شناسهٔ خبر: 43277539 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

یک قهرمان،قهرمان مطلق جزیره

Marina ️ Leedswick

صاحب‌خبر -

به نیمکت نگاه کن

رئیس را دیدی؟

نفس عمیقی بکش

رئیس کارش را بلد است.

 

پادشاه اسکاتلندی با حکومت 27 ساله در انگلیس افتخارات زیادی را برای شیاطین به ارمغان آورد، وقتی به سال‌های حضور فرگی در منچستر می‌نگریم، جز شکوه، اقتدار، بزرگی و غرور چیزی نمیبینیم.
در کلاس درس استاد همه نوع دانش آموزی از جمله رایان گیگز متعصب، وین رونی جوان، الماسی چون دوایت یورک، پسرک منضبطی مانند پل اسکولز، روی کین خشن، سد محکمی چون ویدیچ بودند تا گلزن بالفطره‌ایی به نام رود فان نیستلروی.
در ادامه به 11 شیطان سرخ سرالکس که در پست هایشان جزء برترین‌ها بودند میپردازیم.

 

پیتر اشمایکل

وقتي عصباني مي شد، نگاهي بهش مي انداختم و پيش خودم مي گفتم اگر به من ضربه بزند، مي ميرم.(سر الکس در مورد پیتر اشمایکل)
در نوامبر 1963 یک سنگربان قوی هیکل با دستانی مطمئن زاده شد، پدرش نوازنده موسیقی و مادرش پرستار بود.
در زمانی که در لیگ دانمارک فعالیت میکرد در آخرین بازی برای گلاد ساکسی پرو به نحوی درخشید که در پایان بازی گلادساکسی پرو برد و مانع از سقوط تیمش به دسته پائین تر شد و در پایان «بنته» دختر سرمربی تیم(هانسن)، پیتر را به آغوش گرفت و بعداز بازی باهم ازدواج کردند.
در پایان فصل 1991_1992 سران منچستریونایتد راضی به پرداخت مبلغ 505 هزار پوند برای جذب سنگربان دانمارکی شدند، که سرالکس از این معامله به عنوان معامله قرن یاد میکند. در فصل 1992_1993 فصلی درخشان برای این سنگربان بود و توانست با 22 کلین شیت جام قهرمانی لیگ برتر را برای من یونایتد کسب کند. گلر دانمارکی طی دوره‌ایی با سر الکس به مشکل خورد، این اختلاف به قدری فراوان بود که توسط وی اخراج شد که درنهایت با عذر خواهی بار دیگر به پیراهن منچستر توانست دست پیدا کند. پدر کسپر اشمایکل در طول فوتبالش رقابت‌هایی مهم از جمله لیگ قهرمانان اروپا، جام ملت‌های اروپا و جام جهانی رو تجربه کرده است. با بیش از 300بازی و تجربه‌ی 3گانه‌ی به یاد ماندنی در سال 1999 که کاپیتان نیز بود، نامش در الدترافورد جاودانه شد. او فقط در جمع سرخ پوشان غوغا نکرد، در سال 1992 پس از آن که یوفا یوگوسلاوی را به علت جنگ داخلی از حضور در جام ملت‌های اروپا محروم کرد دانمارک کاملا مستقل در این رقابت‌ها حضور داشت که در نهایت پیتر خوش درخشید و با کلین شیت برابر انگلستان، مهار ضربات اریک کانتونا برابر فرانسه، دفع پنالتی ماکوفان‌ باستن و گرفتن ضربه ایسگاهی با یک دست در بازی مقابل آلمان سرانجام جام قهرمانی این رقابت ها را برای کشورش به ارمغان آورد. 
بازی‌های ماندگار، نام اشمایکل را در بین 10 دروازه بان برتر قرن 20 جای داده است.
حتی پست گلری هم نتوانست پیتر را محدود کند، 11 گل وی سندی بر این نظریه است.
همکاری مرد دانمارکی با منچستر سر انجام شامل جام های بسیاری از جمله 5 لیگ برتر، 3 جام حذفی و یک جام لیگ قهرمانان اروپا شد.
گر چه ادوین فن در سار و داوید دخیا هم عملکرد خیره کننده‌ایی برا شیاطین سرخ داشتند اما اشمایکل بزرگ از جایگاه ویژه‌ایی برخوردار است.
اندی کول در مورد اشمایکل چنین میگوید: پیتر اشمایکل در حین بازیها انتقام خود را می‌گرفت. او همیشه عادت داشت فریاد بزند: "از محوطه من برید بیرون!” و منظورش این بود که هیچ کس اجازه ندارد وارد محوطه دروازه شود. این کار همیشه عادت او بود. او در زمین بسیار حرف می‌زد و به همه بازیکنان گیر می‌داد و از آنها انتقاد می‌کرد، اما با اینکار بیشتر برای خودش ایجاد انگیزه می‌کرد.

