شناسهٔ خبر: 43202636 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پرندگان مهاجر خلیج گرگان باز هم قربانی می‌شوند

سیدحسین حسینی

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان گفت: با توجه به تغییر اکوسیستم خلیج گرگان و کاهش آب خلیج، احتمال می‌دهیم که امسال هم تلفات پرندگان مهاجر آبزی را در خلیج گرگان داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

غلامرضا محرابی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: سال گذشته تلفات غیرعادی پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله در محدوده استان مازندران آغاز شد و در ادامه به گلستان رسید. اداره کل دامپزشکی استان‌های مازندران و گلستان در آن مقطع آزمایشات بسیار وسیعی را بر روی آب، بستر، آبزیان و پرندگان سالم، نیمه‌جان و تلف شده انجام دادند.

وی افزود: در ابتدا موضوع آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان مورد بررسی قرار گرفت که در هیچ‌یک از نمونه‌ها این بیماری مشاهده نشد. بعدازآن بیماری بسیار واگیر نیوکاسل را بررسی کردیم که این مورد هم مشاهده نشد.

مدیرکل دامپزشکی گلستان خاطرنشان کرد: در ادامه فاکتورهایی مانند سموم کشاورزی و غیره را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت سازمان دامپزشکی کشور تشخیص داد که علت این رخداد بیماری بوتولیسم است.

محرابی با اشاره به اینکه اکوسیستم خلیج گرگان و تالاب میانکاله به هم خورده است، گفت: با توجه به اینکه سطح آب خلیج خیلی کم شده، با تابش نور آفتاب، آب زود گرم می‌شود. از طرف دیگر سال گذشته سیل بزرگی را در استان داشتیم که به همراه خود مواد آلی را از زمین‌های کشاورزی شست و وارد خلیج کرد.

وی بیان کرد: افزایش سطح مواد آلی در داخل خلیج گرگان موجب رشد برخی گیاهان و جلبک‌ها در خلیج شد. با توجه به اینکه جلبک‌ها اکسیژن داخل آب را مصرف می‌کنند، باعث رشد برخی باکتری‌های بی‌هوازی عامل بیماری بوتولیسم شدند.

مدیرکل دامپزشکی گلستان بیان کرد: با توجه به اینکه سطح آب خلیج گرگان افزایش پیدا نکرده، این احتمال را می‌دهیم که امسال هم رخداد مرگ‌ومیر غیرطبیعی پرندگان وحشی مهاجر را در خلیج گرگان داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، زمستان سال گذشته بیش از ۴۳ هزار پرنده مهاجر آبزی در محدوده تالاب میانکاله و خلیج گرگان در دو استان مازندران و گلستان تلف شدند.

نظر شما