شناسهٔ خبر: 43320451 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جلسه محاکمه محمد امامی| آقای امامی به جای انشا خواندن پول هدررفته بانک را برگردان/۱۶ پرونده امامی در بانک سرمایه چگونه امحا شد؟

نماینده بانک سرمایه خطاب به متهم امامی گفت: با شخصی‌سازی اختلاف مسیر را تحریف می‌کنید. آقای امامی به جای خواندن انشا و سناریو به جای آن تئاتر مبالغ به هدر رفته بانک را برگردانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، در ادامه رسیدگی به اتهامات محمد امامی که به ریاست قاضی مسعودی مقام در دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی برگزار شد، متهم ردیف اول پرونده ضمن انتقاد به نحوه عملکرد بازپرس پرونده و نماینده دادستان، گفت: من همین الان در دادسرای کارکنان دولت در شعبه سوم پرونده باز با آقای قهرمانی دارم و تعجب می‌کنم که ایشان نماینده دادستان در این پرونده هستند. چون باید اصول اسناد قرارداد را به من نشان دهند و قرارداد را کارشناسی کنند که آیا برای امور بازرگانی صرف شود یا قرارداد از نوع تولیدی، مضاربه یا مشارکت بوده است. 

وی افزود: قهرمانی باید بگوید بانک از این معاملات سود برده یا ضرر کرده است. اگر بانک سود کرده که تصمیمات مدیران در وام دادن به من دچار اشکال نیست. اما اگر زیان کرده بدون پیش شرط اعلام می‌کنم املاکم را به من برگرداند تا تسهیلات را با نرخ سود 40 درصد تسویه کنم. از سال 95 این را اعلام کردم که آن زمان قیمت املاک رشد نکرده بود. به عنوان جرم در تلویزیون ملی به سمع و نظر مردم می رسانند که پول به حساب دختر 14 ساله و هنرمندی که قرارداد ندارد واریز شده است. آیا آقای قهرمانی تاکنون از من قرارداد با هنرمندان را خواسته است؟ چه منع قانونی دارد که من از حساب شخصی خودم به حساب دیگری پول واریز کنم.

قاضی در پاسخ گفت: این مطالب براساس ردیابی های صورت گرفته عنوان می شود و در بحث پولشویی است.

امامی ادامه داد: می‌گویند بدهی با تهاتر ظالمانه تسویه شده است، این تهاتر ظالمانه را به من برگردانید. چگونه است که می گویند سال 94 ارزشی نداشته است و می خواهند محکوم کنند. با استجازه 97 محاکمه می‌کنند و وقتی می‌خواهند بگویند رشوه است با ارزش روز محاسبه می‌کنند. آقای قهرمانی پشت تریبون قرار گرفت و گفت ملکش را 50 میلیارد خریده و 300 میلیارد به بانک انداخته است. این از زبان کسی آمده که طلبه است. شما اگر مبایعه نامه 300 میلیاردی را به دادگاه ارائه دادید تمام مفاد کیفرخواست را امضا می‌کنم.

در ادامه قاضی با تاکید براینکه دسترسی متهم، وکلا، شکات و نماینده دادستان به قاضی در محل دادگاه است گفت: اجازه نمی‌دهم کسی در غیاب فرد دیگر علیه او صحبت کند. لطفا در چارچوب کیفرخواست اظهارات ارائه دهید.

پس از آن امامی اظهار کرد: وام شرکت سون قشم را در چارچوب بازرگانی عام دریافت کردم. من عضو هیئت مدیره هستم و آقای هاشمی مدیرعامل شرکت که 50 درصد از سون قشم هم برای اوست. نماینده بانک سرمایه اعلام کرد شرکت سون قشم صوری است قابل قبول نیست زیرا پرداخت مالیات سنگین دارد و کفایت سرمایه به میزان 20 میلیارد تومان باشد و از وثایق کافی بهره مند است.

این متهم ادامه داد: من در ساعت 8:55 پیش از آنکه مبلغ تسهیلات واریز شود سپرده ام را تامین کردم. کارشناسان یک نفره، سه نفره، 5 نفره و هفت نفره می‌گویند که اول سپرده تامین شده و بعد وام اعطا شده است چون حساب ما در قشم بود و در شعبه قشم گردش مالی داشت وام را باید از آنجا دریافت می کردیم که شعبه اعلام کرد کد اعتباری ندارد به همین علت تسهیلات را از شعبه اسکان تهران دریافت کردیم. اما اینکه آقای قهرمانی اعلام می‌کند از رئیس شعبه تا هیئت مدیره به دست امامی چینش شده بود درست نیست. رئیس شعبه از سال 88 این سمت را برعهده داشت درحالیکه ورود من به بانک سرمایه سال 91 بود و آقای بخشایش مدیرعامل بانک هم از سال 90 این سمت را برعهده داشت. من زمانی تسهیلات را دریافت کردم که آقای غندالی هم که به همکاری با بنده متهم است در صندوق ذخیره ارزی حضور نداشت.

