شناسهٔ خبر: 43234563 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

راه‌اندازی کانتینرهای یخچالی در بنادر آستارا و انزلی؛ تخلیه و بارگیری کالا در بندرانزلی ۵۳ درصد افزایش یافت

گروه استان‌ها- مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان از راه‌اندازی کانتینرهای یخچالی در بندر آستارا و انزلی خبر داد و گفت: عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندرانزلی ۵۳ درصد افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، حمیدرضا آبایی عصر امروز در نشست مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی با مدیران اقتصادی استان ضمن مقایسه عملکرد 6 ماهه بنادر شمالی کشور در سال‌های 98 و 99 اظهار داشت: عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر انزلی امسال حدود 53 درصد رشد داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به رشد 62 درصدی عملیات‌های کانتینری در بنادر انزلی، کاسپین و آستارا در 6 ماهه نخست امسال گفت: کشتی "رو رو" در بندرانزلی پهلو گرفت و کانتیترهای یخچالی در بندر آستارا و انزلی راه‌اندازی شد؛ عملیات لایروبی در بندرانزلی انجام شد و این عملیات در بندر آستارا نیز آغاز شد.

وی برخی مشکلات در حوزه بنادر و دریانوردی استان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: رسوب کالا در بنادر استان به‌ویژه در بخش غلات، عدم وجود بانک مشترک بین کشورهای حاشیه دریای خزر، بلاتکلیفی تخفیف انبارداری کالاهای اساسی و عدم خروج به‌موقع کالاهای مهلت گذشته از اماکن بندری توسط سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان از جمله مشکلات است.

آبایی با اشاره به  لزوم تعامل و همکاری بیشتر بین سازمان‌های تاثیرگذار در تجارت خارجی تصریح کرد: عدم وجود لینک سیستمی بین سامانه‌های نرم‌افزاری سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک ایران و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و کمبود تجهیزات جدید بندری موردنیاز برای ارائه خدمات مطلوب به تخلیه و بارگیری انواع کالا از دیگر مشکلات است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مختلف برای توسعه استان اظهار داشت: استان گیلان در حوزه‌های اقتصادی نسبت به سایر استان‌ها ضعیف‌تر است.

سیدعلی آقازاده ظرفیت‌های این استان در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعت، گردشگری، نیروی انسانی و موقعیت جغرافیایی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: بهره‌گیری از این‌ فرصت‌ها، افزایش تولید ناخالص داخلی، منابع مالی و توسعه استان‌ را به‌همراه دارد.

وی به ضرورت فعال‌تر شدن تراکنش‌های مالی، توجه به فرصت‌های اقتصادی و واردات و صادرات و تقویت تجهیزات انباری و محل نگه‌داری کالا در استان اشاره کرد و ابراز داشت: ظرفیت‌های انبار و نگه‌داری محصول در بنادر استان اندک است و باید تقویت شود زیرا نمی‌توان محصول را زیاد در بنادر نگه داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به ضرورت توجه به صادرات و واردات در حوزه دریای خزر و استفاده از فرصت‌ها و پتانسیل‌های گیلان در جهت رفع مشکلات ناشی از تحریم گفت: باید دید میزان استقبال از بخش خصوصی چقدر بوده و چقدر توانسته‌ایم زمینه‌های مشارکت بخش خصوصی را فراهم کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه با تلاش و همت والا می‌توان فرصت‌ها و اتفاقات خوبی را برای استان گیلان رقم زد اظهار داشت: آمار ارائه شده از متوسط سرمایه‌گذاری در گیلان، زیبنده استان نیست و با توجه به فرصت‌ها و ظرفیت‌های استان نباید شاهد چنین ارقام و آماری باشیم.

احمد دنیامالی با اشاره به لزوم تقویت تعاونی‌های استان خاطرنشان کرد: در شرایط نابه‌سامان‌ اقتصادی به‌سر می‌بریم لذا باید با استفاده از نعمات و ظرفیت‌های گیلان از موانع عبور کرده و مشکلات استان را برطرف کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه جنگ اقتصادی و مشکلات ناشی از شیوع کرونا ما در شرایط ویژه‌ای قرار داده است اظهار داشت: صادرات غیرنفتی گیلان سال گذشته تا سقف  580 میلیون دلار محقق شد که از استان مازندران بالاتر بود.

آرش فرزام‌صفت میزان سرمایه‌گذاری خارجی در استان را مورد اشاره‌ قرار داد و بیان کرد: گیلان در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی جزو 10 استان نخست کشور است اما پتانسیل‌های استان در این زمینه خیلی بیشتر از آمارهای ارائه شده است.

وی با اشاره به اهمیت حفظ کارخانجات برای ایجاد اشتغال و رونق تولید خاطرنشان کرد: سیاست استان به‌‌هیچ وجه این‌گونه نیست که کارخانجات را به کسانی واگذار کنیم که تصمیم به ادامه تولید و اشتغال نداشته باشند.

ناظر گمرکات استان گیلان نیز در این جلسه با اشاره به روند افزایشی صادرات گیلان در فرودین امسال اظهار داشت: با وجود شیوع ویروس کرونا اما روند صادرات استان متوقف نشده و مرز آستارا هم تعطیل نبود.

ابوالقاسم یوسفی‌نژاد با اشاره به لزوم افزایش انبارهای اختصاصی گفت: 17 انبار اختصاصی در مراکز تولید داریم که باعث کاهش رسوب کالا در بنادر و کاهش هزینه‌های تخلیه و بارگیری کالا می‌شود و خوشبختانه تجار هم از مسئله استقبال کردند.

وی به ضرورت ارتقاء گمرک حسن‌رود اشاره کرد و بیان داشت: اتصال خطوط ریلی در گیلان، رشد صادرات و ترانزیت کالا در استان را به‌همراه دارد از طرفی شاهد رشد 45 درصدی صادرات استان در شرایط کرونا بودیم که قابل توجه است.

انتهای پیام/612/ ز

نظر شما