شناسهٔ خبر: 43408192 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

چشم‌انداز هفته‌جاری دلار و سکه

در آخرین روز هفته، دلار به کانال ۳۲ هزار تومانی وارد شد و سکه امامی در کانال ۱۶ میلیون تومانی پیشروی کرد. روز پنج‌شنبه، دلار ۳۵۰ تومان افزایش یافت و به بهای ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. با این افزایش، میزان بازدهی دلار طی یک هفته به بالای ۸درصد رسید. سکه هم با قرار گرفتن روی عدد ۱۶ میلیون و ۳۸۰ هزار تومانی در انتهای هفته، بازدهی ۱۱ درصدی را ثبت کرد. بازدهی زیاد سکه و دلار در هفته گذشته، نگاه‌ها را به روند این دو دارایی ارزشمند در هفته‌جاری خیره کرده است؛ خصوصا آنکه در همین بازه زمانی، بازار سهام جذابیت خاصی از خود نشان نداد و شاخص کل بورس کمی بیش از یک درصد رشد کرد.

صاحب‌خبر -

پیش‌بینی‌های متفاوتی درباره آینده بازار ارز و سکه در هفته‌جاری وجود دارد.

به گزارش دنیای اقتصاد، عده‌ای باور دارند، بازار به روال هفته‌های قبل به افزایش خود ادامه خواهد داد، این در حالی است که گروه دیگری اعتقاد دارند، بازارساز در هفته‌جاری به رینگ ارزی خواهد آمد و با عرضه خود قیمت‌ها را در مسیر نزولی قرار خواهد داد. اگر روند قیمت دلار تغییر کند، به احتمال سکه نیز مسیر کاهشی را در پیش خواهد گرفت و در این بین، سهم افت سکه‌های کوچک‌تر مانند نیم سکه و ربع سکه بیشتر خواهد شد. این دو فلز گرانبها حباب زیادی را طی هفته‌های اخیر به‌دست آورده‌اند. ربع سکه در هفته‌ای که گذشت، بیش از ۱۷ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند و نیم سکه هم بالای ۱۲ درصد افزایش یافت. چنین افزایش‌هایی هماهنگی با روند قیمت دلار و اونس طلا نداشت و همین عامل به حباب نیم سکه و ربع سکه اضافه کرد. در چنین شرایطی می‌توان گفت، معامله‌گران نیم سکه و ربع سکه روی قیمت‌های بالاتری برای دلار و اونس طلا حساب باز کرده‌اند و در صورتی که برخلاف انتظار آنها، به‌عنوان مثال، دلار کاهشی شود، احتمال ریزش بیشتری برای دو سکه کوچک‌تر بازار وجود دارد.

در‌حالی‌که برخی از معامله‌گران عنوان می‌کنند با ورود بازارساز جهت قیمت دلار در هفته‌جاری کاهشی خواهد شد و به تبع آن سایر بازار‌ها هم در جهت نزولی حرکت خواهند کرد، گروهی از معامله‌گران باور دارند، دلیل خاصی برای افت قیمت وجود ندارد. این گروه اعتقاد دارند، تا زمانی که ریسک انتخابات آمریکا در مقابل معامله‌گران بازار است، می‌توان با استفاده از جوسازی‌های خبری قیمت‌ها را به سوی اعداد بالاتر جا‌به‌جا کرد.


زمانی برای خروج معامله‌گران بزرگ؟

عده زیادی در هفته‌های اخیر اقدام به خرید دلار کرده‌اند. گروهی هم از اوایل تابستان خرید‌های خود را شروع کردند. بسیاری از این افراد به احتمال زیاد در یک نقطه تصمیم می‌گیرند، بخشی از خرید‌های ارزی خود را به فروش برسانند و کسب سود کنند. گروهی از فعالان اعتقاد دارند، بهترین زمان برای این گروه برای فروش دلار، قبل از انتخابات آمریکا خواهد بود. در واقع از آن جایی که ریسک انتخاب بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا وجود دارد، ممکن است برخی از معامله‌گران ارزی ریسک نکرده و بخشی از ارز‌های خریداری شده را قبل از اعلام نتایج انتخابات آمریکا به فروش برسانند.

