شناسهٔ خبر: 43337078 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

حریری راه میانبر را برای تصدی پست نخست وزیری در حال طی کردن است

حریری و خیز بلند او برای نخست وزیری

سعد الحریری برای نخست وزیر شدن رویه ای غیر از آنچه تاکنون در لبنان بر طبق قانون اساسی مرسوم بوده است را دنبال می کند.

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل: سعد الحریری برای نخست وزیر شدن رویه ای غیر از آنچه تاکنون در لبنان بر طبق قانون اساسی مرسوم بوده است را دنبال می کند. اینکه وی بصورت مستقل و در قالب یک شخصیت متنفذ سیاسی با جایگاه مشخص، منتظر مسیرهای قانونی در انتخاب و معرفی نخست وزیر( رایزنی های پارلمانی و معرفی نامزد پست نخست ویزری از سوی رییس جمهور) نمانده است گویای این است که حریری عزم جدی در این باره دارد.

به گزارش بولتن نیوز، واقعیت این است که رییس جریان المستقبل و نخست وزیر سابق لبنان، در راستای کسب جایگاه نخست وزیری در شرایط فعلی همه آنچه را که این سال ها به دنبال آن بوده است را مهیا می بیند. در واقع ارزیابی های حریری از وضعیت داخلی و حمایت های خارجی از نخست وزیر در کنار نقش حمایتی فرانسه در این باره، موجب شده است تا حریری با اعلام آمادگی های لازم در جهت بدست گرفتن منصب نخست‌وزیری به صورت مشروط سخن بگوید و وارد عمل شود.

قابل ذکر است که حریری راه میانبر را برای تصدی پست نخست وزیری در حال طی کردن است؛ بطوریکه دیدار و رایزنی های او با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان و اعلام موافقت با بندهای اصلاحی در ابتکار فرانسه از یکسو و مذاکراتش با«میشل عون» رئیس جمهور و اعلام این موضوع که مواضعش با رییس جمهور یکی است و طرح فرانسه تنها و آخرین فرصت برای لبنان است‌، از سوی دیگر بر این امر دلالت دارد که اولاً حریری با انجام دیدارهای فشرده در این باره، در تلاش است تا فرصت جایگزین فراهم نگردد؛ دوماً اینکه با توجه به تاکیدی که از سوی حریری به نقش فرانسه در راستای بازگشت آرامش به لبنان دارد و طرح ابتکاری مکرون را جزیی از شروط اعلامی خود قرار داده است، نباید از تکیه گاه فرانسه برای حریری در تشکیل دولت در اینده غافل شد. اگرچه در نگاه اولیه  و در شکل ظاهری آن به نظر می رسد حریری درصدد است تا ابتکار فرانسه را در لبنان گسترش دهد و اداره کشور را به متخصصان بسپارد و همانگونه که گفته شد تاکید توام بر اجرای طرح ابتکاری فرانسه به عنوان آخرین راه دارد، اما نباید این اظهارات و رویه اتخاذی از سوی حریری را در قالب گفتگوها میان مقامات لبنان برای کسب جایگاه نخست وزیری را با توجه به شناختی که از حریری وجود دارد را جدی گرفت و آنها را برای منبعی برای تحلیل ها و ارزیابی ها در این باره قرار داد. چرا که در ابتکار فرانسه صحبت از دولت متشکل از متخصصان است، نه دولتی متخصص با نخست‌وزیری سیاسی.

از جمله نکات مورد توجه در این باره که قابلیت چالش زایی را نیز برای حریری دارد و می تواند او در حصول به آنچه در نظر دارد ناکام کند، نقش مهم حزب الله و جنبش امل است. در واقع حزب الله و امل با تأکید بر مواضع قبلی شان در تشکیل دولت، در عمل می توانند حریری را در مسیری قرار دهند که خلاف آن چیزی است که امروز می بینیم؛ بطوریکه او را به یک شکست خورده واقعی تبدیل کنند. شایان به ذکر است که درباره مواضع این دو گروه شیعی متنفذ در لبنان باید گفت که آنها نسبت به مواضع خود پایبند بوده و همان شروطی را که در قبل داشته اند، اکنون نیز دارند و هیچ گونه تغییری در آن ایجاد نشده است. بطوریکه حاضر نخواهند بود امتیازی را بیش از آن چیزی که به مصطفی ادیب داده بودند(انتخاب وزیر دارایی و سهم شیعیان در دولت و نیز توافق درباره برنامه دولت) به کس دیگری واگذار کنند. و همین امر نشان از چالش جدی بر سر راه حریری دارد.

بنابراین با توجه به آنچه که گفته شد برای حریری دو راه بیشتر باقی نخواهد ماند یا اینکه مذاکرات را به سطح گسترده تری در ارتباط با گروه های سیاسی سوق دهد و یا اینکه رویه ای دیگر را در این عرصه دنبال کند و با کشاندن پای قدرت های درگیر در مسئله لبنان، مطالبات خود را از طریق آنها جستجو کند. و باید دید آینده طرح ابتکاری فرانسه که تأکید بر تشکیل دولت متخصصان دارد با توجه به شخصیت سیاسی و چالشی حریری به کجا خواهد انجامید و آیا حریری را در این عرصه ناکام خواهد گذاشت یا خیر.

نظر شما