شناسهٔ خبر: 43412300 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

هفته پرتناقض بازار‌ها

به گفته کارشناسان بازار سکه طی ماه‌های اخیر بر اساس تعاریف مرسوم نسبت به دلار حباب داشته و این حباب با قیمت جدید سکه به ۲ میلیون تومان رسیده است. به نظر می‌رسد محدودیت‌های خرید دلار و همچنین عدم دسترسی فعالان داخلی به بازار جهانی برای خرید اونس را می‌توان از عوامل پنهانی دانست که چندان در گمانه‌زنی‌ها از حباب سکه دخیل نشده‌اند.

صاحب‌خبر -

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

هفته پرتناقض بازار‌ها

بازدهی یکسان دو شاخص

به گزارش دنیای اقتصاد، روز چهارشنبه بازار سهام در ادامه نوسانات بازار‌ها در مدار منفی قرار گرفت و در نهایت شاخص کل بورس با افت ۱۸ هزار واحدی (معادل ۱۶/ ۱ درصد) مواجه شد تا بازدهی هفتگی بورس تهران به ۳/ ۱ درصد محدود شود. شاخص هم‌وزن نیز در آخرین روزمعاملاتی هفته گذشته با افت ۶/ ۰ درصدی مواجه شد و رشد هفتگی شاخص هم‌وزن هم به ۲/ ۱ درصد رسید.

اما مهم‌ترین نکته مهم بازار روز چهارشنبه معاملات سهام خودرویی بود. خودرو که از چند روز گذشته صف خرید‌های سنگین را تجربه می‌کرد در صف فروش قفل شد همچنین مجموع ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به ۱۱ هزار میلیارد تومان رسید. این عدد نسبت به یکشنبه و دوشنبه حدود یک سوم افت داشته است. حقیقی‌ها در بازار روز چهارشنبه به شدت در سمت خرید سهام پالایشی‌ها فعال بودند و خالص خرید حقیقی‌ها در این صنعت به نزدیک ۶۰۰ میلیارد تومان رسید.

بازار سکه

هفته پرتناقض بازار‌ها

تداوم سبقت سکه از دلار

قیمت سکه برای سومین هفته متوالی رشد بیشتری را نسبت به نرخ دلار در بازار تهران تجربه کرد. قیمت هر سکه طرح جدید در هفته گذشته با رشد ۱۱ درصدی به ۱۶ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که طلای جهانی در هفته گذشته بیش از۳۰ دلار از ارزش خود را از دست داد و به کف کانال ۱۹۰۰ دلار رسیده است.

به گفته کارشناسان بازار سکه طی ماه‌های اخیر بر اساس تعاریف مرسوم نسبت به دلار حباب داشته و این حباب با قیمت جدید سکه به ۲ میلیون تومان رسیده است. به نظر می‌رسد محدودیت‌های خرید دلار و همچنین عدم دسترسی فعالان داخلی به بازار جهانی برای خرید اونس را می‌توان از عوامل پنهانی دانست که چندان در گمانه‌زنی‌ها از حباب سکه دخیل نشده‌اند. از طرفی نیم‌سکه ۹ میلیون تومان معامله شد و ربع سکه به۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید.

بازار طلای جهانی

هفته پرتناقض بازار‌ها

اونس طلا ۱۹۰۰ دلار ماند

قیمت طلا در یک هفته گذشته در محدوده ۱۹۰۰ دلار ماند و نتوانست روند جدیدی پیدا کند. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار نیویورک در قیمت ۱۹۰۰ دلار و ۱۷ سنت بسته شد، اما برای کل هفته یک درصد کاهش ثبت کرد که نخستین کاهش هفتگی در سه هفته گذشته بود.

اگرچه طلا در بازه محدودی حبس شده، اما برخی از تحلیلگران انتظار دارند عوامل فنی در جهت افزایش قیمت این فلز ارزشمند تغییر کنند. هرچند بدون وجود یک عامل کوتاه‌مدت، فضای حاکم بر بازار طلا همچنان افزایشی است، به نظر می‌رسد قیمت طلا در بازار جهانی در محدوده ۱۹۰۰ دلار در نوسان خواهد بود و بعید است از محدوده قیمت ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ دلار فراتر برود. اونس طلا برای تحویل در ماه دسامبر با ۱۳/ ۰ درصد کاهش به ۱۹۰۶ دلار و ۴۰ سنت رسید.

بازار اوراق مسکن

هفته پرتناقض بازار‌ها

شمارش معکوس تسه‌ها

اوراق تسهیلات بانک مسکن منتشره در دی ماه ۹۷ که با نماد تسه ۹۷۱۰ در بازار فرابورس معامله می‌شود روز‌های پرتنشی را پشت‌سر می‌گذارد. اگرچه بیشتر از دو ماه از سررسید این اوراق باقی‌مانده، اما قیمت این اوراق مدام درحال تغییر است. روز چهارشنبه گذشته قیمت برگه اوراق تسهیلات مسکن (تسه ۹۷۱۰) به ۹۰ هزار تومان برگشت و هر فقره از این اوراق ۹۰ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد.

افزایش قیمت این اوراق در نهایت موجب می‌شود تامین مالی مسکن برای کسانی که در پی خرید مسکن هستند افزایش یابد. روند صعودی این اوراق در حالی رخ می‌دهد که شاخص کل بورس روندی نزولی داشته است. به نظر می‌رسد اوراق تسهیلات مسکن مسیر متفاوتی را انتخاب کرده است. مسیری که ممکن است در بلندمدت نقش این ابزار مالی در معاملات مسکن را کاهش دهد.

بازار نفت

هفته پرتناقض بازار‌ها

نفت در کانال ۴۰ دلاری باقی ماند

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر افزایش موارد ابتلا به کووید- ۱۹ در آمریکا و اروپا که نگرانی‌ها نسبت به دورنمای تقاضا را تشدید کرد، با اندکی کاهش بسته شد، اما تحت تاثیر وعده‌های اوپک پلاس توانست عملکرد هفتگی مطلوبی را به ثبت رساند. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل فوری ۵۰ سنت معادل ۴۶/ ۰ درصد کاهش یافت و در ۴۰ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۷/ ۰ درصد افزایش نشان داد. قیمت نفت در طول معاملات روز چهارشنبه سقوط چشمگیری پیدا کرده بود، اما نهایتا به آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا مبنی بر کاهش هفتگی ذخایر نفت، بنزین و سوخت‌های دیگر آمریکا واکنش نشان داد و روز جمعه اندکی بالا رفت.

نظر شما