شناسهٔ خبر: 43218856 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رقابت فضایی|

هندی‌ها برای نمایش قدرت فضایی و کسب جایگاه برتر تلاش می‌کنند / از اعزام انسان و روبات به فضا تا ماه‌نوردی

طبق گزارش‌های اخیر، هند در زمینه فناوری‌های فضایی در رده ششم دنیاست و سعی دارد بیش از پیش قدرت فضایی خود را به نمایش گذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، هند در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در زمینه فناوری‌های فضایی داشته و توانسته جای خود را در میان ۱۰ کشور برتر جهان در این زمینه باز کند. هند در یک سال گذشته از هفته جهانی فضای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ دستاورد‌هایی در این زمینه داشته که با هم نگاهی به آن‌ها می‌اندازیم:

سفینه فضایی چاندریان ۲
هند سال گذشته، سفینه فضایی «چاندرایان -۲» را از مرکز فضایی ساتیش داوان در ایالت آندرا پرادش این کشور به فضا پرتاب کرد. این سفینه فضایی حامل ماهواره، سطح نشین، و ماه‌نورد بود. ابتدا ماهواره در مدار ماه قرار خواهد گرفت و سپس در سطح تاریک ماه فرو آمده و از سطح ماه در سمت قطب جنوب نقشه برداری خواهد کرد. این سفیه به مدت یک سال در سطح ماه به کاوش خواهد پرداخت. انتظار می‌رود ماه‌نورد که شامل ماهواره و سطح‌نشین است، در اواسط سپتامبر پس از اینکه ماهواره را در مدار ماه قرار داد بر سطح آن فرود آید.

گفتنی است که اولین فضاپیمای هند در سال ۲۰۰۸ به فضا پرتاب شد. سفینه فضایی چاندرایان توانست در سال ۲۰۱۴ در مدار مریخ قرار گیرد.

اعزام انسان از هند
رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند اخیرا در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: بعد از چاندریان ۲، هند تا دسامبر ۲۰۲۱ مردی را به فضا می‌فرستد.  از این رو نخستین هندی با موشک‌های بومی ساخته شده به فضا اعزام خواهد شد.
 
هندی‌ها برای نمایش قدرت فضایی و کسب جایگاه برتر تلاش می‌کنند / از اعزام انسان و روبات به فضا تا ماه‌نوردی
 
آژانس فضایی هند ISRO همچنین اعلام کرده است نام چهار نامزد فضانوردی برای پرواز با اولین سفینه فضایی سرنشین‌دار را آماده کرده هرچند که هنوز نام آن‌ها اعلام نشده است. مقامات هندی امیدوار هستند کشورشان چهارمین کشور دنیا شود که فضانورد به همراه سفینه سرنشین‌دار ساخت این کشور به فضا ارسال می‌کند و به این ترتیب پس از آمریکا، روسیه و چین قرار بگیرد.

دانشمندان هندی اسم سفینه فضایی خود را گاگانیان Gaganyaan نامیده‌اند که در زبان باستانی سانسکریت به معنای وسیله نقلیه آسمانی است. این سفینه فضایی در حال توسعه است و در زمان تکمیل به دو الی سه فضانورد این امکان را می‌دهد که به مدت یک هفته درمداری به دور کره زمین گردش کند.

ورود بخش خصوصی هند به صنعت فضایی این کشور
هند در تلاش است تا اقدامات لازم را برای بخش خصوصی این کشور جهت مشارکت در کلیه فعالیت‌های فضایی اتخاذ کند. این اقدام شامل تدوین و اجرای سیاست‌ها و آیین‌نامه‌هایی است که بستر‌های قانونی و نظارتی قابل پیش‌بینی شرکت‌های خصوصی را برای سرمایه‌گذاری پایدار و کاهش ریسک لازم فراهم می‌کند که به نوبه خود زمینه فعالیت شرکت‌ها را در رقابت و همکاری با بخش بزرگ فضایی دولتی هند فراهم می‌آورد.

