شناسهٔ خبر: 43408492 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

مهربانی، زیباترین قانون الهی است

تضمین سلامت جسم و روح با نسخه محبت

پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که نسبت به خود و بدن‌شان رفتار ملایم تری دارند، در زمان بروز بیماری یا درد جسمی، نسبت به دردشان تحمل بیشتری دارند و راحت‌تر می‌توانند درد و بیماری‌شان را بپذیرند. کسی که خودش را دوست بدارد می‌تواند دیگران را نیز دوست بدارد. منظور از دوست داشتن دیگران تنها محبت کردن به انسان‌ها نیست

صاحب‌خبر -

سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: مهربانی نوعی معامله با خداوند و کائنات است. افراد مهربان از دیگران توقع جبران مهرشان را ندارند و در زمان دیدن رفتار‌های بی‌مهرانه از آن‌ها نمی‌رنجند. مهربانی مانند ریختن مشتی دانه در زمین کشاورزی است. ممکن است بخشی از این دانه‌ها خوراک پرندگان شود، ممکن است بخشی از آن‌ها زیر پای گربه‌ای لگدمال شود، ممکن است برخی زیر سایه درختی افتاده و از نور خورشید بهره‌مند نشوند و رشد نکنند، اما بخش دیگری از این بذر‌ها در زمین مناسب قرار گرفته و از نور خورشید و آب باران به میزان لازم بهره ببرند و آرام آرام جوانه بزنند. درست است این بذر‌ها بلافاصله بعد از پاشیده شدن در زمین تبدیل به درخت تناوری نمی‌شوند، اما همین جوانه‌های کوچک به مرور زمان و با گذشت سالیان سال تبدیل به درختی تنومند می‌شوند و بسیاری را سود می‌بخشند.

 

مهربانی کردن ارائه یک انرژی الهی در جهان خلقت و زیباترین قانون هستی است. جهانی که در آن هیچ انرژی گم نمی‌شود و در این جهان هیچ فعلی بی‌پاسخ باقی نمی‌ماند. بنابراین ممکن است شما بعد از انجام رفتار‌های مهربانانه‌تان مورد قدر ناشناسی بسیاری قرار گیرید، اما به یاد داشته باشید اولاً بیشترین تأثیر روانی و جسمی مثبت را خود فرد مهربان دریافت می‌کند و ثانیاً زندگی شما در این جهان آنقدر ادامه می‌یابد تا نتیجه فعل شما به سوی خودتان برگردد. بنابراین از قدرناشناسی‌ها ناامید نشوید، چراکه اگر امروز کسی قدردان رفتار‌های مهربانانه‌تان نباشد، فردا در زمان و مکانی دیگر این مهر از سوی دیگران به شما بازخواهدگشت و این قانون جهان است!

انجام رفتار‌های مهربانانه اثرات روانی و جسمانی بسیاری بر فرد مهرورز دارد. به عنوان مثال مهربانی باعث تقویت سیستم ایمنی شما می‌شود و به سلامتی‌تان کمک می‌کند. مهربانی کردن از شما در برابر حملات قلبی محافظت می‌کند و باعث می‌شود کمتر به درد‌های جسمی مبتلا شوید. چون انجام عمل مهربانانه باعث ترشح هورمون اوکسی توسین در شما می‌شود. این هورمون علاوه بر آنکه موجب تجربه احساس هیجان مثبت می‌شود، باعث ترشح ماده شیمیایی اکسید نیتریک و به دنبال آن باز شدن رگ‌های خونی می‌گردد. این امر موجب کاهش فشار خون و حملات قلبی می‌شود.

زمانی که بی‌دریغ و بی‌چشمداشت از وقت، پول و انرژی خود به دیگران می‌بخشید، احساس رضایتمندی از زندگی در شما افزایش می‌یابد. بنابراین سلامت جسمانی‌تان بهبود می‌یابد. این احساس بهزیستی احتمال ابتلا به افسردگی و اضطراب را به شدت کاهش می‌دهد و اعتماد به نفس و رضایتمندی از روابط را به شدت تقویت می‌کند. همچنین هرچه میزان رفتار‌های مهرورزانه‌تان در طول روز بیشتر باشد، سطح هورمون کورتیزول (هورمون اضطراب) در بدن شما کاهش می‌یابد. بنابراین اضطراب کمتر و خواب شبانه آرام‌تری را تجربه خواهید کرد.

