شناسهٔ خبر: 43382344 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۴ مهرماه و آخرین خبرهایی کرونایی

استان ها - ایرنا - شاید یکی از مهم ترین اخبار کرونایی در این روزها محدودیت رفت وآمد در شهرهای تهران، کرج، مشهد، اصفهان و ارومیه طی سه روز تعطیلی پیش رو باشد که خبر این محدودیت ها را دیروز ، سعید نمکی ، وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی داد.

صاحب‌خبر -

دکتر نمکی دیروز یعنی چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفته بود که با توجه به جهش ویروس کرونا و زنگ خطر گسترش بیشتر آن هیچ راهی جز اعمال محدودیت بیشتر و اعمال جرایم برای افرادی که اصول بهداشتی را مراعات نمی کنند، نداریم زیرا این افراد حقوق شهروندی و سلامت دیگران را تهدید می کنند.

اگر بخواهیم ریزتر به اظهارات وزیر بهداشت بپردازیم می توان به سخنان کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت توجه کرد که درباره محدودیت‌های اعمال شده از مبدا یا مقصد پنج کلانشهر گفت: محدودیت سفر «از» یا «به» کلانشهر تهران، کرج، اصفهان، مشهد و ارومیه از ساعت ۲۴  اعمال می‌شود و سفر از این شهرها یا به این شهرها تا یکشنبه ظهر ممنوع خواهد بود.

جهانپور فقط درخصوص پنج شهر یاد شده اظهار نظر نکرد بلکه در امروز در دومین توئیت خود اعلام کرد:ممنوعیت سفر از شهرهای دارای وضعیت قرمز و به این شهرها در تعطیلات تداوم خواهد داشت.

او افزود: حداقل مداخله حاکمیتی در مقابله با کرونا ظرف هفته های آتی، تداوم متناوب ممنوعیت سفر از/به شهرهای دارای وضعیت قرمز در روزهای تعطیل و ایام آخر هفته است. مقابله با کووید۱۹ مجموعه ای متشکل از مراعات توصیه ها، الزامات و شیوه نامه های حفاظتی و بهداشتی و البته مداخلات حاکمیتی است.


اما باید دید که شهر های مورد نظر تا الان در خصوص این محدودیت ها چه کرده اند؟ 

محدودیت تردد در تهران 
طبیعی است که بسیاری از مسئولان شهر های دیگر بویژه پنج شهر یاد شده در جوش و جلای اعمال محدودیت های بسر می برند. می توان در وهله نخست از تهران شروع کرد و اظهارات انوشیروان محسنی بندپی ، استاندار تهران که امروز گفت:  محدودیت‌های کرونایی اعمال شده در استان تهران ادامه پیدا می‌کند ضمن اینکه همزمان با آن، تست‌های غربالگری اضافی در مناطق مختلف استان تهران انجام می‌شود.



محدودیت های ترافیکی و سفر در غرب استان تهران 
سرهنگ قباد قطاسی که فرمانده پلیس راه غرب استان تهران است امروز به ایرنا گفت : طبق ستاد ملی کرونا، طرح محدودیت‌های ترافیکی و سفر در غرب این استان اجرا می‌شود.بدین ترتیب که در محورهای تهران - ساوه و تهران - قم از پلاک های شهرستان در ورود و خروج خودروها جلوگیری می شود.

وی با بیان اینکه مامورین پلیس راه در اجرای طرح محدودیت ورود به کلان شهر تهران در مبادی های غرب استان تهران حضور دارند، بیان کرد: پلیس با تذکر شفاهی از شهروندان که قصد مسافرت به خارج از تهران و یا به استان تهران را دارند درخواست همکاری می کند که خوشبختانه بیشتر هموطنان با پلیس همکاری بسیار خوبی دارند.



محدودیت تردد در البرز 
به گفته عزیزاله شهبازی استاندار البرز ، این استان ، شاهراه ارتباطی ۱۴ استان کشور است و یکی از عوامل شیوع کرونا در این استان، این حجم از تردد است.

