بسیاری از جمله نبود ادارات دولتی و خدمات دفتری، نبود راه‌های دسترسی مناسب، کمبود زیرساخت مناسب آموزشی، اجتماعی و فرهنگی، نداشتن تاکسیرانی، کمبود اتوبوس بین شهری و فرسودگی آن، بوی بد فاضلاب، فراوانی زمین‌های بایر، سگ‌های ولگرد، معابر شهری نامناسب، نداشتن پیاده‌رو در اغلب خیابان‌ها، عدم نظارت بر واحد‌های صنفی و …مواجه هستند.

نبود قبرستان در شهر جدید صدرا حتی مرده‌های این شهر را هم آواره کلانشهر مجاور کرده است.

شهر جدید صدرا با هدف اسکان سرریز جمعیت شیراز در دهه ۷۰ در ۲۰ کیلومتری غرب این کلانشهر ساخته شد و اینک با مشکلات متعددی مواجه است که سالیان درازی است که گریبان اهالی این شهر را گرفته و گویا نمی‌توان زمانی برای پایان این مصائب متصور شد.

مجموع بودجه عمرانی و جاری شهرداری صدرا اکنون حدود ۷۰ میلیارد تومان در سال است و این در حالی است که بودجه شهرداری شیراز اکنون سالانه بیش از ۴ هزار میلیارد تومان و سهم هر منطقه شهرداری این کلانشهر حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است که این رقم در مقابل بودجه تنها ۷۰ میلیارد تومانی شهرداری صدرا قابل قیاس نیست و با الحاق این شهر جدید به شیراز به همین میزان بهره مندی اهالی از خدمات شهری افزایش خواهد یافت.

استعفای شوراییان صدرا برای زمینه سازی الحاق

مشکلات این شهر جدید قصه پرتکراری است که استعفای دستجمعی اعضای شورای شهر صدرا در اواخر شهریورماه ۹۹ دوباره این موضوع را به صدر اخبار کشاند.

اعضای شورای شهر صدرا در یکصد و هفتاد و سومین جلسه این نهاد به صورت دسته جمعی از عضویت در شورای پنجم این شهر جدید استعفا دادند.

در نامه‌ای که به امضای حمیدرضا صادقی، خسرو رزمجویی، مهدی کشاورز، کاظم قائدی و مسعود رحیمی رسیده است این پنج عضو ضمن درخواست استعفا، پیشنهاد کرده‌اند که با هدف رفاه عمومی و همچنین ایجاد زمینه مناسب برای رشد و توسعه پایدار شهری و رفع مشکلات عدیده این شهر، صدرا به شیراز الحاق شود.

سرنوشت استعفای دسته جمعی هنوز مشخص نشده است

رییس شورای شهر صدرا اعلام کرد: استعفای دسته جمعی اعضای این شورا مورد قبول فرمانداری شهرستان شیراز قرار نگرفت و بر همین اساس اعضای این نهاد مجددا بصورت تک نفره درخواست استعفای خود را ثبت و برای تایید نهایی به فرمانداری ارسال کرده‌اند.

حمیدرضا صادقی افزود: فرمانداری شیراز هنوز به صورت رسمی پاسخی به این استعفا نداده است.

او ادامه داد: گویا فرمانداری شیراز تصمیم گیری در خصوص استعفای همه اعضا شورای اسلامی شهر جدید صدرا را به شورای حل اختلاف استانداری فارس ارجاع داده است.

شورای شهر شیراز و موضوع الحاق

موضوع الحاق شهر جدید صدرا به شیراز به یکی از مباحث محوری یکصد و پنجاه و سومین نشست شورای اسلامی کلانشهر شیراز بدل شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز،۱۳ مهرماه ۹۹ در نشست این شورا از الحاق صدرا به شیراز استقبال کرد و گفت: حوزه مدیریت شهری شهر صدرا، چند ماهی است که در تب و تاب برخی چالش‌ها می‌سوزد و بتازگی اعضای شورای این شهر با انتشار نامه‌ای، طرح پیشنهاد الحاق شهر صدرا به کلان‌شهر شیراز را مطرح کردند.

