شناسهٔ خبر: 43132762 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بلاتکلیفی ۳ هزار دانشجو در پی دعوای آموزش و پرورش و دانشگاه/ مالک ساختمان دانشگاه پیام نور پرند کیست؟

در پی دعوا بین دانشگاه و آموزش و پرورش بر سر مالکیت ساختمان دانشگاه پیام نور پرند، بخش‌هایی از این دانشگاه با دستور قضایی پلمب شده که بلاتکلیفی ۳ هزار دانشجو را در آغاز ترم جدید تحصیلی به دنبال داشته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس از پرند: دانشگاه پیام نور پرند با وسعت ۷۵۰ متر مربع مساحت در کیلومتر ۳۵ اتوبان تهران ساوه در غرب استان تهران در شهر جدید پرند واقع شده و با ۲۹ رشته فعال در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از سال ۸۳ افتتاح شده و امروز حدود ۳هزار دانشجو دارد اما اختلاف بر سر مالکیت ساختمان این دانشگاه، نگرانی‌های برای دانشجویان ایجاد کرده است.    

آموزش و پرورش و دانشگاه پیام نور هر دو بر اساس اسناد و مدارکی که در اختیار دارند، خود را مالک این ساختمان می‌دانند که اخیراً پس از کش و قوس‌های فراوان با ورود دستگاه قضا، بخشی از فضاهای دانشگاه پلمب شده و دانشجویان را در آغاز ترم جدید تحصیلی بلاتکلیف کرده است. 

ساختمان دانشگاه پیام نور پرند متعلق به کجا است؟  

رحمت اله شریفی رئیس آموزش و پرورش رباط کریم در پی پلمب ساختمان دانشگاه پیام نور پرند، گفت: این ساختمان متعلق به آموزش و پرورش است و کاربری مدرسه دارد که پیش از این در اجاره دانشگاه پیام نور بود.

وی با بیان اینکه فرآیند حقوقی پلمب این ساختمان توسط اداره کل استان انجام شده، افزود: حدود سه سال از پایان اجاره این ساختمان سپری شده و علی‌رغم تذکرات برای تخلیه مدرسه، مسؤولان دانشگاه با وجود داشتن ساختمان اجتناب می‌کردند.

به دنبال انتشار این خبر، پیام‌ها و اعتراضات مختلفی از سوی دانشجویان، خانواده‌ها و کارکنان این دانشگاه نسبت به این اقدام ناگهانی مطرح شد لذا برای بررسی و چرایی این موضوع و علت اقدام آموزش و پرورش برای پلمب این دانشگاه به سراغ شریفی رئیس آمورش و پرورش شهرستان رباط کریم رفته و در این رابطه با وی گفت‌وگو کردیم. 

آمورش و پرورش: بر اساس مستندات و رأی دادگاه اقدام به پلمب کردیم

رحمت اله شریفی رئیس آمورش و پرورش شهرستان رباط کریم با اشاره به سابقه شکل‌گیری و تحویل ساختمان و ارایه مستندات مالکیت ساختمان مورد نظر اظهار کرد: این ساختمان از ابتدا برای آموزش و پرورش بوده که در سال‌های ابتدایی شکل‌گیری پرند به خاطر عدم جمعیت کم ساکن در پرند نیاز به آن نبود لذا ساختمان را به دانشگاه پیام نور اجاره دادیم اما اکنون که جمعیت شهری پرند اضافه شده نیازمند فضای آموزشی هستیم و برای این منظور جلسات مستمر و زیادی با مسؤولان دانشگاه داشتیم و از آن‌ها خواستیم که ساختمان را تحویل آموزش و پرورش دهند اما دوستان موضوع را نپذیرفتند.

وی ادامه داد: طبیعی است اگر بین دو دستگاه دولتی اختلافی به وجود آمد حاکمیت و فرمانداری وقت باید اختلافات را حل و فصل کنند به همین دلیل نشست‌های زیادی هم برگزار شد و نتیجه آن جلسات مالکیت آموزش و پرورش برای این ساختمان را محرز و اثبات کرد و حتی در مقطعی معاونت پارلمانی رئیس جمهور هم اعلام کرد که این ساختمان متعلق به آموزش و پرورش است.

رئیس آمورش و پرورش شهرستان رباط کریم اذعان کرد: رأی تملک ساختمان صادر شد و استاندار وقت هم دستور داد که ساختمان باید تحویل آموزش و پرورش بشود و اگر تحویل ندادند اقدام قانونی انجام گیرد.

شریفی بیان کرد: علاوه بر این موضوع و نشست‌های گوناگون دیگری که با دوستان داشتیم آن‌ها این رأی را نپذیرفته و وقت را تلف کردند و ما در عین حالی که حق قانونی ما بود و نیاز به این ساختمان هم داشتیم اقدام قانونی را انجام دادیم.

