شناسهٔ خبر: 43335621 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

از دستفروشان گوشی نخرید تقلبی یا سرقتی است

رئیس اتحادیه فرشندگان تلفن همراه هشدار داد که گوشی‌های عرضه شده توسط دستفروشان تقلبی یا سرقتی بوده که خسارت خریداران این تلفن‌ها جبران ناپذیر است.

صاحب‌خبر -

آی‌تی‌من- مهدی محبی با اشاره به اینکه تلفن‌ها همراه که توسط دستفروشان عرضه می‌شود فاقد مالکیت بوده و قابل استفاده نیست، افزود: افرادی که این تلفن‌های فاقد مالکیت که سرقتی هستند را خریداری می‌کنند، جریمه خواهند شد.

وی با بیان اینکه دستفروشان تلفن همراه با عرضه گوشی‌های ارزان‌تر (نسبت به واحد‌های صنفی دارای مجوز) مردم را گول می‌زنند گفت: این تلفن‌ها به دلیل تقلبی بودن، رجیستر و در شبکه ثبت نمی‌شوند و پس از یک ماه استفاده خاموش خواهند شد.

رئیس اتحادیه فرشندگان تلفن همراه و دستگاه‌های مخابراتی ادامه داد: خریداران تلفن همراه حتما باید انتقال مالکیت را از طریق سامانه همتا انجام داده و سپس از انتقال مالکیت پول آن را واریز کنند.

محبی با تاکید بر اینکه مردم حتما تلفن‌های خود را از واحد‌های صنفی دارای مجوز خریداری کنند گفت: در حال حاضر شکایات مردمی به دلیل غیر قابل استفاده بودن این گوشی‌ها در اتحادیه زیاد شده است که تنها راه کاهش آن خرید نکردن مردم از دستفروشان است، زیرا این شکایات قابل بررسی نیست.

با توجه به افزایش نرخ گوشی که از یک سو به خاطر افزایش دلار و از سوی دیگر بالا رفتن تقاضا رخ داده، بسیاری از کاربران به خرید گوشی‌های دست دوم روی آورده‌اند اما معمولا این افراد به دلیل قیمت‌های کمتری که بعضا دست‌فروشان نسبت به فروشگاه‌ها ارایه می‌دهند، بسیاری اقدام به خرید از این افراد می‌کنند. بر این اساس لازم است که خریداران به توصیه‌هایی در این زمینه دقت کنند؛ درصورت بروز هر گونه مشکلی امکان یافتن فروشنده وجود ندارد و حتی اگر فروشنده را پیدا کنید، چگونه می‌توانید ثابت کنید که این گوشی را از وی خریداری کرده‌اید. بنابراین توصیه می‌کنیم که برای خرید هر دستگاهی نو یا دست دوم و استوک به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کرده و حتما فاکتور خرید دریافت کنید؛ دستگاه را بدون جعبه تحویل نگیرید چون ممکن است دستگاه مورد نظرتان سرقتی باشد. دستگاهی که خریداری می‌کنید حتما با دقت بررسی کرده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.
از سوی دیگر قیمت‌ گوشی مورد نظرتان را از چند فروشگاه جویا شوید و با قیمت نسخه‌ نو مقایسه کنید؛ چرا که قیمت نسخه دست دوم تقریبا ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از نسخه‌ نو است.

همچنین طبق قوانینی که در طول دو سال گذشته اعمال شده، همه گوشی‌ها باید در شبکه همتا ثبت و رجیستر شوند. البته برای گوشی‌های دست دوم مراحل دیگری در نظر گرفته تا کاربر جدید بتواند دستگاه را در سامانه به نام خود ثبت کند. در این مرحله کاربر هنگام خرید گوشی دست دوم باید بر اساس قوانین به بخشی به نام انتقال مالکیت مراجعه کرده و گوشی را به مالکیت خود درآورد.

این کار باید حتما از جانب فروشنده گوشی انجام شود و وی یک کد فعال سازی را در اختیارتان قرار دهد تا شما بعد از خرید گوشی دست دوم قادر به فعال کردن گوشی در کنار سیم کارت خود باشید.
 

نظر شما