 

ریو فردیناند

پسربچه‌ایی بود عاشق ریاضی، در زمان کار مادرش که سرپرست کودکان بود، به همراه پدر خیاطش به پارک میرفت. روزی دیوید گودوین(مربی جوانان کوئینز پارک رنجرز) به او گفت: «پسر من میخواهم تو را پله بنامم، من عاشق سبک بازی تو هستم». دفاع غیر قابل نفوذ ما طی دوران کودکی در پست هافبک تهاجمی به فوتبال بازی کردن می پرداخت. فردیناند در کودکی با چارلتون اتلتیک، چلسی، میلوال و کوئینز پارک رنجرز تمرین می‌کرد.
کمی که بزرگتر شد وستهم به خانه‌ی فوتبالی او تبدیل شد در کنار فرانک لمپارد به عضویت باشگاه وستهم در آمد.
 برای رسیدن به شهر منچستر از لیدز و لندن عبور کرد، دیواری به تمام معنا بود، داشتن ریو آرزوی هر گلری بود. مهاجمان در برابر فردیناند چندان قدرت عرض اندام نداشتند. ریو آنقدر خوب بود تا لیدز یونایتد قانع شود که برایش رکورد بزند و مبلغ 18 میلیون پوند را برایش بپردازد و در سال 2001 وی را کاپیتان کند، آنقدر فوق العاده شد که منچستر را راضی به پرداخت 30میلیون پوند کند و بار دیگر رکورد گران‌ترین دفاع تاریخ فوتبال را از آن خودش کند، قدم او برای شیاطین خوش یمن بود و توانست در اولین فصل حضورش در تئاتر رویاها جام لیگ جزیره را لمس کند، سپس در 5 فصل 4بار حضور در تیم منتخب جزیره را تجربه کند حاصل فعالیت او زیر نظر سرالکس 14 جام از جمله 6 قهرمانی جزیره و یک لیگ قهرمانان بود.
ریو در 14 سالگی شوک عجیبی را تجربه کرد و پدر و مادرش از هم جدا شدند، و در سپتامبر  2017 نیز قصد داشت تا برای هضم درگذشت همسرش به صورت حرفه‌ایی بوکس بپردازد.

 

یاپ استام

دفاعی قلدر با قدرت و سرعتی بالا که توانایی بازی در پست دفاع راست را دارا بود. پی اس وی آیندهوون اولین تیم برتر برای وی بشمار می‌رود که عملکرد درخشان وی در پی اس وی به نوعی سکوی پرتابی بلند برای استام بود، مبلغ این پرتاب 10.6 میلیون پوند بود که استام را به گرانترین دفاع تاریخ و گرانترین هلندی در آن زمان تبدیل کرد، استام به سرعت در جمع شیاطین جا افتاد و طی مدتی کمی(3 فصل) که در این باشگاه استقرار یافت 2 بار به عنوان برترین دفاع لیگ قهرمانان انتخاب شد.
تنها گل مدافع هلندی برای تیم پرافتخار جزیره در پیروزی 6_2 خارج از خانه برابر لستر سیتی اتفاق افتاد.
استام با یونایتد به لیگ قهرمانان، 3 عنوان لیگ جزیره، جام حذفی و جام بین قاره‌ایی را به کارنامه‌ی پر افتخار خود اضافه کرد.
استام در زندگی نامه ش فاش کرده بود که فرگوسن در طی یک مکالمه در ماشین استام در یک پمپ بنزین، وی را مجبور کرده بود به لاتزیو ملحق شود.
سرانجام پس از سه فصل حضور در یونایتد سران این باشگاه نتوانستند پیشنهاد 16/5 میلیون پوندی لاتزیو برای جذب استام را نادیده بگیرند و وی را روانه‌ی سری‌آ کردند
سرالکس فرگوسن فروش استام را یک خطا توصیف کرد:« وقتی من به دلشکستگی ها و مواردی که باعث یأس بودند فکر میکنم، مشخصا مورد یاپ استام یکی  از این موردها برای من بود. در آنجا من یک تصمیم بد گرفتم».