با این حال، اتفاقات جدید می‌تواند نظر این گروه را هم تغییر دهد. به‌عنوان مثال، اگر این دسته از معامله‌گران احساس کنند که شانس پیروزی ترامپ بالاتر رفته است یا اینکه قرار نیست با حضور بایدن گشایش خاصی برای ایران رخ دهد، باز هم ممکن است تصمیم به نگهداری ارز‌های خریداری شده کنند.


عبور از مرز مقاومتی ۳۰ هزار تومان

یکی از عواملی که افزایشی‌های بازار را به رشد بیشتر قیمت امیدوار کرده است، عبور دلار از مرز مقاومتی مهم ۳۰ هزار تومانی بود. این ارز درآخرین روز هفته توانست مقاومت ۳۲ هزار تومانی را هم از پیش رو بردارد. شکست سطوح مقاومتی، خریداران فنی را به رشد بیشتر قیمت امیدوار کرده است و به احتمال زیاد، آن‌ها در ابتدای هفته به‌صورت پله‌ای خرید‌های خود را بالا می‌برند. با این حال، گروهی از فعالان باور دارند، بازارساز هم در این نقاط انگیزه بالاتری برای فروش ارز دارد. به گفته آنها، بالای مرز ۳۰ هزار تومانی مکانی است که بازارساز می‌تواند با عرضه ارز کمتر زمینه تغییر جهت قیمت‌ها را فراهم کند. در کنار این، پایین بردن دلار در زمانی که نوسان گیران بر طبل افزایش قیمت می‌کوبند، می‌تواند عده زیادی را متضرر کند و دلار‌های بالا خرید را روی دستشان بگذارد. این اتفاق می‌تواند موجب شود که در آینده کوتاه حداقل بازار از افزایش نوسان تا حدی در امان باشد. با این حال، باید دید بازارساز در هفته‌جاری تصمیم می‌گیرد که مداخله شدیدتری در بازار کند یا این مداخله را به هفته‌های بعد موکول خواهد کرد. هفته گذشته بازارساز عرضه اسکناس در بازار متشکل را کلید زد و چندان مورد استقبال خریداران قرار نگرفت. باید دید در هفته‌جاری به تقاضای حواله‌ای به چه شکل پاسخ داده خواهد شد.


حرکت سکه روی حباب

سکه تمام بهار آزادی در حالی نزدیک به ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در انتهای هفته گذشته معامله شد که ارزش ذاتی آن دو کانال پایین‌تر قرار دارد. ارزش ذاتی سکه روز پنج‌شنبه حدود ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود. اختلاف ۲ میلیون تومانی سکه بازار با ارزش ذاتی آن نشان می‌دهد که قیمت این فلز گرانبها از تعادل خارج شده است. بازگشت سکه به حالت تعادل در شرایطی رخ می‌دهد که ارزش اونس طلا یا دلار در بازار داخلی رشد زیادی را تجربه کند. حالت دیگر این است که قیمت سکه در مسیر کاهشی قرار بگیرد. حباب سکه نشان می‌دهد که ارزش فعلی آن در بازار تا حد زیادی از سوی متغیر‌های بنیادی حمایت نمی‌شود. سکه در هفته‌های اخیر نسبت به سایر دارایی‌ها رشد زیادتری را تجربه کرده است و همین مساله موجب شده است که تمایل سرمایه گذاران برای ورود به این بازار بیشتر شود. با توجه به پایین بودن قیمت ربع‌سکه نسبت به سایر انواع سکه، مردم عادی هم بیشتر ترجیح می‌دهند که اقدام به خرید این سکه کوچک کنند و همین موضوع موجب شده است که ربع سکه صدرنشین هفتگی بازدهی بازار‌های داخلی شود.

برچسب‌ها:

نظر شما