شناسهٔ خبر: 43379885 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارس نیوز | لینک خبر

طرح نماینده سازمان ملل، فریب سیاسی است و آن را نمی‌پذیریم

فارس

در زمانی که «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن به دیدارهای خود در ریاض ادامه می‌دهند تا موافقت اولیه دولت مستعفی یمن با طرح پیشنهادی و اصلاح‌‎شده‌اش (نسخه چهارم) را بگیرد صنعاء گفته نسخه جدید این طرح گریفیتس را نمی‌پذیرد و آن را «فریبی سیاسی» می‌داند زیرا هدف طرح، توقف پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن است.

صاحب‌خبر -

در زمانی که « مارتین گریفیتس » فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن به دیدارهای خود در ریاض ادامه می‌دهند تا موافقت اولیه دولت مستعفی یمن با طرح پیشنهادی و اصلاح‌‎شده‌اش (نسخه چهارم) را بگیرد صنعاء گفته نسخه جدید این طرح گریفیتس را نمی‌پذیرد و آن را «فریبی سیاسی» می‌داند زیرا هدف طرح، توقف پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن است.

بر اساس گزارش روزنامه «الاخبار»، دستاوردهای نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان مأرب طی هفته‌های گذشته منجر به تحرکات منطقه‌ای و بین‌المللی شده که یکی از آنها نسخه جدید طرح گریفیتس است. این طرح برای بار چهارم در کمتر از یک سال اصلاح شده و «پیش‌نویس اعلامیه مشترک» خوانده می‎شود.

این طرح علاوه بر آتش‎بس فراگیر به اقدامات انسانی و اقتصادی مانند فعال شدن دوباره فرودگاه صنعاء، پرداخت حقوق کارمندان، حل مشکل نفتکش «صافر» و بحران سوخت در استان‌های تحت کنترل دولت نجات ملی یمن (صنعاء) می‌پردازد.

منابع آگاه در دولت نجات ملی یمن به روزنامه الاخبار گفتند، طرح گریفیتس یک «مانور سیاسی فریبنده» است، عربستان سعودی به دولت مستعفی یمن دستور داده در ظاهر با این طرح مخالفت کند اما در واقع راهی جز موافقت با آن ندارد زیرا می‌ترسد آزادسازی مأرب منجر به «کاهش گزینه‌هایش در مقابل افزایش برگ‌های قدرت انصارالله شود».

این منابع درباره مشکلات این طرح گفتند، به نظر نمی‌رسد بندهای طرح موجود تضمین‌کننده پایان جنگ باشد، درست است که شامل آتش‌بس فراگیر و حل وضعیت اقتصادی است اما این راه‌حل، جزئی [محدود] است و نیازهای ملت یمن را برآورده نمی‌کند. بدتر از همه اینکه شکست محاصره یمن را تضمین نمی‌کند. این طرح باعث می‌شود طرف سعودی کنترل کشور را به دست گرفته باشد علاوه اینکه تصمیم صلح یا جنگ در دست این کشور باشد و هر زمانی که فرصت داشته باشد تمام دستاوردهای محقق شده را به باد بدهد.

در ادامه این گزارش آمده است، دولت مستعفی یمن نیز همچنان طرح پیشنهادی گریفیتس را رد می‌کند و به ادامه روند اداره فرودگاه صنعاء توسط دولت نجات ملی یمن معترض است و می‌گوید تیم کاری در این فرودگاه که قبل از سال ۲۰۱۴ در آن فعال بوده‌‌اند، باید برگرداند.

 

نظر شما