شناسهٔ خبر: 43410959 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

ریسک خرید دلار بالا رفت/ زمانی برای خروج معامله‌گران ارزی؟

روزنامه دنیای اقتصاد

در آخرین روز هفته، دلار ۳۵۰ تومان افزایش یافت که با این افزایش، میزان بازدهی دلار طی یک هفته به بالای ۸درصد رسید. آخرین قیمت دلار تا پیش از امروز چقدر بود؟

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

در آخرین روز هفته، دلار به کانال ۳۲ هزار تومانی وارد شد. روز پنج‌شنبه، دلار ۳۵۰ تومان افزایش یافت و به بهای ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. با این افزایش، میزان بازدهی دلار طی یک هفته به بالای ۸ درصد رسید. بازدهی زیاد سکه و دلار در هفته گذشته، نگاه‌ها را به روند این دو دارایی ارزشمند در هفته‌جاری خیره کرده است؛ ‌خصوصا آنکه در همین بازه زمانی، بازار سهام جذابیت خاصی از خود نشان نداد و شاخص کل بورس کمی بیش از یک درصد رشد کرد.

زمانی برای خروج معامله‌گران بزرگ؟

عده زیادی در هفته‌های اخیر اقدام به خرید دلار کرده‌اند. گروهی هم از اوایل تابستان خریدهای خود را شروع کردند. بسیاری از این افراد به احتمال زیاد در یک نقطه تصمیم می‌گیرند، بخشی از خریدهای ارزی خود را به فروش برسانند و کسب سود کنند. گروهی از فعالان اعتقاد دارند، بهترین زمان برای این گروه برای فروش دلار، قبل از انتخابات آمریکا خواهد بود. در واقع از آن جایی که ریسک انتخاب بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا وجود دارد،‌ ممکن است برخی از معامله‌گران ارزی ریسک نکرده و بخشی از ارزهای خریداری شده را قبل از اعلام نتایج انتخابات آمریکا به فروش برسانند.

با این حال، اتفاقات جدید می‌تواند نظر این گروه را هم تغییر دهد. به‌عنوان مثال، اگر این دسته از معامله‌گران احساس کنند که شانس پیروزی ترامپ بالاتر رفته است یا اینکه قرار نیست با حضور بایدن گشایش خاصی برای ایران رخ دهد، باز هم ممکن است تصمیم به نگهداری ارزهای خریداری شده کنند.

عبور از مرز مقاومتی ۳۰ هزار تومان

یکی از عواملی که افزایشی‌های بازار را به رشد بیشتر قیمت امیدوار کرده است، عبور دلار از مرز مقاومتی مهم ۳۰ هزار تومانی بود. این ارز درآخرین روز هفته توانست مقاومت ۳۲ هزار تومانی را هم از پیش رو بردارد. شکست سطوح مقاومتی، خریداران فنی را به رشد بیشتر قیمت امیدوار کرده است و به احتمال زیاد،‌ آنها در ابتدای هفته به‌صورت پله‌ای خریدهای خود را بالا می‌برند. با این حال، گروهی از فعالان باور دارند، بازارساز هم در این نقاط انگیزه بالاتری برای فروش ارز دارد.

به گفته آنها، بالای مرز ۳۰ هزار تومانی مکانی است که بازارساز می‌تواند با عرضه ارز کمتر زمینه تغییر جهت قیمت‌ها را فراهم کند. در کنار این، پایین بردن دلار در زمانی که نوسان گیران بر طبل افزایش قیمت می‌کوبند، می‌تواند عده زیادی را متضرر کند و دلارهای بالا خرید را روی دستشان بگذارد.

این اتفاق می‌تواند موجب شود که در آینده کوتاه حداقل بازار از افزایش نوسان تا حدی در امان باشد. با این حال، باید دید بازارساز در هفته‌جاری تصمیم می‌گیرد که مداخله شدیدتری در بازار کند یا این مداخله را به هفته‌های بعد موکول خواهد کرد. هفته گذشته بازارساز عرضه اسکناس در بازار متشکل را کلید زد و چندان مورد استقبال خریداران قرار نگرفت. باید دید در هفته‌جاری به تقاضای حواله‌ای به چه شکل پاسخ داده خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما