شناسهٔ خبر: 43352127 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کسب افتخار نابینایان فارسی زیر سایه نبود خدمات

روشندلان فارس باروجود نبود زیرساخت‌های لازم، در مسابقات برون مرزی موفق بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، هرسال به روز ۱۵ اکتبر۲۴ مهرماه که می‌رسیم، جامعه نابینایان و عصای سفید به یادمان می‌آید، قشری که همیشه دچار کم توجهی و بی مهری بودند، اما در هر عرصه‌ای که مجال حضور یافتند بهترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشتند.

ورزش ایران نمونه عینی توانمندی قشر نابینایان و کم بینایان بوده چرا که در چند دوره اخیر برگزاری بازی‌های پارا آسیایی و پارالمپیک، روشندلان همیشه امیدوار ایرانی پرچم کشورشان را به اهتزاز در آوردند و نبود امکانات نتوانست خم به ابرویشان بیاورد.

سجاد دهقان که سابقه ۱۰ سال حضور در اردوی تیم ملی گلبال نابینایان ایران و کسب نشان طلا در مسابقات قهرمانی آسیا و بازی‌های پاراآسیایی را در کارنامه دارد یکی از انگشت شماران روشندل است که هم اکنون به عنوان کارمند اداره ورزش و جوانان استان فارس بصورت شرکتی مشغول بکار آید، اما هفت ماه حقوق نگرفته و نداشتن منزلی برای راحتی و زندگی با همسرش، مشکلات فراوانی برایش به همراه آورده است.

زهرا محمدی راد دارنده دو نشان نقره تیمی بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا نمونه دیگری از ورزشکاران موفق نابینای ایرانی است که از نبود زیرساخت‌های لازم ورزشی و هزینه‌های سنگین ایاب و ذهاب گلایه‌مند است و می‌گوید ورزشکاران نابینا رشته شطرنج برای ادامه فعالیت خود مجبور به استخدام مربی خصوصی و پرداخت هزینه بالا هستند.

هاشمی نژاد رئیس هیات ورزش نابینایان و کم بینایان استان فارس، گفت: در شهر شیراز تنها سالن ولایت خدمات رسانی به ورزشکاران روشندل را برعهده دارد که با توجه به کسب مدال‌های فراوان فارسی‌ها در رشته‌های فوتبال، شطرنج، دوومیدانی، گلبال و رشته‌های دیگر در مسابقات کشوری و برون مرزی، باعث تاسف است و مسئولان ورزش استان قول دادند تا دوسال آینده مکان‌های ورزشی دیگری برای استفاده در اختیار ورزشکاران نابینا و کم بینا قرار بگیرد که انتظار می رود این وعده‌ها عملی شود.

عبدالله کمالی که خود از مربیان رشته گلبال نابینایان محسوب می‌شود و سال‌ها در مدرسه شوریده شیرازی در کنار قهرمانان ورزش فارس حضور داشته نیز بیان کرد: سال ها است که حرف از مناسب سازی خیابان‌ها و معابر شهری برای جامعه نابینایان شده، اما در عمل هنوز این موضوع به صورت عینی قابل مشاهده نیست و نابینایان را با مشکل مواجه کرده و حتی می‌تواند باعث صدمه دیدگی ورزشکارانی که عمر خود را برای کسب افتخار برای کشورشان صرف کردند شود.

هاشمی نژاد، در خصوص مصوبه هیات وزیران که مردادماه ۹۵ برای استخدام یکی از فرزندان قهرمانان پارالمپیک در ارگان‌های اجرایی به تصویب رسیدف تصریح کرد: این مصوبه به هیچ عنوان قابل قبول نیست چرا که ورزشکار معلول ایرانی که با تلاش خود در مهمترین میدان ورزشی دنیا موفق به کسب مدال شده و خود با مشکل نداشتن شغل روبروست، حالا باید ۲۰ یا ۲۵ سال باید منتظر بماند تا یکی از فرزندانش به استخدام در بیاید، حال این موضوع در آینده آیا اتفاق بیفتد یا مانند بسیاری از مصوبات بحالت تعلیق در آید.

رئیس هیات ورزش نابینایان و کم بینایان استان فارس، ادامه داد: ورزشکاران نابینا و کم بینا از زمان تصویب این مصوبه در پی تغییر آن بودند، اما تاکنون محقق نشده و موضوعی که قابل توجه است تبعیضی است که میان افراد سالم و نابینا قائل شدند و ورزشکاران سالم خود می‌توانند با استفاده از این قانون پس از کسب مدال در بازی‌های المپیک به استخدام ارگان‌ها در آیند.

او، افزود: ۱۲۰ ورزشکار در هشت رشته هیات ورزش‌های نابینایان و کم بینایان استان فارس فعال هستند.

روز جهانی عصای سفید باید به ما یادآوری کند که باید با فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم و مناسب سازی بستر‌های شهری، زندگی را برای افراد معلول و نابینا آسان‌تر کرد و با دادن امید به زندگی، روشندلان ایران را برای رسیدن به موفقیت در عرصه‌های مختلف اجتماعی یاری کرد.

انتهای پیام/ت

نظر شما