شهبازی امروز اعلام کرد که  پیرو دستور رییس جمهوری و ابلاغ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تمام توان نسبت به اعمال محدودیت عبور و مرور در مبادی کلانشهر کرج اقدام می کنیم. 

البته این را هم نباید فراموش کرد که استاندار البرز دیشب هم با توجه به تشدید وضعیت کرونایی استان ، محدودیت های البرز را یک هفته دیگر تمدید کرد.یعنی اعمال محدودیت ها به مدت یک هفته دیگر از ۲۶ مهر ماه تا ۲ آبان ماه ۹۹ تمدید شد.

اینکه چرا این اعلام از سوی شهباز است به این علت است که به گفته او اکنون البرز در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارد و اعمال محدودیت ها برای سومین هفته متوالی تمدید می‌شود.

شهبازی همچنین اعلام کرد که با توجه به قرار گرفتن در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا دراین استان مبادی ورودی و خروجی تحت کنترل قرار گرفته است.

فقط استاندار البرز نیست که تاکیدات یاد شده را دارد غفور قاسم پور ،  معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه کرج اعلام کرد که از شامگاه چهارشنبه ورود خودروهای با پلاک غیر بومی به کرج ممنوع شده است. 

قاسم پور،  جلوگیری از افزایش آمار جمعیت بیماران کرونایی را  علت اجرای این طرح بیان کرد ضمن اینکه این محدودیت ها فعلا به مدت سه روز تعطیلات پیش رو خواهد بود و در ادامه نیز تابع تصمیمات کشور خواهیم بود. 

تردد بین تهران و البرز محدودیت ندارد
البته با وجود تاکیدات استاندار تهران این را هم باید یادآور شد که علی درویش پور،  جانشین ستاد مدیریت بیماری کرونا در البرز اینگونه اعلام کرد که  تردد بین تهران و البرز براساس این محدودیت ها مشکلی ندارد.


محدودیت های ورود به مشهد مقدس
مشهد مقدس برای همه ایرانیان ، معنای خاص دارد و بسیاری برای آنکه استخوانی سبک کنند بشدت به سفر معنوی و زیارت امام هشتم شیعیان احساس نیاز می کنند. اما مشهد هم در زمره پنج شهری است که اجازه ورود به آن در این روزها به این راحتی نیست.گواه آن هم سخنان حسن جعفری ، سرپرست استانداری خراسان رضوی است که از ساعت صفر بامداد امروز پنجشنبه مورخ ۲۴ مهرماه اقدامات محدودکننده در سفر به مشهد و بالعکس اجرایی شده ‌است.

دیگر آنکه اظهارات سرهنگ حمیدرضا دهنوی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی  هم دیگر گواه این محدودیت ها به شمار می آید که این مقام انتظامی امروز گفت: اجازه ورود خودروهای غیربومی از دیشب به مشهد داده نمی‌شود و سفرهای درون شهری در این کلانشهر نیز کنترل می‌شود.
سرهنگ هادی امیدوار ، رییس پلیس ‌راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی نیز در خصوص دستورالعمل اجرایی وزارت کشور برای منع سفر به مشهد اینگونه تاکید کرد که سرپیچی از این طرح برای رانندگان خودروهای متخلف مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت.

ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا خراسان رضوی امروز پنجشنبه و در آستانه ایام سوگواری پایان ماه صفر با تاکید بر لزوم رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از سوی عموم مردم استان، زائران و مجاوران اطلاعیه‌ای صادر کرد و از عموم هموطنان خواست به مشهد سفر نکنند. 
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: "امسال حرکت کاروان‌های پیاده در مسیر جاده‌های خراسان رضوی انجام نمی‌شود و راه‌اندازی ایستگاه و موکب نیز ممنوع است لذا تمامی کسانی که هر سال نذر و نیتی برای ارائه خدمات به هر شکلی برای زائران امام هشتم (ع) داشته‌اند با توجه به مشکلات فراوان اقشار ضعیف و نیازمند جامعه، در قالب قرارگاه مواسات و از طریق متولیان رسمی، کمک‌های خود را به این گروه‌ها تقدیم کنند."


