شناسهٔ خبر: 43335222 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سوره هنر | لینک خبر

سازمان سینمایی حوزه هنری درگذشت اکبر عالمی را تسلیت گفت؛

عالمی زندگی خود را وقف سینمای ایران کرد

سازمان سینمایی حوزه هنری در بخشی از پیام تسلیت خود برای این هنرمند سینمای کشور آروده است: استاد دکتر اکبرعالمی که تمام عمر زندگی‌اش را وقف در عرصه تحقیق، پژوهش و تدریس سینما و هنر برای وطنش و برای فرزندان این مرز و بوم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری،  اکبر عالمی مجری پیشکسوت تلویزیون، کارگردان سینمای مستند و مدرس سینما بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

اکبر عالمی مجری پیشکسوت تلویزیون، کارگردان سینمای مستند و مدرس سینما سه‌شنبه ۲۲ مهرماه بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

اردشیر عالمی فرزند این کارگردان درگذشت وی را در صفحه شخصی خود تأیید کرد.اکبر عالمی به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان بستری بود.

او در رشته رادیو تلویزیون از دانشکده هنرهای دراماتیک فارغ‌التحصیل شد و تحصیلاتش را در انگلستان ادامه داد.

عالمی ترجمه و تألیف کتاب‌های فنی سینمایی و تدریس مباحث تکنیکی و تخصصی در دانشکده‌های سینمایی، ریاست لابراتوار وزارت فرهنگ و آموزش عالی (۱۳۷۵) و مسئولیت لابراتوارهای سازمان صدا و سیما (۱۳۶۰) را نیز بر عهده داشت.

سوره سینما درگذشت این هنرمند را به خانواده وی و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

پیام تسلیت سازمان سینمایی حوزه هنری

سازمان سینمایی حوزه هنری با صدور اطلاعیه‌ای درگذشت استاد اکبر عالمی از اساتید و پژوهشگران سینما را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت این سازمان به این شرح است:

«إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

سینمای ایران و جامعه علمی و دانشگاهی، یکی از پرافتخارترین و گران‌مایه‌ترین اساتیدش را از دست داد. استاد دکتر اکبرعالمی که تمام عمر زندگی‌اش را وقف در عرصه تحقیق، پژوهش و تدریس سینما و هنر برای وطنش و برای فرزندان این مرز و بوم  کرد.

سازمان سینمایی حوزه هنری در گذشت این استاد بزرگ و ارزشمند را به جامعه علمی و دانشگاهی و همچنین جامعه سینمایی و هنری کشور تسلیت می‌گوید.

ساخت برنامه‌های هنری و فرهنگی تلویزیونی در زمینهٔ سینما همراه با اجراهای حرفه‌ای و ماندگار و نقدهای تأثیرگذار فیلم، چند دهه تدریس در دانشگاه‌های هنر، مدیریت لابراتوارهای سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساخت حدود ۳۰ فیلم مستند برای صنایع داروسازی، پتروشیمی، نساجی و چوب به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی، آلمانی و… از جمله فعالیت‌های اکبر عالمی بود.»

پیام تسلیت رئیس سازمان سینمایی

در پیام حسین انتظامی آمده است:

«خبر تاسف بار درگذشت آموزگار پیشکسوت سینما، اکبر عالمی، اندوه این روزهای سخت را دوچندان کرد.

زنده یاد اکبر عالمی معیار سینماگر اندیشه‌مدار و مصداق انسان وارسته و اخلاق‌مدار بود.

آثار او چه در قاب دوربین، چه بر مرکب قلم و چه بر مسند معلم دانشگاه، حکایت از نگاه انسانی و مهربانانه او به زندگی و جهان پیرامونش داشت.

نگاه مسئولانه او‌ همین بس که در به تصویرکشیدن مجاهدت‌های ایثارگران سپیدجامه به بیماری مبتلا شد.

فقدان این سینماگر و منتقد متعهد و پژوهشگر و مترجم زبردست را به اهالی فرهنگ و هنر و خانواده آن مرحوم صمیمانه تسلیت می‌گویم.»

پیام تسلیت مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی

در پیام علیرضا تابش آمده است:

« انالله و انا الیه راجعون

در نهایت تٲلم و اندوه، یکی دیگر از اساتید و پیشکسوتانِ وزینِ سینما و تلویزیون ایران، دعوتِ حق را لبیک گفت.

نسل‌های مختلف علاقه‌مند به سینما در ایران، یا شاگرد استاد بودند و یا به‌خاطر دانش و اجرای مسلط و تاثیرگذار این استاد فقید، شیفته سینما شدند.

دریغ و هزاران دریغ که افتخار ایستادن در کنار ایشان کوتاه بود و این معلم باسواد سینما و رسانه، سرانجام امروز در جدال با کرونا به رحمت خدا پیوست.

درگذشت مرحوم مغفور، دکتر اکبر عالمی که عمرِ شریفش را صرفِ پژوهش، تعلیم و پروراندنِ نسل‌های مختلفی از سینماگران این سرزمین کرد، به خانواده محترم و دوستداران و شاگردان ایشان و خانواده صاحب‌عزای سینمای ایران، تعزیت و تسلیت عرض نموده، از درگاه پروردگار لطیف، برای روح سترگش، علو درجات و آرامش ابدی مسئلت می‌نمایم.»

پیام تسلیت انجمن عکاسان سینمای ایران

در متن این پیام آمده است:

«اکبر عالمی همواره از افراد تاثیر گذار و مانا در حوزه مستند سازی، ترجمه و نقد متون هنری بود و تالیفاتش در حوزه عکاسی منابعی قابل اتکا برای علاقه مندان عکاسی است.درگذشت استاد عالمی گرانقدر را به خانواده آن مرحوم وجامعه هنری تسلیت می گوییم و برای بازمانگان صبر و اجر آرزومندیم.»

انتهای پیام/

نظر شما