شناسهٔ خبر: 43367130 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

نقدی بر تصمیم دولت برای ممنوعیت عبور و مرور در ۵ کلانشهر

تسنیم

اعمال منع عبور و مرور در ۵ شهر کشور موضوعی بود که امروز خبرش از سوی وزیر بهداشت اعلام شد، اما مشخص نیست که چرا دولت گیلان و مازندران را به‌عنوان کانون شیوع کرونا از لیست خود حذف کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، ‌گیلان و مازندران از همان روزهای اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا تا اپیدمی شدن آن در کشور به مرکز این بیماری در کل کشور تبدیل شدند اما با تمام این اوضاع و با دیدن هزاران مسافری که در تعطیلات روانه این استان می‌شوند دولت هیچ اقدامی جهت اجرای محدودیت منع رفت‌وآمدها نداشته و خود را به بی‌خیالی زده است.

گزارش‌ها حاکی است با وجود بغرنج‌تر شدن اپیدمی شیوع کرونا در گیلان هنوز دولت زیر بار اعمال محدودیت‌های سنگین جهت کنترل  رفت‌وآمدها و منع عبورومرورها نرفته است و مشخص نیست چه‌کسی باید به داد مردم استان گیلان برسد زیرا اگر اوضاع به همین منوال پیش برود این استان مجدداً به کارخانه تولید کرونا در کشور تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید:

قابل ذکر است سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت سخنانی ارائه داشته و در جمع خبرنگاران گفته است: متأسفانه ویروس کرونا دچار جهش‌هایی شده است و این‌که بیماری‌افزایی آن چقدر افزایش پیدا کرده است مشخص نیست اما در گرفتار کردن مردم جهت زیادی داشته و زنگ خطر جدی برای همه مردم ایران است.

وزیر بهداشت عنوان کرد: با تشدید شرایط فعلی و اعمال جریمه‌ها امیدوارم موفق شویم. دیروز خدمت رئیس‌جمهور درخواستی ارائه دادیم تا در 5 شهر مهم که شیوع کرونا بالاست مثل تهران، کرج، مشهد، اصفهان و ارومیه اجازه دهند در این سه روز منع عبورومرور اعمال کنیم که مورد موافقت رئیس‌جمهور قرار گرفت.

انگار آقایان و مسندنشینان دولتی که هر روز رنگ و لعاب ماسک‌هایی که برای جلوگیری از شیوع کرونا بر صورت خود می‌زنند، تغییر می‌کند یادشان رفته است که همین گیلانی که از روی عمد اسمش را در لیست استان‌هایی که باید قانون منع رفت‌وآمد در آن به‌جهت تعطیلات پیشِ‌رو گنجانده شود، نیاورده‌اند به‌همراه استان قم به معرکه شیوع کرونا تبدیل شده بود.

همه می‌دانند که اگر نبود تأکیدات مقام معظم رهبری برای بسیج همه گروه‌ها و نهادها، اگر نبود همت مدافعان سلامت و پزشکان و پرستاران و اگر نبود همت مضاعف گروه‌های جهادی و سپاه برای ضدعفونی کردن اماکن و بیمارستان‌ها و تدفین گروه گروه بیمار فوت‌شده کرونایی در گیلان چه بر سر این استان شمالی و مردمش می‌آمد.

گیلان از زمان شیوع کرونا و اپیدمی شدن آن در کشور همواره کانون شیوع این ویروس بوده و با وجود اینکه تاکنون چندین و چند بار وضعیت این استان از حیث شیوع ویروس به مرحله فوق حاد و قرمز رسیده است باز هم دولت و مسئولان وزارت بهداشت بی‌خیالی را دنبال می‌کنند تا همچنان شاهد اوج مسافرت‌ها از اقصی نقاط کشور به گیلان باشیم.

حال سؤال اینجاست؛ چرا این دولت با وجود هشدارهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان مبنی بر پر شدن تخت‌های بیمارستانی گیلان همچنان درصدد عادی جلوه دادن شیوع کرونا به‌ویژه در این استان است؟ آیا مگر دولت‌مردان و وزیر بهداشت از اوضاع وخیم بیمارستان‌های گیلان خبر ندارند و یا اینکه خود را در برابر مردم این استان ولایتمدار مسئول نمی‌دانند؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌های گیلان از بستری شدن 70 بیمار جدید کرونایی در 24 ساعت گذشته در این استان خبر داد و عنوان کرد: جای تأسف دارد که باید بگوییم تعداد موارد مبتلا به کرونا در گیلان با شیبی رو به افزایش است و باید رعایت پروتکل‌ها جدی‌تر گرفته شود.