محدودیت های سفر به نصف جهان
اصفهان ، شهری دیگر و در زمره پنج شهری است که گفته حجت الله غلامی، سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان ، سفر " از " یا " به " کلانشهر اصفهان از بامداد پنجشنبه بیست و چهارم مهر تا ظهر روز یکشنبه هفته آینده با توجه به قرمز و حاد بودن شرایط بیماری کرونا، ممنوع است.
 

منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان هم امروز در راستای اعمال محدودیت یاد شده گفت: ۲۰ ایستگاه اعمال محدودیت در استان اصفهان از تردد خودروهای غیر بومی(غیر استانی) جلوگیری می‌کنند.

ورود خودروهای غیر بومی به داخل این استان تا پایان تعطیلات روزهای پیش رو با هدف جلوگیری از ازدحام و افزایش شیوع ویروس کرونا ممنوع است.



۲۵۶ فوتی در ۲۴ ساعت گذشته 
مدت هاست که شمار فوتی های ناشی از کرونا از سه رقمی ، حداقل به ۲ رقمی کاهش نمی یابد. امروز هم سیما سادات لاری ، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۲۵۶ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۲۹ هزار و ۶۰۵ نفر رسید و ۳۰ استان همچنان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا هستند.

لاری روز پنجشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۴ مهر ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، چهار هزار و ۶۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۳۱ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۱۷ هزار و ۸۳۵ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۴۱۸ هزار و ۵۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۶۷۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون چهار میلیون و ۴۲۶ هزار و ۷۷۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.


اهم اخبار و گزارش های کرونا
کرونا حالا حالاها دست از سر ملت ایران که هیچ ، دست از سر دنیا بر نمی دارد  و طبیعی است که مطالب کرونای در هیچ نقطه ای از جهان از جمله ایران کم نیست. بدین ترتیب شماری از اخبار کرونایی از ایران بدین شرح است: 
۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات خسارت کرونا در لرستان پرداخت شده است
۸۴ تخت بستری در اراک به ظرفیت درمان بیماران کرونایی اضافه شد
پسماندهای بیمارستان‌های مرجع کرونا در فارس بی خطر می‌شوند
۴۰ درصد مبتلایان به کرونا علائم شدید ندارند
ماکو در وضعیت فوق قرمز شیوع کرونا قرار دارد
تمدید محدودیت‌های کرونایی در استان مرکزی
فرماندار: اماکن گردشگری روانسر تعطیل می‌شود
همه مناطق ایلام در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت​​​​​​​
افزایش ۶۰ درصدی وفات در گنبدکاووس ناشی از کرونا​​​​​​​
محدودیت تردد به آذربایجان‌غربی از سمت استان کردستان اعمال شد​​​​​​​
آزمایش کرونای ۱۷ نفر از اعضای تیم والیبال آذرباتری ارومیه مثبت شد​​​​​​​
تهیه و توزیع سه هزار بسته معیشتی در شیراز
عضو انجمن داروسازان: تهیه ماسک استاندارد با قیمت مصوب امکان پذیر نیست​​​​​​​
دختر ۱۰ ساله‌ در شاهین‌دژ براثر ابتلا به کرونا درگذشت​​​​​​​
نماز جمعه فردا در چهار شهر استان اردبیل برگزار نمی‌شود​​​​​​​
نماز جمعه در قم برای دوازدهمین هفته متوالی برگزار نمی‌شود​​​​​​​
نماز جمعه در ۶ شهر خراسان شمالی برگزار نمی‌شود
پایتخت نشینان از کرونا چه می گویند؟​​​​​​​
سرخ گونگی تهران در روزهای کرونایی​​​​​​​
کرونا و تجلی رفتار مسوولانه با اهدای خون

آذربایجان‌غربی درگیر سونامی شیوع کرونا
بار سنگین کرونا بر دوش کادر درمان آذربایجان‌شرقی​​​​​​​
 

نظر شما