شناسهٔ خبر: 43402293 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان:

سد شصت کلاته قادر به تامین ۲۰ درصد آب شرب گرگان خواهد بود

سیدحسین حسینی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد منابع تأمین آب شهرستان گرگان از منابع آب زیرزمینی است، گفت: سد شصت کلاته (میرداماد) با تخصیص ۷ میلیون مترمکعب آب شرب، قادر به تأمین ۲۰ درصد از نیاز آب شرب شهر گرگان در سال ۱۴۱۰ خواهد بود.

صاحب‌خبر -

سیدمحسن حسینی امروز در دیدار با سنگدوینی، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا اظهار کرد: شیرین‌سازی آب دریا، استفاده از منابع آب زیرزمینی و زیرسطحی لب‌شور، استفاده از آب‌های نامتعارف استفاده از منابع آب‌های سطحی استان‌ هم‌جوار و اتمام طرح‌های آبرسانی کنونی شهرستان گرگان از دیگر روش‌های تأمین آب شرب شهرستان گرگان طی سال‌های آتی است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد کل چاه‌های مجاز شهرستان گرگان ۵۴۱۰ حلقه با استحصال سالانه ۲۹۸ میلیون مترمکعب آب است که از این تعداد، ۱۷۲ حلقه چاه‌ آب بخش شرب با استحصال سالانه ۷۱ میلیون مترمکعب است. تعداد چاه‌های بخش صنعت و خدمات نیز ۵۶۰ حلقه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان ادامه داد: تعداد چاه‌های آب بخش کشاورزی ۴۶۷۸ حلقه با استحصال سالانه ۲۰۷ میلیون مترمکعب است. تعداد چاه‌های فاقد پروانه نیز ۴۵۳۰  حلقه با استحصال سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب است.

حسینی گفت: در شهرستان آق‌قلا نیز تعداد کل چاه‌های مجاز ۳۴۳۰ حلقه با استحصال سالانه ۱۶۶ میلیون مترمکعب آب است که تعداد چاه‌های آب بخش شرب ۴۷ حلقه با استحصال سالانه ۱۲ میلیون مترمکعب، تعداد چاه‌های آب بخش صنعت، خدمات و بخش کشاورزی ۳۰۶۳ حلقه با استحصال سالانه ۱۳۹ میلیون مترمکعب است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای آبرسانی به گرگان، اظهار کرد: حفر ۶۶ حلقه و تجهیز ۶۰ حلقه چاه، احداث ۶۷۰۰۰ مترمکعب مخزن ذخیره و جمع کننده، خرید لوله و اجرای خطوط جمع‌آوری و انتقال به طول ۱۶۱.۵ کیلومتر و خرید اراضی محل احداث طرح به مساحت ۳۳.۵ هکتار ازجمله این اقدامات است. چالش‌های عمده ادامه طرح، مشکلات تغییر کاربری اراضی و عدم ابلاغ اعتبار مناسب و تخصیص به‌موقع و کامل طرح است که در صورت تخصیص اعتبارات بیشتر و اتمام طرح می‌تواند بخشی از نیازهای شرب شهر گرگان را تأمین کند.

به گزارش ایسنا به نقل از آب منطقه‌ای گلستان، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس نیز در این جلسه با اشاره به مشکل تأمین آب شرب شهر گرگان، گفت: سد میرداماد به دلیل اینکه می‌تواند بخشی از مشکل آب شرب شهرستان را حل کند، برای ما بسیار مهم است و مجمع نمایندگان استان به‌ویژه نمایندگان مردم شهرستان گرگان و آق‌قلا آمادگی کامل را برای پیگیری و رفع موانع و مشکلات این سد را دارند.

رمضانعلی سنگدوینی بیان کرد: شرکت آب منطقه‌ای استان با لحاظ مسائل فنی و زیست‌محیطی، اجازه برداشت شن و ماسه به اداره راه و شهرسازی شهرستان را برای حل مشکل آسفالت دوربرگردان‌های مسیرهای پرخطر این شهرستان تسهیل کند.

انتهای پیام

نظر شما