 

پاتریس اورا

پس از سالها بازی در خیابان، پاتریس به عضویت تیم محل زادگاهش در آمد و توسط بوهانگا به تیم آورده شد.
بوهانگا در همان ابتدا برای همه خط و نشان کشید و رو به سرمربی باشگاه(ژان) گفت:«من روماریو جدید را برای تو آوردم». 
قهرمان فرانسوی داستان، متولد سنگال است، پدرش دیپلمات بود، عشقش فوتبال .
او فوتبال خود را از لیگ ایتالیا و تیم ماسارلا آغاز کرد، تنها یک سال بعد به تیم نیس فرانسه پیوست پاتریس در ابتدا که وارد دنیای فوتبال شد در پست مهاجم شروع به بازی کرد که رفته رفته از این پست دل کند و در نیس فرانسه توانایی های خود را در پست دفاع چپ سنجید. پس از نیس نوبت موناکو بود که از هنرنمایی های اورا ذوق کند، پاتریس باز هم خوش درخشید و با موناکو به فینال لیگ قهرمانان 2004 رسید که در مقابل پورتوی خوزه مورینیو نتیجه را واگذار کرد.
عملکرد پاتریس در تیم فرانسوی نایب قهرمان لیگ قهرمانان به قدری خارق العاده بود که منچستر یونایتد نیز از اینکه بتواند خانه ی جدید اورا باشد استقبال کرد ، با تایید فرگوسن طی قرار دادی 3/5 ساله به مبلغ 5/5 میلیون پوند به این تیم پیوست.
پس از پیوستن طی مصاحبه‌ایی گفت:«من خیلی مشتاق نبودم که در مذاکرات با آرسنال، لیورپول یا رئال مادرید جلو بروم، همه‌ی آنها در دو فصل گذشته با نمایندگان من صحبت کردند اما به نظر من همانطور که به مقامات یونایتد گفتم، من فقط میخواستم در مورد منچستر یونایتد چیزی بشنوم».
در تئاتر رویاها به قدر بینظیر بود که دائما توسط عوامل باشگاه و سایر هم تیمی‌ها از جمله فردیناند تمجید می‌شد.
در منچستر تنها کمبود زندگی‌اش برطرف شد، آرام آرام در تیم جا افتاد و ثمره‌ی این جا افتادن 5 قهرمانی لیگ و یک لیگ قهرمانان اروپا بود. رویایی‌ترین فصل او به 2008 برمی‌گردد که در آن فصل منچستر در روز آخر با 2 امتیاز بیشتر از چلسی قهرمان انگلستان شد و همین باشگاه را در لیگ قهرمانان شکست داد تا فصلی به یاد ماندنی را تجربه کند.
در سال 2014 زمان جدایی فرا رسید و اورا بار دیگر به ایتالیا رفت ولی به تیم قهرمان این لیگ پیوست.
از افتخارات فردی او می‌توان به حضور در تیم منتخب جزیره و کسب عنوان بهترین بازیکن جوان فرانسه اشاره کرد.
رهبری پاتریس تنها محدود به تیم باشگاهی نشد چرا که وی مدتی به عنوان کاپیتان تیم ملی فرانسه انتخاب شد و در دو جام جهانی 2010 و 2014 برای خروس ها به میدان رفت، سرانجام پس از کلی لحظات شادی که در فوتبال تجربه کرد در سال 2019 به ادامه‌ی این ورزش تحت عنوان بازیگری خاتمه داد.