اقدامات دیگر شامل اجازه دسترسی شرکت‌های خصوصی به امکانات و سایر منابع متعلق به سازمان تحقیقات فضایی هند، مشارکت در اکتشافات فضایی و سفر انسان به فضا، آزادسازی داده‌های ماهواره‌ای جغرافیایی هند است که عدم آزادسازی آن فعالیت تجاری را محدود می‌کند.
 
هندی‌ها برای نمایش قدرت فضایی و کسب جایگاه برتر تلاش می‌کنند / از اعزام انسان و روبات به فضا تا ماه‌نوردی
 
رونمایی از سلاح ضدماهواره؛ نمایش قدرت فضایی هند
رونمایی از اولین سلاح ضدماهواره هند بیانگر تاکید فزاینده این کشور بر فضا به عنوان حوزه‌ای نظامی است. اگرچه مسلح کردن فضا اجتناب‌پذیر است، اما این امر با توجه به رفتار چین، روسیه و آمریکا و اکنون هم هند محتمل است.
 
مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک آمریکا در یادداشتی نوشت: اولین سلاح ضد ماهواره یکی از سامانه‌های تسلیحاتی بود که هند به مناسبت ۷۱مین روز جمهوری این کشور در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۰ رونمایی کرد. معرفی این سلاح، نشانه ورود هند به باشگاه انحصاری است که تا به حال چهار عضو داشته است. اگرچه احتمالاً این تعداد ثابت نخواهد ماند. همچنان که هر نوع توافق احتمالی در آینده نزدیک درباره جلوگیری از مسلح‌سازی هرچه بیشتر فضا بعید به نظر می‌رسد.

سلاح مورد نظر هند عبارت است از موشک ضد ماهواره پریتوی مارک که رونمایی از آن در ژانویه با آزمایش موفقیت‌آمیز آن در ۲۷ مارس امسال، در قالب مأموریت شاکتی (Shakti) انجام شد. این سلاح، یک موشک اصلاح شده با تقویت‌کننده راکت سوخت جامد و یک وسیله منهدم‌کننده متحرک است که از مرکز «آزمایش برد یکپارچه» در ساحل اودیشا در هند پرتاب شد. این موشک پس از رسیدن به ارتفاع ۲۸۰ کیلومتری، یک ماهواره کوچک ۷۴۰ کیلوگرمی شناسایی هند را در مسیری نزولی و با شتاب ۹.۸ کیلومتر بر ثانیه ره‌گیری کرد. این ماهواره منهدم شده، اوایل امسال به مدار کم ارتفاع در فضا فرستاده شده بود.

ارسال یک روبات انسان‌نما به فضا
هند که از سال‌ها پیش در حوزه هوافضا برنامه ریزی‌های گسترده‌ای دارد، اکنون تصمیم گرفته است که یک روبات انسان‌نما که ظاهری با هویت یک زن هندی را دارد به فضا ارسال کند.
 
هندی‌ها برای نمایش قدرت فضایی و کسب جایگاه برتر تلاش می‌کنند / از اعزام انسان و روبات به فضا تا ماه‌نوردی

هند قصد دارد این روبات انسان‌نما را طی سال ۲۰۲۰ به عنوان بخشی از یک مأموریت به فضا بفرستد. نمونه اولیه این روبات برای معرفی به جامعه اخیرا رونمایی شده است. به نظر می‌رسد نخست وزیر هند به دنبال ایجاد کشور خود به عنوان بازیگر اصلی صنعت فضایی جهان است.

طبق گزارش‌های رسانه‌های محلی هند، روبات مذکور به دو زبان صحبت خواهد کرد و امسال در قابل یک ماموریت ناشناس پرواز خواهد کرد. اگرچه به نظر می‌رسد که این روبات حرفه‌ای است، اما به نظر نمی‌رسد که پا داشته باشد و موضوع مذکور این سوال را ایجاد می‌کند که چرا به فرم بدنی بدون پا احتیاج دارد. برنامه‌های توسعه روبات مذکور بخش کوچکی از برنامه‌های بلندپروازانه و مداوم نخست وزیر هند است.

نظر شما