شناسهٔ خبر: 43409281 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

سینما درگیر کابوس تعطیلات کرونایی/آیا سالن‌های سینما آبان ماه بازگشایی می‌شوند؟

صاحب‌خبر - تعطیلی اولیه و چهار ماهه سینما‌ها در حالی رقم خورد که تهیه کنندگان و اهالی سینما آماده اکران نوروزی ۹۹ بودند، به طبق منوال قبل اکران نوروزی بهترین زمان برای اکران آثار سینمایی بود، اما اکران نوروزی ۹۹ تبدیل به کابوس بزرگی برای سینماگران شد.

شاید در ابتدای تعطیلات اکثریت سینماگران به خیال بازگشایی زودهنگام به شروعی دوباره امیدوار بودند، اما سینما‌ها تا ابتدای تابستان تعطیل بود، بازگشایی سینما‌ها از ابتدای تیر ماه سال جاری مخالفان و موافقان فراوانی داشت، موافقان ادامه روند فعالیت سینما را حیاتی می‌دانستند و در نقطه مقابل برخی بازگشایی سالن‌های سینما را عاملی برای افزایش تعداد مبتلایان به کرونا می‌دانستند.  
در این میان اکران آنلاین و سینماماشین به دنبال راه چاره‌ای برای پرکردن خلاء بسته بودن سالن‌های سینما بودند، اما هر دو با شکستی سنگین روبرو شدند، سینماماشین با استقبال سرد مخاطبان روبرو شد و از سویی سینماآنلاین هم با وجود نبود قانون کپی رایت و قاچاق زودهنگام آثار به سرعت شکست خورد.  
سینما‌ها از ابتدای تیر ماه با اکران تعداد زیادی از آثار شروع به کار کردند، اما با وجود امید فراوان سینماگران هیچکدام از آثار با استقبال مخاطبان روبرو نشدند، حتی دو فیلم موفق جشنواره فیلم فجر هم که در چرخه اکران نوروزی حضور داشتند در اکران تیر ماه شکست خوردند.  
وضعیت سینما‌ها در تابستان سال جاری به نحوی رقم خورد که براساس آمار فروش، سینما‌ها نسبت به سال گذشته نزدیک به پانصد درصد با افت فروش مواجه شدند، به هر صورت سینماگران و سازمان سینمایی همچنان به همین روند ادامه می‌داد و اکثریت آثار اکران شده با شکست به کارشان ادامه می‌دادند. شاید همین حضور کم رمق هم برای برخی اهالی سینما جای امید داشت تا آنجا که سه هفته پیش بار دیگر سینما‌ها با تعطیلی طولانی مدت روبرو شدند.  



ظهر دیروز ستاد ملی مبارزه با کرونا از تعطیلی دوباره سالن‌ها خبر داد تا ناامیدی تازه‌ای بر هنر هفتم سایه افکند، سایه‌ای سنگین که با توجه به افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان به بیماری کرونا به احتمال فراوان همچنان ادامه داشته باشد، مشکل اصلی، اما آنجاست که با وجود تعطیلات دوباره همچنان هیچ برنامه مشخصی از سوی سازمان سینمایی و شورای صنفی اکران برای بهبود وضعیت سینماگران دیده نمی‌شود.  
مشخص نیست که چرا سازمان سینمایی، خانه سینما و نهاد‌های مرتبط با وجود چنین تعطیلاتی همچنان هیچ برنامه‌ای برای سینما‌ها ندارند، این مراکز طبیعتا اگر هم پیش از بحران کرونا برنامه‌ای برای شرایط بحرانی نمی‌داشتند، ماه‌های گذشته می‌توانست زمان خوبی برای آزمون و خطای آن‌ها باشد. اتفاقی که همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.  

نظر شما