 

گری نویل

آمد، ماند و سرانجام بازنشسته شد.
گری نویل تمام زمان فوتبالش در منچستر به سر برد.(1992_2011)
پس از همبازی خود یعنی رایان گیگز دومین بازیکن با سابقه در تیم بود و به مدت 5 سال بازوبند کاپیتانی این باشگاه را به بازو بست.
طی سالیان زیادی که در این باشگاه حضور داشت ویترین افتخاراتش را به شدت پر زرق و برق ساخت و 20 جام از جمله 8 قهرمانی لیگ جزیره و 2 قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را کسب نمود.
در سال 1991 پس از ترک مدرسه به جمع شیاطین در آمد و در اولین فصل حضورش در جام حذفی جوانان کاپیتان این تیم شد
گری اولین گل دوران حرفه‌ایی خود را در سال 1997 برابر میدلزبورو طی تساوی 3_3 به ثمر رساند، طی حضور طولانی مدتش در لیگ سر جمع 5 بار تور دروازه حریف را به لرزه در آورد.
در هزارمین بازی سرالکس در پیروزی پر گل منچستر مقابل لیون نقش داشت و یک گل به ثمر رساند.
طی دهه‌ی 2000 نویل با همکاری دیوید بکام نفوذهای موثری را انجام می‌دادند و زوج خوبی را در سمت راست یونایتد به وجود آورده بودند و در سال 2005 پس از جدایی روی کین بازوبند کاپیتانی را تصاحب کرد.
در دومین فتح لیگ قهرمانان در دوران حضور وی، فرگوسن از نویل در انتخاب ترکیبش نقابل استفاده نکرد و جام توسط رایان گیگز و فردیناند بالای سر برده شد ولی در جشن قهرمانی این تیم سهیم بود.
سرانجام در سال 2011 از دنیای فوتبال خداحافظی کرد و به صورت  دستیار شروع به خدمت در تیم ملی انگلیس کرد و پس از آن مربیگری در والنسیا را تجربه کرد، در آخر پس از کسب نتایج ضعیف اخراج شد.
در سال 1995 اولین بازی ملی‌اش را با پیراهن سه شیرها تجربه کرد، و طی حضور طولانی مدت در جمع سه شیرها و تجربه‌ی دو جام جهانی 85 بازی ملی را در کارنامه‌اش ثبت کرد.

 

روی کین

کین در یک خانواده طبقه کارگر در پارک بالندری به دنیا آمد.  پدرش موریس هر کجا که پیدا می کرد کار می کرد ، که درنهایت مجبور به کار در یک شرکت لباس بافتنی محلی و در کارخانه آبجوسازی مورفی ایرلند استوت شد.  خانواده وی مشتاق ورزش، به خصوص فوتبال بودند ، و بسیاری از نزدیکان وی در باشگاه های نوجوانان از جمله راک مونت بازی کرده بودند.
کین از کودکی از سلتیک و تاتنهام هاتسپور حمایت کرد و لیام بردی و گلن هادل را به عنوان بازیکنان مورد علاقه خود ذکر کرد ، اما با گذشت زمان ، برایان رابسون از منچستریونایتد فوتبالیستی شد که بیشتر او را تحسین می کرد.
بازیکن خشن من یونایتد پیشتر در ناتینگهام فارست مشغول به فعالیت بود، در فصل دوم توانست به فینال جام حذفی انگلستان برسد ولی در فینال نتوانست از پس منچستر بر بیاید ولی عملکرد خیره کننده‌ی او، توجه‌ی سران منچستر را به خود معطوف کرد و آنها حاضر شدند تا مبلغ 3/75 میلیون پوند که در آن زمان رکوردی محسوب می‌شد برای هافبک مستحکم ایرلندی بپردازند.
در پایان فصل (1996_1997) با جدایی کینگ اریک کانتونا به ستون تیم تبدیل شد و نقش محوری مهمی را در خط هافبک بر عهده گرفت، از پس بازوبند کاپیتانی هم بر آمد و با کسب 17 قهرمانی، نشان داد که بیش لایق بیش از اینهاست.
طی حضور 12 ساله‌اش در یونایتد به نوعی نقش هافبک باکس تو باکس را ایفا کرد.
از نظر نشریه‌ی تایمز کین مقام 11 از سخت ترین بازیکنان جهان را به خود اختصاص داده است، در لیست fifa100 که پله منتشر کرده نام روی کین در میان سایر ستارگان می‌درخشد

هر گاه در مورد زمان خداحافظی او از فوتبال سؤال می‌شود، وی در پاسخ می‌گوید، مطمئن باشید آخرین فصل حضور من در فوتبال، درخشانترین بازی‌های مرا به همراه خواهد داشت.

