شناسهٔ خبر: 43390213 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آیا ترکیه بعد از قطر در صدد استقرار در عمان است؟

اخبار ضدونقیضی در مورد تلاش دولت ترکیه برای تاسیس یک پایگاه نظامی در کشور پادشاهی عمان، مشرف به تنگه هرمز، به گوش می‌رسد.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| اخبار ضدونقیضی در مورد تلاش دولت ترکیه برای تاسیس یک پایگاه نظامی در کشور پادشاهی عمان، مشرف به تنگه هرمز، به گوش می‌رسد.

 

به گزارش اعتمادآنلاین، رسانه‌های عربی خبر دادند، ترکیه مذاکراتی با دولت پادشاهی عمان برای ایجاد پایگاه یا فراهم کردن زمینه حضور نظامی طولانی‌مدت در خاک و آب‌های سرزمینی این منطقه در خلیج‌فارس آغاز کرده است.

 

به گفته منابع آگاه، در چارچوب استراتژی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، آنکارا به مسقط پیشنهاد فروش یک زیردریایی نظامی داده و برای تقویت توانمندی نیروی دریایی عمان یک برنامه پنج‌ساله ارائه کرده است.

 

این صاحب‌نظران می‌گویند، ترکیه کوشیده است برنامه‌هایش در چارچوب نگاه و استراتژی سلطان هیثم، پادشاه جدید عمان، باشد در حالی که برای توسعه حضور خود بر روابط بسیار عالی‌ای که در زمان حکومت سلطان قابوس داشت تکیه دارد.

 

به زعم کارشناسان، گرچه آنکارا در حال حاضر برنامه‌های همکاری نظامی را رسانه‌ای کرده است، اما در پس این همکاری و پیشنهادها که اصولاً اقتصادی و نظامی هستند نگاه راهبردی بلندمدتی را برای پررنگ کردن حضور خود در سواحل جنوبی تنگه هرمز دنبال می‌کند تا این آبراه مهم جهان نیز از وجود نظامیان ترکیه خالی نماند.

 

نظر شما