شناسهٔ خبر: 43327012 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

روایت‌های متفاوت از خودکشی دانش‌آموز 12 ساله

مرگ تلخ «سید محمد»

صاحب‌خبر -
گروه ایران زمین : واقعیت ماجرای خودکشی دانش‌آموز کلاس پنجم در بندر دیر در استان بوشهر هنوز در ابری از گمانه‌ها و حدس‌ها و روایت‌های بدون استناد در فضای مجازی پنهان است. آنچه این واقعه تلخ را بر موج حدس‌ها و گمانه‌ها سوار کرده است. روایتی است که می‌گوید دلیل خودکشی این دانش‌آموز 11 ساله نداشتن موبایل هوشمند و خراب بودن گوشی‌اش برای دسترسی به سامانه «شاد» بوده است. این روایت با دلنوشته معلم این دانش‌آموز که در فضای مجازی منتشر شده تقویت شده است. معلم «سید محمد» کودک 12 ساله درگذشته، در بخشی از دلنوشته‌اش آورده است: «خسته بودم، به خودم گفتم دیگه از تدریس غیر حضوری بدترم داریم؟ روزگار از این سخت ترم هست؟
داشتم عکس‌های فعالیت‌های بچه‌ها در گروه (شاد) را نگاه می‌کردم تا با پیام‌ها کلیپ بسازم. پیام سید محمد را دیدم که می‌گفت؛ اجازه گوشی من خرابه، اجازه گوشی من عکس نمی‌گیره، فیلم ارسال نمیکنه...
دیروز آقای مدیر بهم زنگ زد و گفت سید محمد از دنیا رفته و من الان نشستم پای گروه بدون تدریس، بدون تکلیف... از این به بعد کی وسط تدریس ریاضی بپره و بگه من گوشیم خرابه، کی بعد از وویسای روخوانی فارسی بچه‌ها بگه من نمیتونم وویس بذارم.» رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش استان بوشهر در این باره در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: این دانش‌آموز در خانواده‌ای بی‌بضاعت زندگی می‌کرد و هنوز هم گزارش پزشکی قانونی در خصوص علت فوت این دانش‌آموز اعم از خودکشی یا قتل و... مشخص و منتشر نشده و در دست بررسی است. مجید اجرایی افزود: ما فقط در زمینه آموزشی صلاحیت پاسخگویی داریم و این دانش‌آموز نیز در این مورد مشکل خاصی نداشته چون تا چند ساعت قبل از این حادثه با استفاده از گوشی همراهی که مدیر مدرسه به وی داده بود از طریق سامانه شاد در کلاس درس مجازی حضور داشت و دروس خود را پیگیری می‌کرد. وی با بیان اینکه مدیر مدرسه همسایه دیوار به دیوار این دانش‌آموز است و حتی با این خانواده رفت و آمد داشته است، تصریح کرد: به‌دلیل اینکه خانواده این دانش‌آموز بی‌بضاعت بودند، مسئولان مدرسه و بویژه مدیر از این دانش‌آموز حمایت‌های لازم را انجام دادند به طوری که مدیر مدرسه گوشی دست دومی را در اختیار این دانش‌آموز قرار داد تا بتواند در کلاس‌های درس حاضر شود لذا نمی‌توان با قطعیت عنوان کرد که به علت نداشتن گوشی خودکشی کرده است. رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش استان بوشهر ادامه داد: به لحاظ بعد آموزشی، مدرسه این دانش‌آموز را حمایت کرده و آموزش و پرورش در این زمینه بی‌تفاوت نبوده است اما متأسفانه در این چالش‌ها، همیشه همه نگاه‌ها متوجه آموزش و پرورش می‌شود.
وی تصریح کرد: به طور حتم دلیل فوت این دانش‌آموز جنبه‌های مختلف داشته و علت فقط آموزشی صرف نیست و اگر می‌دانستیم که خطایی در این خصوص انجام داده‌ایم حداقل سکوت می‌کردیم اما در این رابطه شایعاتی که مطرح می‌شود باعث شده حق مدرسه و مدیری که در این زمینه همکاری داشتند، تضییع شود. اجرایی در خصوص صحبت‌های خانواده این دانش‌آموز گفت: مادر این دانش‌آموز متأسفانه در صحبت با یک رسانه حرف‌های آموزش و پرورش را در زمینه حمایت از فرزندشان، تکذیب کرده در صورتی که قبل از آن از همکاری آموزش و پرورش و حمایت‌های آنها تشکر کرده است. وی افزود: ما هم در این زمینه داوری نمی‌کنیم اما می‌دانیم که مدیر مدرسه مشکلی با آن دانش‌آموز نداشته است و مدارک و اسناد هم در این زمینه موجود است که این دانش‌آموز در کلاس درس فعال بوده است.