وی اضافه کرد: کوچکترین اعترافی از سوی آقای بخشایش یا رئیس شعبه یا دیگران وجود ندارد که از من رشوه دریافت کرده باشد. نه تنها در چیدمان بانک نقشی نداشتم بلکه با ارکان اعتباری بانک هم در ارتباط نبودم. بانک سرمایه با وثیقه ظالمانه به من تسهیلات داده است. چرا می‌گویند بدون وثیقه تسهیلات گرفته ام؟ مگر چک و سفته جزو وثایق مورد تایید در جمهوری اسلامی ایران نیست؟ آماری بگیرید که از سال 90 تا 93 بزرگترین وثیقه نقدی بانک سرمایه متعلق به من است. بانک 50 میلیارد به من تسهیلات داده و 50 میلیارد را گرفته اما فقط 25 میلیارد پرداخت کرده است و 25 میلیارد مابقی بدون سود از حساب مسدود بود.

امامی گفت: ملکی که آقای قهرمانی مدعی است به بانک سرمایه انداخته‌ام را خود بانک با مشکلات متعدد منابع طبیعی تفکیک، اوقاف، زمین شهری  و معارض 100 میلیارد تومان به من فروخته بود. الان همین ملک بابت تسویه بدهی به بانک سرمایه داده‌ام بیش از 1500 میلیارد تومان ارزش دارد. من به بیت‌المال بدهکار نیستم و این ادعا را ثابت می‌کنم.

در ادامه وکیل امامی با حضور در جایگاه توضیحاتی در خصوص پرونده شکایت موکل خود از بانک سرمایه در خصوص قراردادهای سفید امضا را تشریح کرد و گفت: با مطالعه آن پرونده متوجه شدم اسنادی که بانک سرمایه به کارشناسی یک نفره داده بود با اسنادی که به کارشناسی سه نفره ارائه کرده بود تفاوت وجود دارد. مطابقت کردیم که قراردادهای بانک سرمایه سفید امضا بوده است در بعضی جاها دست برده‌اند و در بعضی جاها سفید است.

در بخش دیگری از دادگاه نماینده بانک سرمایه و شرکت توسعه ساختمانی با قرائت متنی از قهرمانی نماینده دادستان تشکر کردند و خطاب به متهم امامی گفت: با شخصی‌سازی اختلاف مسیر را تحریف می‌کنید. آقای امامی به جای خواندن انشا و سناریو به جای آن تئاتر مبالغ به هدر رفته بانک را برگردانید.

فاکتور خرید کاغذ را برای تسهیلات میعانات گازی گرفتند و در هیچ‌کدام هزینه نکردند

قاضی از نماینده دادستان خواست تا با حضور در جایگاه مطالب خود را ارائه دهد.

نماینده دادستان اضافه کرد: در کیفرخواست ادعا کردیم آقای امامی و همدستانشان در خصوص شرکت سون قشم 50 میلیارد تومان تسهیلات مشروع و نامشروع تحصیل کرده است اما امامی صلاحیت دریافت این تسهیلات را نداشت. شرکت سون قشم به اداره مالیات 5 میلیارد تومان اسناد فروش ارائه داده درحالیکه به بانک سرمایه اسناد فروش 109 میلیارد تومانی داده است. شرکت در روز تسهیلات افتتاح حساب کرده و گردش موجودی نداشته است. امامی ادعا دارد تسهیلات را به صورت بازرگانی عام دریافت کرده است اما در نامه سیدمهدی هاشمی که داماد خانواده امامی و مدیرعامل شرکت سون قشم است خطاب به رئیس شعبه قشم بانک سرمایه ادعا شده شرکت سون با دارا بودن صورتهای مالی مناسب در حال مهیا کردن شرایط برای یکی از پالایشگاه‌های میعانات گازی در منطقه عسلویه است و درخواست 70 میلیارد تومان تسهیلات کرده و گفته با موافقت آن مقام بتوانیم قدمی در شکوفایی اقتصاد کشور بردایم. برای اخذ تسهیلات فاکتور ارائه شده فاکتور خرید کاغذ است. حال نمی دانیم میعانات گازی چه ربطی به کاغذ دارد. مهم‌تر اینکه نه در میعانات گازی و نه در کاغذ هزینه نشده است و تمام آن در نمایش و بازی مصرف شده است.

قهرمانی افزود: ما پرونده را با سندهای مالی ردیابی کردیم و دیدیم پول به حساب شخصی بازیگران و خانواده امامی و کارمندان امامی و آقای مهدی محمدی واریز شده است.

پس از آن قاضی سوال کرد نوع تسهیلات چه بود؟ قهرمانی گفت: تسهیلات به عنوان مشارکت درخواست شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: در جلسه محاکمه مدیران بانک سرمایه پرویز احمدی نکته‌ای گفت که قابل تامل است. او وقتی مناسبات سوء زاهدی و امامی را می‌بیند زاهدی را اخراج می‌کند و  بعد متوجه می‌شود 16 پرونده مرتبط با امامی امحا شده‌اند. بنابراین وقتی محمد امامی و وکیل او درخواست وصول قرارداد را می دهند می دانند چه می خواهند.

قهرمانی ادامه داد: صحبت ما این است که تسهیلات را باید در میعانات گازی مصرف می کردیم اما به حساب بازیگران رفته است. وثیقه ارائه شده هم به این نحو است که 5 میلیارد آن را هادی رضوی داده و 20 میلیارد را از شرکت روشه خودتان آوردید. امامی در سال 85 درآمد 200 هزار تومانی داشت. همسرش می‌گفت سال 87 مستاجر بودیم و بعد محمد امامی به فروش رب گوجه فرنگی می‌پرداخت تا اینکه توانستیم یک خانه 70 متری بخریم. این سوگنامه رب گوجه فرنگی تا قیر دردآور است.

انتهای پیام/

نظر شما