شناسهٔ خبر: 43339000 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

جعجع:

آماده مقابله با حزب‌الله هستم!

رئیس حزب «القوات اللبنانیه» در جمعی خصوصی بر ادامه مقابله با جنبش حزب‌الله تا آخر خط سخن گفته و تعداد نیروهای خود را به رخ کشیده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا،  «ولید جنبلاط» رئیس حزب «التقدمی الاشتراکی» لبنان (سوسیالیست ترقی خواه) در بخشی از گفت‌وگوی دیروز (دوشنبه) خود با شبکه «الجدید» گفت «هر شخصی از هر طایفه‌ای [مذهب] در لبنان که به فکر ماجراجویی نظامی باشد، دیوانه است».

روزنامه «الاخبار» در گزارشی به همین موضوع پرداخت و نوشت، این اظهارات جنبلاط از روی خیالبافی یا در پاسخ صرف به سوالات شبکه الجدید نبود، جنبلاط در فکر کلماتی بود که چند روز پیش شنیده و وی را شوکه کرده بود. چند روز پیش «سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات المشترکه» در جمعی خصوصی به جنبلاط پیشنهاد استعفای نمایندگان این دو حزب از پارلمان را داده بود و جنبلاط با آن مخالفت کرده بود. جعجع پس از آن بر ادامه مقابله خود با حزب‌الله تا آخر خط تأکید کرده و گفته بود « من پانزده هزار جنگجو دارم و ما قادر به مقابله با حزب‌الله هستیم، حزب‌اللهی که در نتیجه وضعیت لبنان و منطقه بسیار ضعیف شده است».

زمانی که جنبلاط درباره خطرناک بودن این اظهارات هشدار می‌دهد، جعجع پاسخ می‌دهد: ما امروز قوی‌تر از زمان «بشیر الجُمّیِل» (رئیس پیشین حزب الکتائب) هستیم و حزب‌الله ضعیف‌تر از زمان «ابوعمار» (یاسر عرفات) است».

بر اساس این گزارش، جعجع در ادامه می‌گوید که از حمایت آمریکا، عربستان سعودی، امارات و دیگر کشورها برخوردار است و به عقیده وی از آنجایی که حزب‌الله ضعیف‌تر از هر زمان دیگری است ناچار به امتیازدهی است.
الاخبار افزود، جنبلاط با حیرت از این جلسه خصوصی خارج می‌شود، اظهاراتی را که شنیده به گوش برخی از دوستانش می‌رساند و می‌گوید چه بسا اینها نشان‌های‌ خطرناکی از [فتنه جنگ داخلی و] موضوعی باشد که برای لبنان آماده شده و اوضاع بدتر خواهد شد.

در ادامه این گزارش به اظهارات دوازده سال و مشخصا در تاریخ نهم ماه می ۲۰۰۸ پیش سمیر جعجع پرداخته شده که به «میشل سیسون» سفیر وقت آمریکا می‌گوید، می‌خواهد آمریکا مطمئن باشد که القوات اللبنانیه ۷۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ نیروی آموزش‎دیده و آماده اقدام است «ما می‌توانیم با حزب‌الله بجنگیم اما نیازمند حمایت شما برای فراهم کردن سلاح برای این نیروها داریم». جریان این گفت‌وگو در یکی از ایمیل‌های فاش شده سیسمون توسط ویکیلیکس آماده است.

انتقاد جنبلاط از سعد الحریری

جنبلاط در بخشی از گفت‌وگوی دیروز خود از «سعد الحریری» رئیس جریان المستقبل نیز انتقاد کرد و گفت، وی خودش را مأمور به تشکیل کابینه کرده، به جای اینکه فراکسیون‌های پارلمانی خواستار برنامه شوند الحریری هیأتی را به سوی فراکسیون‌ها فرستاده تا نظرات آنها را بشوند و این شبیه «کودتا بر نقش‌ها و باقی مانده توافق طائف» است.

وی در ادامه ضمن اعلام اینکه هیأت المستقبل را به حضور نمی‌پذیرد، افزود، الحریری از دولت تکنوکرات و غیرسیاسی سخن می‌گوید در حالی که خودش سیاسی است.

جنبلاط در اشاره به حزب‌الله هم گفت، این حزب همچنان قوی است، روابط حزب التقدمی الاشتراکی با حزب‌الله قطع نشده اما شرایط سیاسی اجازه دیدار با «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله را نمی‌دهد./د101/ق

نظر شما