آبتین حیدرزاده با تأکید بر اینکه کادر درمان، پزشکان و پرستاران استان گیلان خسته هستند و توانایی مواجهه با موج شدیدتر شیوع کرونا را ندارند خاطرنشان کرد: میزان استفاده از ماسک در استان 60 درصد، فاصله‌گذاری 1.8متری و شست‌وشوی مداوم دست‌ها و ضدعفونی کردن دست با الکل هم 42 درصد است که از میانگین کشوری 55 درصد پایین‌تر هستیم.

«انتقاد نماینده رودبار از برنامه دولت برای شیوع کرونا در کشور و استان گیلان»

نماینده مردم رودبار در مجلس با بیان اینکه دولت اگر استان‌های شمالی و رفت‌وآمد به این استان‌ها را کنترل نکند هیچ توفیقی در عرصه مقابله با کرونا در کشور به دست نمی‌آید اظهار داشت: قطعاً اگر دولت می‌خواهد کرونا را در کشور کنترل کند باید برنامه‌ای ویژه برای سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان داشته باشد.

مهرداد گودرزوند اعمال محدودیت انجام مسافرت‌ها به استان‌های شمالی به‌ویژه گیلان را خواستار شد و با تأکید بر اینکه اگر مرز این استان‌ها بسته شود دولت می‌تواند در مدت 2 هفته شیوع بیماری را در کل کشور کنترل کند افزود: اگر همان روند گذشته در مورد محدودیت‌های تردد ادامه پیدا می‌کرد شاید امروز دیگر ما کرونایی نداشتیم.

وی با بیان اینکه بدون شک اعمال محدودیت و منع رفت‌وآمد برای شهری مانند تهران امکان‌پذیر نیست اجرای این طرح را در استان گیلان امری لازم و ضروری تلقی کرد و ابراز داشت: گیلان، مازندران، گلستان، تهران، مشهد، اصفهان و شیراز شش شهری هستند که دولت باید با جدیت رفت‌وآمدها را در آن‌ها اعمال کند.

مشخص نیست این‌بار و مجدداً دولت و تیم اجرایی آن به‌چه‌علت و با چه استدلالی گیلان را از لیست استان‌هایی که باید مقررات منع رفت‌وآمد در آن با توجه به تعطیلات چندروزه اعمال شود حذف کرده است در حالی که از مسئولان بهداشتی استان تا خود مردم معتقدند شروع مسافرت‌ها در زمان تعطیلات به‌معنی اوج‌گیری مجدد کرونا در گیلان است.

تاخت‌وتاز کرونا در دیار شمالی ایران

بیماری منحوس کرونا که هشت ماهی دامن‌گیر مردم جهان شده است، روز به روز با سرعت بیشتری میان این مردم به قدرت‌نمایی می‌پردازد، مهمان ناشناخته‌ای که طی روزهای اخیر دارد به‌گونه‌ای می‌تازد که تعداد فوت‌شدگان در ایران را به بالای 250 رسانده است، مرگ دلخراشی که با شنیدن آمار روزانه از سوی سخنگوی وزارت بهداشت نگرانی‌ها و تأسف‌هایی را برای ما به‌دنبال می‌آورد اما متأسفانه باز هم با مشاهده یک سری عکس‌العمل‌هایی از سوی مردم و مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا مواجه می‌شویم که جای بسی تأمل دارد.

و اکنون با فرا رسیدن دهه پایانی ماه صفر و شروع یک تعطیلی چندروزه دیگر ظهر امروز وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران منع سفر به پنج شهر کشور یعنی تهران، ارومیه، اصفهان، کرج و مشهد را به هم‌وطنان ما اعلام می‌کند و جالب‌تر اینکه گفته‌ است مازندران به‌دلیل عدم توریست‌پذیر بودن شامل این منع سفر نمی‌شود.