 

رایان گیگز

آمد، اسطوره شد، در اذهان ماند، در قلب ها رسوخ کرد.
در مورد پرافتخارترین بازیکن بریتانیا صحبت می‌کنیم، کسی که با 963 بازی رکورددار بیشترین بازی برای صنعتی نشینان منچستر است.
نام گیگزی با من یونایتد پیوند خورده، آنرا در خود حل کرده است. اگر برای این باشگاه یک فوتبالیستی را به عنوان نماد انتخاب کنیم، بدون شک نام رایان درخشان‌تر از دیگران است.
پدرش دنی گیگز، عضو تیم راگبی بود و برای بستن قرار داد مجبور به مهاجرت به سالفورد شد، درست در زمانی که رایان 6 سال داشت، این جابجایی به روحیات پسرچپ پا آسیب می‌زد زیرا دیدن پدربزرگ و مادربزرگش که بشدت به آنها وابسته بود را محدود می‌کرد، اما وی این مشکلات را به جان خرید و از همان بچگی دوری از خانواده را تحمل کرد در بزرگسالی به کمک اندوخته‌ایی که از بچگی یاد گرفته بود، برای پیشرفتش از خانه مهاجرت کرد، مهاجرتی به مدت بیش از 2 دهه‌ی رویایی.
گیگز فوتبال حرفه‌ای خود را از ۲۹ نوامبر ۱۹۹۰ (تولد ۱۷ سالگی) آغاز کرد. کارشناسان آن موقع فوتبال انگلستان او را بهترین کشف در فوتبال بریتانیا بعد از جرج بست نامیدند.
فرگوسن برای جناح چپ رالف میلن را به خدمت گرفته بود اما این بازیکن در من یونایتد موفق نبود. در نتیجه آن‌ها در سپتامبر ۱۹۸۹ دنی والاس را از ساوت‌همپتون به منچستر آوردند. والاس موفق نشد روزهای خوبش در ساوت‌همپتون را تکرار کند در نتیجه رقابت شدیدی بین رایان گیگز و بازیکن ۱۹ ساله یونایتد لی شارپ برای حضور در جناح چپ آغاز شد.
رایان گیگز اولین بازی‌اش برای منچستر را در ۲ مارس ۱۹۹۱ مقابل اورتون در اولدترافورد انجام داد. او بعد از مصدومیت دنیس اروین به عنوان جانشین او وارد زمین شد.هرچند تلاش گیگز در ۱۷ سالگی برای حضور در ترکیب اصلی با شکست مواجه شد ولی استعداد و مهارت او راه را برای پیشرفت دیگر جوانان تحت امر فرگوسن فراهم کرد.
در سال 2007 چون گری نویل با مصدومیت‌های مختلف دستوپنجه گرم می‌کرد عملا رایان وظیفه‌ی رهبری تیم را عهده‌دار شد.
شاگرد متعصب فرگی در پایان فصل (2013_2014) همزمان با مربیگری لوئیس فنخال، با انتشار نامه‌ایی بصورت رسمی از فوتبال خداحافظی کرد و در حال حاضر سرمربیگری در عرصه‌ی ملی را پیشه کرد است.