سعید نظری با اشاره به خوابگاهی بودن شهر صدرا، افزود: این پیشنهاد با توجه به سکونت جمعیت قابل توجهی از شهروندان در شهر جدید صدرا که مناسبات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خود را روزانه در کلان‌شهر شیراز دنبال می‌کنند، قابل تامل است.

او ادامه داد: هرچند شهر صدرا در قالب طرح توسعه شهر‌های جدید ایجاد شد، اما به نظر می‌رسد مطالعات جامعی در حوزه تامین زیرساخت‌های شهری برای اسکان چند صد هزار نفر در این منطقه در دهه ۷۰ صورت نگرفته و یا اگر مطالعاتی هم انجام شده، فاقد قابلیت‌های آینده‌پژوهی بوده و یا در عملیات عمرانی به آن بی‌توجهی شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز اظهار داشت: شهر صدرا با وجود قریب به ۱۳۰ هزار نفر جمعیت با مشکلات و چالش‌های متعددی رو به رو است و آسیب‌های متعدد اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی این شهر را هدف گرفته است که البته کلان‌شهر شیراز نمی‌تواند از این آسیب‌ها در امان باشد.

نظری اضافه کرد: با وجود اینکه پیشنهاد اعضای شورای اسلامی شهر صدرا مبنی بر الحاق این شهر به شیراز در نگاه اول شتابزده و متاثر از حوادث اخیر در حوزه مدیریت شهری این شهر به نظر می‌رسد، اما این پیشنهاد قابل تامل و مطالعه است.

او ادامه داد: هرچند با پذیرش الحاق صدرا به شیراز، بروز برخی آسیب‌ها در حوزه مدیریت شهری شیراز دور از ذهن نیست، اما با این الحاق می‌توان «شیراز بزرگ» را تصویر کرد.

نظری بیان کرد: شیراز بزرگ شامل شیراز، دوکوهک، صدرا و ...، است و صدرا از مهمترین شهر‌های موثر در این ساختار فضایی خواهد بود، زیرا وجود مراکز مهم آموزش عالی، مراکز درمانی و مجتمع‌های گردشگری و باغ شهر‌ها در پیرامون شهر صدرا از مهمترین عواملی هستند که سبب ایجاد رابطه و تعامل میان شهر شیراز و شهر صدرا می‌شوند و شیراز بزرگ را رقم خواهند زد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، اما یک هفته بعد از این اظهارات سخنگوی این نهاد در نشست بعدی شورا به وضوح از موضوع الحاق صدرا به شیراز عقب نشینی کرد و گفت: در این شورا هیچگونه بحثی درباره الحاق شهرجدید صدرا به شیراز نشده است.

عبدالرزاق موسوی افزود: بتازگی در فضای مجازی و به دنبال اظهار نظر برخی از اعضای شورای اسلامی این شهر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره موضوع الحاق شهر جدید صدرا اظهار نظر‌های متفاوتی نسبت به موضع و تصمیم این شورا در این زمینه، شده است.

او ادامه داد: در مورد الحاق صدرا، تاکنون در شورای اسلامی شهر، هیچ‌گونه بحثی نشده است.

موضوع الحاق شوخی است

امام جمعه شهر صدرا اخیرا در نشست مشترک ائمه جمعه و نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی گفت: الحاق صدرا به شیراز شبیه یک شوخی می‌ماند، چرا که اول با فلسفه ایجاد این شهر جدید منافات دارد و دوم نیز معمولاً ارتقای شهر‌ها مطرح است نه تنزّل آن‌ها و سوم اینکه شیراز شهری بزرگ و یک کلانشهر است و شورای شهر شیراز حق دخالت در این موضوع را ندارد.