مازندران همچنان در وضعیت قرمز بیماری کرونا

 واقعاً جای سؤال برای این تصمیم‌گیری از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا است؛ بر اساس آمار دریافتی توسط دانشگاه علوم پزشکی مازندران این استان همچنان در وضعیت قرمز به‌سر می‌برد، چرا در جایگاه این دستورالعمل قرار نمی‌گیرد در حالی که این استان در تعطیلات ماه‌های اخیر با هجوم مسافران مواجه بوده است به‌طوری که شهرهای ساحلی مازندران از تردد پیک این مسافران با مشکل بار ترافیکی روبه‌رو شده بودند؟

با توجه به این وضعیت بارها از سوی ستاد استانی مبارزه با کرونا به‌ریاست استاندار مازندران طی نامه‌ای به ریاست جمهوری از وضعیت تردد در راه‌های مواصلاتی به این استان گزارش داده و حتی درخواست شد جلوی تردد مسافران به مازندران گرفته شود اما نه‌تنها به این درخواست توجه نشد بلکه گفته شد که لزومی بر بستن راه‌ها مشاهده نمی‌شود.

و جالب‌تر اینکه خبر یکطرفه شدن محورهای مواصلاتی مازندران از سوی پلیس راه در فضای مجازی و خبرگزاری‌ها انعکاس داده می‌شود.

با توجه به اینکه مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی اخیرشان طی تماس ویدیویی با نیروهای مسلح فرمودند: "همچنان‌که در موضوع سفر اربعین، مردم متدین به مرزها نرفتند و در عزاداری‌های محرم نیز ضوابط ستاد ملی را دقیقاً رعایت کردند، عموم مردم باید در مسائلی همچون نرفتن به سفرها و رعایت شیوه‌نامه‌ها مراقبت جدی کنند تا از این بیماری خلاص شویم."

و با وجود این منویات معظم‌له نمی‌دانیم چرا ستاد ملی مبارزه با کرونا در تصمیم‌گیری‌ها نسبت به منع سفر به استان‌های شمالی کوتاهی می‌کنند و راه‌های مواصلاتی استان‌ها بسته نمی‌شود.

چه‌تعداد دیگر باید جان هم‌وطنان و هم‌استانی‌های خود را ــ فوت‌شدگان و مبتلایانی که طبق آمار جدید سنشان به رده جوانی رسیده است ــ با درگیری و مبتلا شدن به بیماری منحوس کرونا از دست بدهیم و در دل قبرستان‌ها بخوابانیم و خانواده‌هایی را داغدار کنیم تا مسئولان امر بیدار شوند تا تصمیم‌گیری‌های جدی بگیرند؟!

تجدیدنظر تصمیم وزیر بهداشت نسبت به سفر مسافران به مازندران

‌نماینده مردم آمل و لاریجان در ساری با اشاره به صحبت‌های وزیر بهداشت عنوان کرد: اگرچه خبر وی را تا به این ساعت نشنیدم اما به‌نظر تصمیم درستی نگرفتند با توجه به اینکه اکنون در وضعیت بحرانی همه استان‌های کشور قرار داریم و تصمیم برای منع تردد برای 5 استان کشور جایز نیست.
رضا حاجی‌پور با بیان اینکه در ستاد ملی تصمیم‌گیری‌ها با توجه به در نظر گرفتن کارت زرد، قرمز و سفید در وضعیت بیماری، یک آیتم برای استان‌ها گرفته می‌شود، بیان کرد: هرچند این ویروس ناشناخته است اما همه ما باید این دستورالعمل‌ها را رعایت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اکنون همه استان‌ها در وضعیت بحرانی قرار دارند و مردم نباید سفر کنند، گفت: وزیر بهداشت نیز باید تأکید بر سفر نکردن مردم به تمام استان‌ها داشته باشند نه اینکه در این شرایط خاص فقط برای 5 استان در نظر می‌گرفتند و پیشنهاد می‌کنم جناب وزیر نسبت به این تصمیم‌گیری تجدیدنظر کنند.

نماینده مردم آمل و لاریجان با بیان اینکه "ما همه خدمتگزار مردم هستیم و این سفر نه‌تنها برای مازندران و بلکه سایر استان‌ها نیز نباید انجام شود"، یادآور شد: با توجه به تعطیلات پیش‌ِرو مردم این بیماری را جدی بگیرند و تا جایی که ممکن است به سفر نروند زیرا پس از هر سفری عواقب آن در بیمارستان‌ها و افزایش تعداد بیماران و فوت‌شدگان مشاهده می‌شود.

حاجی‌پور با اعلام اینکه استان مازندران با وجود خدمات استانی به ارائه خدمات ملی می‌پردازد، اضافه کرد: ما فقط می‌توانیم این خدمات را به هم‌استانی‌های خود بدهیم در حالی که آخر هفته با خدمات ملی مواجه می‌شویم و لازم است مسئولان کشوری به این امر توجه کنند.

نظر شما