شناسهٔ خبر: 43409598 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

تداوم سبقت سکه از دلار / آخرین قیمت طلا تا پیش از امروز 27 مهر 99

قیمت سکه برای سومین هفته متوالی رشد بیشتری را نسبت به نرخ دلار در بازار تهران تجربه کرد. قیمت هر سکه طرح جدید در هفته گذشته رشد 11 درصدی داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت طلا گرمی 18 عیار در بازار آزاد روز پنجشنبه، یک میلیون و 491 هزار و 59 هزار تومان معامله شد.

همچنین دنیای اقتصاد در این مورد نوشت: قیمت طلا در یک هفته گذشته در محدوده ۱۹۰۰ دلار ماند و نتوانست روند جدیدی پیدا کند. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار نیویورک در قیمت ۱۹۰0 دلار و 17 سنت بسته شد، اما برای کل هفته یک درصد کاهش ثبت کرد که نخستین کاهش هفتگی در سه هفته گذشته بود.

اگرچه طلا در بازه محدودی حبس شده اما برخی از تحلیلگران انتظار دارند عوامل فنی در جهت افزایش قیمت این فلز ارزشمند تغییر کنند. هرچند بدون وجود یک عامل کوتاه‌مدت، فضای حاکم بر بازار طلا همچنان افزایشی است، به نظر می‌رسد قیمت طلا در بازار جهانی در محدوده 1900 دلار در نوسان خواهد بود و بعید است از محدوده قیمت 1850 تا 1900 دلار فراتر برود. اونس طلا برای تحویل در ماه دسامبر با 13/ 0 درصد کاهش به 1906 دلار و 40 سنت رسید.

تداوم سبقت سکه از دلار

قیمت سکه برای سومین هفته متوالی رشد بیشتری را نسبت به نرخ دلار در بازار تهران تجربه کرد. قیمت هر سکه طرح جدید در هفته گذشته با رشد 11 درصدی به ۱۶ میلیون و 380 هزار تومان رسید. این در حالی است که طلای جهانی در هفته گذشته بیش از۳۰ دلار از ارزش خود را از دست داد و به کف کانال ۱۹۰۰ دلار رسیده است. به گفته کارشناسان بازار سکه طی ماه‌های اخیر بر اساس تعاریف مرسوم نسبت به دلار حباب داشته و این حباب با قیمت جدید سکه به 2 میلیون تومان رسیده است.

به نظر می‌رسد محدودیت‌های خرید دلار و همچنین عدم دسترسی فعالان داخلی به بازار جهانی برای خرید اونس را می‌توان از عوامل پنهانی دانست که چندان در گمانه‌زنی‌ها از حباب سکه دخیل نشده‌اند. از طرفی نیم‌سکه 9میلیون تومان معامله شد و ربع سکه به۶ میلیون و 50 هزار تومان رسید.

حرکت سکه روی حباب

سکه تمام بهار آزادی در حالی نزدیک به ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در انتهای هفته گذشته معامله شد که ارزش ذاتی آن دو کانال پایین تر قرار دارد. ارزش ذاتی سکه روز پنج‌شنبه حدود ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود. اختلاف ۲ میلیون تومانی سکه بازار با ارزش ذاتی آن نشان می‌دهد که قیمت این فلز گرانبها از تعادل خارج شده است. بازگشت سکه به حالت تعادل در شرایطی رخ می‌دهد که ارزش اونس طلا یا دلار در بازار داخلی رشد زیادی را تجربه کند.

حالت دیگر این است که قیمت سکه در مسیر کاهشی قرار بگیرد. حباب سکه نشان می‌دهد که ارزش فعلی آن در بازار تا حد زیادی از سوی متغیرهای بنیادی حمایت نمی‌شود. سکه در هفته‌های اخیر نسبت به سایر دارایی‌ها رشد زیادتری را تجربه کرده است و همین مساله موجب شده است که تمایل سرمایه گذاران برای ورود به این بازار بیشتر شود. با توجه به پایین بودن قیمت ربع‌سکه نسبت به سایر انواع سکه، مردم عادی هم بیشتر ترجیح می‌دهند که اقدام به خرید این سکه کوچک کنند و همین موضوع موجب شده است که ربع سکه صدرنشین هفتگی بازدهی بازارهای داخلی شود.

اخبار مرتبط با طلا را در صفحه اخصاصی طلاو ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظر شما