 

پل اسکولز

والدینش یعنی استوارت و مارینا اسکولز زمانی که پل 18 ماهش بود به منطقه‌ی لانگی سفر کردند، در آنجا اسکولز به بازی کریکت در کنار فوتبال می‌پرداخت، تا زمانی که 14 ساله شد و این شاه ماهی توسط استعدادیابان شیاطین سرخ صید شد.
اسکولز به همراه بکهام، گیگز، بات، گری و فیلیپ نویل موج جدیدی از استعدادها بودند که در اواسط دهه ۹۰ به منچستر یونایتد آمدند.
پل مانند همبازی طولانی مدتش رایان گیگز فقط برای یک تیم جنگید، منچستر یونایتد.
در فصل ۹۶-۱۹۹۵ او لباس شماره ۲۲ را بر تن کرد. در این فصل با فروش مارک هیوز به چلسی فرصت بیشتری به او رسید تا برای تیم بازی کند. با محرومیت اریک کانتونا در دو ماه اول فصل او در کنار اندی کول زوج خط حمله تیم را تشکیل دادند.اسکولز در این فصل ۱۴ گل به ثمر رساند و به منچستر یونایتد کمک کرد که برنده لیگ برتر و جام حذفی شود.
در فصل ۹۸-۱۹۹۷ با مصدومیت روی کین، اسکولز در خط هافبک به کار گرفته شد. این فصل، فصلی بدون جام برای منچستر یونایتد و اسکولز بود.
با وجود اینکه در فصل ۹۹-۱۹۹۸ اسکولز فینال لیگ قهرمانان را به خاطر محرومیت از دست داد اما یکی از ارکان اصلی تیم برای بدست آوردن سه‌گانه بود. او زننده یکی از دو گل تیم در فینال جام حذفی در برابر نیوکاسل یونایتد بود. او همچنین توانست در لیگ قهرمانان در زمین اینتر میلان گلزنی کند.
اسکولز نیم فصل دوم فصل ۰۶-۲۰۰۵ را به علت مشکل بینایی از دست داد. علت این مشکل در ابتدا نامشخص بود و احتمال می‌دادند که اسکولز مجبور به پایان دوران ورزشی خود بشود. نهایتاً او بر این مشکل غلبه کرد و در بازی آخر فصل در برابر چارلتون اتلتیک به میدان رفت. گزارش شده است که بینایی اسکولز هیچ گاه به حالت اول برنگشته است.
در ادامه باز هم درخشان ظاهر شد و بار دوم در سال 2008 توانست با غلبه بر چلسی بار دیگر جام لیگ قهرمانان را به الدترافورد بیاورد در آن بازی اسکولز در دقیقه‌ی 87 در برخوردی با کلود ماکلله با رایان گیگز تعویض شد.
در سال 2011 از میادین فوتبال کناره‌گیری کرد اما دوری از معشوقش چندان به طول نینجامید و یک فصل دیگر برگشت تا نقطه‌ ضعف‌ های تیمش را ترمیم کند، در سال 2013 رسما از دنیای خداحافظی کرد و نامش را جاودانه در کنار دیگر مشاهیر شیاطین ثبت نمود.

 

وین رونی

کارش را از آکادمی اورتون شروع کرد و دو فصل هم در بزرگسالان این باشگاه به میدان رفت، ایرلندی تبار است و قهرمان دوران کودکی‌اش دانکن فرگوسن بود، دائما تلاش کرد و سرانجام نامش را فراتر از قهرمانش کرد.
هوش، استعداد، مهارت و در کل همه‌ی ویژگی های یک فوتبالیست تراز اول را در همان ابتدا به همگان اثبات کرد، در نهایت با لباس سه شیرها به میدان رفت و تبدیل به جوانترین فوتبالیست تاریخ تیم ملی انگلستان تبدیل شد.(این رکورد بعدها توسط تئو ولکات شکسته شد)
در سال 2004 با رد پیشنهاد 20میلیون پوندی نیوکاسل، منچستر یونایتد با قیمت 25/6 میلیون پوند برای تثبیت شکوه همیشگی‌اش وی را به خدمت گرفت.
دوران حضور در جمع شیاطین از همان ابتدا پرفروغ بود چرا که هواداران در فصل اول به او لقب«وازا» را داده بودند.
وازا 5 مرتبه عنوان برترین بازیکن ماه انگلستان را ازآن خود کرده، رکوردی که تنها استیون جرارد موفق به رسیدن به آن شده.
گرچه هیچگاه موفق به کسب توپ طلا نشد اما او در رأی‌گیری نهایی توپ طلای سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ به ترتیب چهارم و پنجم شد.
رونی با زدن 253 گل، جلوتر از مت بازبی به برترین گلزن باشگاه تبدیل شود.
رونی هم مانند سایر اساطیر با منچستر قهرمانی های زیاد مانند 5 قهرمانی لیگ جزیر و یک قهرمانی جام باشگاه‌های جهان و... کسب نمود، همچنین شانس این را داشت که تعداد جام‌های لیگ قهرمانانش را به عدد 3 برساند اما در فینال 2009 و 2011 در هر دو بازی شکست تلخی را تجربه کرد که با وجود این شکست‌ها به شخصیت بزرگ وی نزد هواداران لطمه‌ایی وارد نکرد.

