شناسهٔ خبر: 43259446 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

دولت‌ پیش‌برد امور لبنان خواستار تسریع در تشکیل دولت شد

فارس

نخست وزیر پیش‌برد امور در لبنان خواستار تسریع در تشکیل دولت جدید در این کشور شد و گفت که این کشور دو ماه دیگر نمی‌تواند تحمل کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «حسان دیاب»، نخست وزیر پیش‌برد امور در لبنان خواستار تسریع در تشکیل دولت جدید در این کشور شد.

به گزارش المنار، او جمعه شب طی سخنرانی‌ای گفت که تأخیر در تشکیل دولت را فاجعه‌بار برای لبنان دانست و باید هرچه سریعتر دولت در چارچوب ابتکار عمل فرانسه تشکیل شود.

دیاب گفت: «لغو حمایت از لبنان  پیامدهای ویرانگر و فاجعه باری برای کشور و شهروندان خواهد داشت و عدم حمایت از مواد و کالاهای اساسی فاجعه‌بار خواهد بود و مسئولیت هر اقدامی از سوی بانک مرکزی لبنان برای برداشتن این حمایت‌ها برعهده کسانی است که از این تصمیم حمایت کنند و یا آن را تأیید کنند».

نخست وزیر پیشبرد امرو لبنان همچنین گفت: «بهتر است در سریعترین زمان ممکن دولتی تشکیل شود که بتواند با  چالش‌هایی که لبنان با آن‌ها روبه‌رو است، مواجه شود؛ چرا که کشور نمی‌تواند دو ماه دیگر صبر کند».

به دنبال انفجار در بندر لبنان و تخریب این بندر که شاهرگ اقتصادی این کشور به شمار می‌رفت، دولت دیاب استعفا داد و اداره کشور را تا زمان تشکیل دولت جدید برعهده گرفت.

رئیس جمهور فرانسه طی این مدت دو بار به لبنان سفر کرد تا بتواند دولت مورد نظر خود را تشکیل دهد، با این حال احزاب و جریان‌های سیاسی بر سر دولت و کابینه پیشنهادی «مصطفی ادیب»، نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه به توافق نرسیدند و او از این مأموریت کناره‌گیری کرد.

بعد از رویداد، رئیس جمهور فرانسه ششم مهر ضرب‌الاجل چهار الی شش هفته‌ای دیگر به سیاستمداران لبنان داد تا بتوانند دولت تشکیل دهند. پاریس گفته دریافت کمک مالی از بیرون، منوط به تشکیل دولت و اجرای اصلاحات مورد نظر فرانسه و برخی کشورهای غربی است.

نظر شما