انجام رفتار‌های مهربانانه به مرور زمان باعث شادمانی بیشتری می‌شود. چون وقتی به دیگران مهربانی می‌کنید با افزایش اعتماد به نفس و بهبود رابطه با دیگران احساس ارزشمندی بیشتری می‌نمایید و تبدیل به انسانی مثبت‌نگر می‌شوید. همچنین مهربان بودن باعث می‌شود شما شبکه گسترده‌تری از دوستان را به دور خود داشته باشید. وجود این شبکه حمایتی در زمان رویارویی با بیماری‌های سخت یا اتفاقات تلخ زندگی مانند از دست دادن عزیزان، به شما کمک می‌کند با سلامت بیشتر این دوران را بگذرانید و زودتر به روال عادی زندگی‌تان بازگردید.

مهربانی کردن به معنای دوست داشتن و اهمیت دادن به خواسته‌ها و نیاز‌های دیگران است. نخستین گام برای دوست داشتن، مهربانی کردن و عشق ورزی، مهربانی به خودتان است. وقتی می‌توانیم نیازها، احساسات، ترس‌ها و نگرانی‌های دیگران را درک کنیم که بدانیم خود نیز نیازها، ترس‌ها و نگرانی‌هایی داریم، گاه دچار هیجانات مثبت و احساس ناامنی، ترس و تنهایی هستیم. وقتی توانستیم آنچه درون‌مان در جریان است را درست ادراک و به خود کمک کنیم، می‌توانیم دیگران، احساسات و شرایط‌شان را درست درک و دست یاری به سوی‌شان دراز کنیم.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که نسبت به خود و بدن‌شان رفتار ملایم تری دارند، در زمان بروز بیماری یا درد جسمی، نسبت به دردشان تحمل بیشتری دارند و راحت‌تر می‌توانند درد و بیماری‌شان را بپذیرند.

کسی که خودش را دوست بدارد می‌تواند دیگران را نیز دوست بدارد. منظور از دوست داشتن دیگران تنها محبت کردن به انسان‌ها نیست، دوست داشتن حیوانات، گیاهان، کره زمین، محیط زیست و... خود مقیاسی برای مهرورزی است. آن افرادی که به یک بچه خرس کوچک رحم نکرده و با هر وسیله‌ای او را آنقدر آزردند و ضربه زدند تا چشمانش برای همیشه بسته شد، مانند همه ما انسان بودند، اما انسانی که نه تنها دیگری را بلکه خودش را نیز لایق ترحم و مهربانی نمی‌داند. اینگونه خصوصیات رفتاری گاه ریشه‌های عمیق در دوران کودکی و رشد انسان‌ها دارد.

وقتی حرف از مهربانی و عمل مهربانانه می‌زنیم منظور این نیست که حتماً از مال و جان خود برای رفاه دیگران بگذریم که البته بهترین نوع مهربانی همین ایثار است، اما گاهی انجام رفتار‌های کم هزینه و حتی بی‌هزینه در مقابل دیگران می‌تواند عمل مهرورزانه‌ای باشد که هم حال روانی‌تان را بهبود بخشد و هم این حال خوب به دیگران نیز سرایت کند. فهرست مهربانی‌های کوچک و بی‌دریغ معمولاً با لبخند زدن و سلام کردن به رهگذران آغاز می‌شود. شما می‌توانید برخی دیگر از این رفتار‌های کوچک را در ادامه بخوانید و از آن‌ها در ارتباط با دیگران استفاده و خود نیز رفتار‌های دیگری به این فهرست اضافه کنید.

تحسین کردن دیگران بابت رفتار‌های هرچند کوچک، سپاسگزاری کردن، بخشیدن کسانی که از آن‌ها کینه و ناراحتی به دل دارید، شرکت در کار‌های خیریه و حضور در مؤسسات خیریه، لبخند زدن مداوم، پیشقدم شدن برای رفع کدورت ها، عیادت از بیماران، سر زدن به مراکز نگهداری از سالمندان، کودکان و معلولان، لبخند زدن هنگام تلاقی نگاه با دیگران به جای روی برگرداندن، دادن غذای اضافه جشن‌ها و مهمانی‌ها به نیازمندان، موفقیت‌ها و کار‌های خوب دیگران را به آن‌ها یادآوری کردن، نوشتن پیامی قدرشناسانه به دوستان، ریختن غذای اضافه برای پرندگان و حیوانات محل به خصوص در فصل زمستان، هدیه دادن کتاب‌هایی که نیازی ندارید به کتابخانه‌ای در مناطق محروم، آبیاری و نگهداری از گیاهان در منزل و محل کار، ابراز تشکر و قدرشناسی از نامه‌رسان محل، پارکبان، رفتگر و... امیدواریم همین مهربانی‌های کوچک آرام آرام در جامعه رایج شود و روابط‌مان را گسترده‌تر و مطلوب‌تر و زمین مهربان‌مان را به مکان بهتری برای زندگی تبدیل کند.

نظر شما