 

کریستیانو رونالدو

در کودکی به آکادمی اسپورتینگ پیوست، در 15 سالگی دچار یک بیماری قلبی شد و گفته می‌شد که باید به فوتبالش خاتمه می‌داد.
پس از زیر نظر گرفته شدن توسط بارسلونا، لیورپول، آرسنال در نهایت بدلیل بازی درخشان برابر منچستر یونایتد سران این تیم متقاعد شدند که با مبلغ 12 میلیون پوند او را به الدترافورد آورند.
دوران حضورش در جمع شیاطین به کمک استعداد بی‌همتای خودش‌، استقامت، تلاش و کمک‌های سرالکس تبدیل به یکی از بزرگان تاریخ شد.
کریس همچنین یک هزارمین گل تاریخ منچستر را در شب تلخی مقابل میدلزبورو به ثمر رساند، که طی این بازی منچستر با نتیجه‌ی 4_1 بازی را به تیم حریف واگذار کرد.
نمایش بینظیرش در یونایتد او را تا یک قدمی کسب توپ طلا برد اما در نهایت جایگاه دوم  را بدست آورد و ریکاردو کاکا این جایزه را ازآن خودش کرد در پایان همین سال برای نخستین بار موفق به کسب اولین لیگ قهرمانانش شد در بازیی که به ضیافت پنالتی ها کشیده شد و آنلکا و جان تری شب بارانی مسکو را برای کریس به یاد ماندنی کردند، این موفقیت آنچنان برایش لذت بخش بود که در رئال 4 مرتبه تکرارش کرد.
فصل 2007_2008 طوری برای کریس شیرین بود که علاقه ایی به پایان دادن به آن نداشت و توانست با کسب 80درصد آرا کفش طلا را تصاحب شود همچنین با به ثمر رساندن 33 گل در یک فصل از رکورد 32 گل جورج بست پیشی بگیرد.
در سال 2008_2009 کریس اعلام کرد که فقط یک فصل دیگر در این باشگاه حضور دارد در پایان هم او با سه‌رقمی شدن تعداد گل‌های خود در این باشگاه، در فهرست ماندگارترین بازیکنان منچستر قرار گرفت. در ۲ دسامبر، توپ طلای اروپا به او تعلق‌گرفت و با کسب ۴۴۶ امتیاز در مجموع و ۱۶۵ امتیاز بالاتر از لیونل مسی، بر جایگاه نخست ایستاد. پیش از او، واپسین کسی که توپ طلای اروپا را به‌دست آورده‌بود، جورج بست بود که این موفقیت را در سال ۱۹۶۸ به‌دست آورده‌بود.
پله: "کریس رونالدو بیشترین شباهت را به رونالدیو برزیلی دارد. گلزنی است که توانسته بیش از 300 گل برای رئال بزند. یکی از بهترین های تاریخ است و بی تردید همچنان رئال را خوشحال خواهد کرد."
سر آلکس فرگوسن: "او بازیکن باور نکردنی است. تاریخ منچستر یونایتد بازیکنان بزرگی به خود دیده است که در این بین رونالدو می‌تواند با همه آنها مقایسه شود. اگر چه او توانایی ذاتی دارد، اما او در خیلی جاها توانایی‌های خودش را بهبود می‌بخشد. او مدام تمرین می‌کند که در این مورد شبیه اریک کانتوناست، او قطعا ارزش بالایی برای رئال مادرید دارد."