حجت الاسلام غلامعلی حسین نژادیان افزود: مگر مشکلات اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی شهرک‌ها و روستا‌های اطراف و حاشیه کلانشهر شیراز حل شده است که شهر صدرا با جمعیت حدود ۱۵۰ هزار نفری به آن ملحق شود؟

نماینده مجلس: توسعه شهر صدرا بدون الحاق به شیراز ممکن نیست

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی و شهردار سابق شیراز در این زمینه معتقد است که توسعه صدرا بدون الحاق به شیراز ممکن نیست و گفت: به عنوان یک کارشناس متخصص در مسائل شهرسازی و مدیریت شهری معتقدم تا شهر جدید صدرا به شیراز ملحق نشود هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی‌دهد و توسعه صدرا محقق نخواهد شد.

علیرضا پاک‌فطرت افزود: آنچه هم که امروز به عنوان خدمات انجام شده در صدرا مطرح می‌شود در حقیقت مُسکّن‌های موقتی است که تاثیر چندانی در بهبود خدمات‌رسانی به ساکنان این شهر نخواهد داشت.

او ادامه داد: قطعا اگر صدرا به شیراز ملحق شود شهروندان صدرا از خدمات بیشتر و بهتری در تمام زمینه‌ها از جمله حمل و نقل، موارد رفاهی و بهداشتی بهره‌مند خواهند شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز بیمارستان‌های خوبی در شهر صدرا احداث شده و یا در دست احداث است، اما به دلیل نداشتن سیستم حمل و نقل قوی، سریع و آسان و مسیر‌های دسترسی مناسب، این بیمارستان‌ها نمی‌توانند با تمام ظرفیت خود فعالیت و خدمات‌رسانی کنند.

پاک‌فطرت افزود: نمونه چنین اتفاقی در استان همجوار فارس یعنی اصفهان روی داد که در سال ۹۲ شهر خوراسگان با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت به شهر اصفهان پیوست که به دنبال این اتفاق جمعیت شهر اصفهان از مرز ۲ میلیون نفر گذشت و امروز اصفهان به عنوان شهری با جمعیت بالای ۲ میلیون نفر شناخته می‌شود.

او ادامه داد: البته بحث کیفیت شهر‌ها در جای خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما کمیت هم در جای خود دارای اهمیت است و در جذب اعتبارات و کمک‌ها هم از مرکز و هم در سطح بین‌المللی بسیار اثرگذار است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امروز تمام بار شهر صدرا از جهات مختلف از جمله حمل و نقل و بهداشت و درمان روی دوش شهر شیراز است، اما عوارض، ارزش افزوده و مالیات آن در شهر صدرا و آن هم نه چندان مطلوب، هزینه می‌شود.

پاک‌فطرت اضافه کرد: به عنوان نماینده مردم شیراز این مساله را با جدیت دنبال خواهم کرد و از سایر نمایندگان تقاضا دارم که این مساله را دنبال کنند.

او افزود: اینکه گفته شود خواستار تبدیل شهر صدرا به شهرستان و فرمانداری هستیم هیچ نفعی به حال شهر صدرا و شهروندان آن نخواهد داشت و این شهر باید به شیراز متصل و ملحق شود تا امکانات بهتر و بیشتری بتوان برای آن در نظر گرفت.

جدای از درنظر گرفتن تغییر در کرسی‌های مدیریت شهری صدرا، شهروندان و ساکنین این شهر جدید اکنون ناظر بر این موضوع هستند که مسئولانشان چه تصمیمی در جهت رفع مشکلات زیاد اهالی صدرا اتخاد خواهند کرد.

شهر صدرا در اوایل دهه هفتاد با هدف پذیرش سرریز جمعیت شیراز به عنوان شهر جدید در شمال غرب شیراز ساخته شد.

منبع: ایرنا
انتهای پیام/

نظر شما