تشکیل پرونده قضایی برای بررسی علت حادثه
باوجود اعلام آموزش و پرورش بوشهر مبنی بر دسترسی دانش‌آموز 12 ساله شهرستان دیر به شبکه شاد و از سوی دیگر، ادعای خانواده وی مبنی بر اینکه هیچ گوشی یا تبلتی برای تحصیل فرزندشان دریافت نکرده‌اند، دادستان این شهر شرق استان ساحلی کشور از تشکیل پرونده قضایی برای بررسی علت و انگیزه این حادثه خبر داد. آنچه اکنون بر ابهام این پرونده افزوده است، ادعاها و حرف‌های متناقض مسئولان آموزش و پرورش و خانواده کودک درگذشته است.
آموزش و پرورش استان بوشهر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اخبار منتشر شده مبنی بر خودکشی دانش‌آموز
12 ساله اهل شهرستان دیر این استان به دلیل دسترسی نداشتن به تلفن همراه و کلاس‌های آموزش مجازی صحت ندارد. در این اطلاعیه تأکید شده است: بر اساس «اعلام آموزش و پرورش شهرستان دیر و تحقیق و بررسی‌های میدانی و مستندات جمع‌آوری شده، متوفی از روز بازگشایی مدرسه‌ها در ۱۵ شهریورماه تا روز حادثه بنا به درخواست ولی دانش‌آموز به‌دلیل شرایط کرونایی در مدرسه حضور نداشته و آموزش خود را از طریق شبکه شاد پیگیری می‌کرده‌ است و در این مدت با استفاده از تلفن همراهی که مدیر مدرسه با هزینه شخصی در فروردین ماه ۹۹ به وی اهدا کرده بود، تا آخرین ساعت روز حادثه در سامانه شاد به صورت فعال و در کلاس‌های درس مجازی آنلاین شرکت داشته‌ است.»
به گزارش ایرنا ،   مادر مرحوم «سید محمد موسی‌زاده» روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: فرزندم هیچ گوشی و تبلتی از آموزش و پرورش دریافت نکرده بود و آنها نباید به عموم مردم اعلام کنند که این حادثه به خاطر گوشی نبوده ‌است. فاطمه نجار افزود: اعلام آموزش و پرورش مبنی بر اینکه گوشی تلفن همراه به ما تحویل داده ‌است، واقعیت ندارد و ما تاکنون هیچ گوشی و تبلتی از آموزش و پرورش دریافت نکرده‌ایم.
نجار ادامه داد: فرزندم اهل نماز و مسجد بود و در مراسم دینی همراه خودم می‌آمد و در مدت هشت ماه در فضای مجازی (شاد) مدرسه درس می‌خواند و تکلیف‌های خود را مرتب انجام می‌داد. «سید عادل موسی‌زاده» پدر این دانش‌آموز نیز در این باره گفت: محمد دانش‌آموز پایه پنجم دبستان شهید باهنر شهر دیر بود. وی افزود: دارای یک همسر و سه فرزند و زیر نظر بهزیستی دیر مستمری‌بگیر هستم و وضع مالی خوبی ندارم اما با این وضع هر چه در توانم بوده، برای خانواده‌ام کم نگذاشته‌ام.
وی گفت: فرزندم تنها یک گوشی داشت که خودم برایش خریداری کرده بودم و با آن تکلیف‌های مدرسه‌اش را انجام می‌داد تا اینکه در روزهای اخیر این گوشی خراب شد و از من خواست گوشی نو برایش تهیه کنم که قول دادم در اولین فرصت برای او خریداری کنم.
موسی‌زاده ادامه داد: با اینکه مدرسه هم اعلام کرد که برای دانش‌آموزان تبلت خریداری می‌کنیم اما تاکنون هیچ گوشی و تبلتی از مدرسه دریافت نکرده‌ایم.
وی افزود: اگرچه محمد هر روز درخواست خرید گوشی نو و تبلت داشت اما هنوز برای ما انگیزه این اقدام فرزندم مشخص نشده که او برای چه دست به خودکشی زده ‌است‌. در این ارتباط «علی یزدانی‌پور» دادستان شهرستان دیر استان بوشهر نیز گفت: پرونده حادثه مرگ دانش‌آموز مدرسه شهید باهنر این شهر در شعبه بازپرسی دیر تشکیل شده و علت و انگیزه این حادثه در دست بررسی است. علی یزدانی‌پور اظهار داشت: هنوز علت مرگ این دانش‌آموز معلوم نیست و پزشکی قانونی نظر خود را اعلام نکرده ‌است؛ البته تحقیقات برای مشخص شدن علت و انگیزه این حادثه در دست انجام است و دستور دفن جسد روز گذشته صادر شد.

برچسب‌ها:

نظر شما