 

کینگ اریک کانتونا

«من مقابل تیم خاصی بازی نمیکنم، من علیه باختن بازی میکنم»
«من انسان نیستم، من اریک کانتونا هستم»
کاملا درست می‌گفت، او انسان نبود، فراتر از انسان بود.
پادشاه خاص در تئاتر رویاها مغرورانه گام برمی‌داشت، کوچکترین کارهایش نیز خاص بود، از خوشحالی پس از گلش که کاملا ساکن بود تا یقه‌ی بالا زده‌ی پیراهنش.
در سال 1994 عنوان برترین بازیکن فرانسه را کسب نمود در ادامه نیز در سال 2000 به عنوان برترین بازیکن تمام ادوار شیاطین سرخ شناخته شد.
تا مرز کسب توپ طلا پیش رفت و در آخر سوم شد.
با دو تیم لیدز یونایتد و منچستر یونایتد توانست 4 قهرمانی لیگ برتر و 2 قهرمانی جام حذفی و چندین جام در رقابت‌های مختلف را کسب کند.
علاوه بر حرکات انفرادی از حرکات تیمی بینظیری برخوردار بود چرا که دو بار در لیگ انگلیس عنوان آقای پاس گلی را بدست آورد.
در منچستر از ارکان اصلی تیم بشمار می‌رفت ولی بدلیل رسوایی و حواشی زیاد مجبور به ترک مستطیل سبز در سال 1997 کرد، نقطه‌ی اوج بازی کانتونا نیز در همین سال بود، درست در سال‌هایی که فرانسه یکی از  مهمترین جام‌های تاریخش را بدست آورد، یعنی جام جهانی 1998.
فرگوسن در کتاب رهبری در مورد خرید کانتونا از لیدز یونایتد چنین میگوید که: غیرمعمولی بود. به تجزیه و تحلیل بازیکنان از بازی گوش می دادم. استیو بروس و گری پالیستر در حال تعریف و تمجید از اریک کانتونا - مهاجم فرانسوی لیدز که از نایمس خریداری شده بود - بودند و همه ما می دانیم که آن تعریفات به چه چیزی ختم شد. گوش دادن به صحبت های آنان، حتی فقط برای چند ثانیه، منجر به اتخاذ تصمیمی شد که آینده متفاوتی را برای منچستریونایتد رقم زد.
نظر سز الکس فرگوسن در مورد تفاوت کانتونا و کریس رونالدو : "هر روز با کانتونا صحبت می کردم. او واقعاً بازیکن ضعیفی بود و در عین حال آدم جذابی بود. به تشویق احتیاج داشت و در باشگاه جدید به این رسید. او واقعاً در باشگاه صحیحی قرار گرفت. در جلسات تمرینی هیچ گونه مشکلی با اریک نداشتیم. گاهی با اخم وارد جلسات می شد و به خود می گفتید این بار چه شده؟ اما همین که گرم می کرد و وارد تمرین می شد، حالش خوب می شد."

اما درباره ی رونالدو:

"رونالدو فرق داشت. او یک پسر فوق العاده بود. امروز هم یک بازیکن حرفه ای جدی به حساب می آید."

"سر و کله زدن با یک آدم مغرور من را اذیت نمی کند. حتماً کریس رونالدو را دیده اید که جلوی آینده می ایستد و با خودش گفتگوی عاشقانه می کند. اما خودبینی خوبی دارد. وقتی باز هم جلوی آینه می ایستاد، سایر بازیکنان معمولاً بیضه‌بند و کفش و هر چیز دیگری را به سویش پرتاب می کردند، او هم به هیچ جایش نبود."

اکنون تعویض طلایی سرالکس کماکان روی نیمکت است اما با لباس متفاوت، شیاطین به پرواز دوباره با سولسشر ایمان دارند.
به احترام رئیس اسکاتلندی روی پا می‌ایستیم
برای چینش دقیق خانه‌های پازلش و زنده کردن روح فوتبال وی را ستایش میکنیم.

به جایگاه نگاه کن 

رئیس را دیدی؟

نفس عمیقی بکش

رئیس منتظر است.

️Sir alexander chapman ferguson️

​​

نظر شما