وی در ادامه تصریح کرد: وقتی قاضی بین دو طرف دعوا قرار می‌گیرد بر اساس مستندات رأی را صادر می‌کند و آنچه که روشن بوده این که دادگاه به نفع آموزش و پرورش رأی صادر کرده است و ما هم اقدام قانونی را انجام داده‌ایم و باز هم برای همکاری بیشتر و عدم اختلال در امور دانشگاه فقط تعدادی از اتاق‌ها را پلمب کرده تا امکانات لازم برای مدرسه شدن ساختمان را برده و مدرسه را راه‌انداری کنیم و مسؤولان دانشگاه هم برای تخلیه مکان و رفع و رجوع امور جاری فرصت داشته باشند. 

دانشگاه پیام نور: روایت رئیس آموزش و پرورش درست نیست!

در ادامه برای روشن شدن موضوع با عباس صبوری رئیس دانشگاه پیام نور پرند گفت‌وگویی انجام دادیم که وی روایت دیگری از این ماجرا داشت.

وی با بیان اینکه طبق اسناد و مدارک موجود، این ساختمان متعلق به دانشگاه پیام نور است، اظهار کرد: روایت رئیس آموزش و پرورش درست نیست و از ایشان هم برای روشن شدن موضوع درخواست جلسه‌ای داشتیم. 

رئیس دانشگاه پیام نور پرند گفت: سال ۱۳۸۲ شرکت عمران پرند برای این که بتواند شهر پرند را به مردم معرفی کرده و مردم را برای سرمایه‌گذاری تشویق کند دانشگاه پیام نور را برای فاز دو جانمایی کرده و جالب این است که این ساختمان در همان زمان ساخت توسط شرکت عمران بر روی دیوار آن حک شده «دانشگاه پیام نور واحد پرند» یعنی این ساختمان از همان ابتدا برای دانشگاه پیام نور ساخته شده است. 

صبوری ادامه داد: اکنون قراردادی بین رئیس وقت شرکت عمران و دانشگاه پیام نور به عنوان تحویل قطعی ساختمان به دانشگاه موجود است که دانشگاه هم موظف شد تا جذب دانشجو کند.

وی با اشاره به اینکه طبق قوانین دانشگاه برای تشکیل دانشگاه و جذب دانشجو باید دانشگاه هیأت مؤسس داشته باشد، افزود: هیأت مؤسس هم تشکیل شد که فرماندار، امام جمعه، اعضای شورای شهر و شرکت عمران عضو آن بودند؛ هیأت مؤسس با استناد به اسناد قبل و قرارداد تحویل ساختمان به دانشگاه صورت جلسه‌ای تنظیم می‌کنند که در آن شرکت عمران را موظف می‌کند که برای گسترش دانشگاه زمینی به وسعت پنج هزار متر در اختیار دانشگاه قرار دهند علاوه بر این ساختمان، که مدرک آن نیز موجود است. 

رئیس دانشگاه پیام نور پرند خاطرنشان کرد: امیر نعمتی که رئیس شرکت عمران نیز بودند به مدت کوتاهی به عنوان اولین رئیس دانشگاه انتخاب می‌شود تا مقدمات تشکیل دانشگاه انجام گیرد و بعد از تغییر و تحولی که در شرکت عمران پیش آمد رئیس جدید شرکت عمران منصوب می‌شود.

صبوری بیان کرد: با روی کار آمدن رئیس جدید شرکت عمران ایشان اعلام می‌کند که این ساختمان نباید در اختیار دانشگاه باشد و عمران حق نداشته ساختمان را به دانشگاه واگذار کند، نتیجه این نظر و اختلاف موجود به این رسید که دانشگاه را به مدت پنج سال به اجاره دانشگاه درآورند.

وی یادآور شد: البته این کار به دلیل وجود مصوبه قبلی قانونی نبوده چون قرارداد جدید خلاف مصوبه قبلی بوده،
در همان زمان دانشگاه در کش و قوس گرفتن سند مالکیت نیز بوده که به خاطر اختلافات پیش آمده نتوانسته سند دریافت کند.

اشتباه از شخص رئیس وقت دانشگاه بوده است

وی با بیان اینکه رئیس جدید دانشگاه پس از انتخاب شدن بدون بررسی دقیق با توجه به همان نامه استیجاری بودن دانشگاه، قرارداد اجاره دانشگاه را امضاء می‌کند و تا ۵ سال این اجاره نامه تمدید می‌شود، ابراز کرد: رئیس بعدی دانشگاه پس از انتخاب شدن و شروع فعالیت، با بررسی مدارک متوجه سند واگذاری قطعی این ساختمان به دانشگاه قبل از سند دوم اجاره‌نامه ساختمان شده و این اجاره‌نامه را خلاف قانون دانسته و دیگر اجاره پرداخت نمی‌کند.

رئیس دانشگاه پیام نور پرند تصریح کرد: وقتی دانشگاه براساس اسناد واگذاری اجاره را پرداخت نمی‌کند، آموزش و پرورش از دانشگاه شکایت می‌کند و دادگاه هم برای رسیدگی رجوع به اسناد می‌کند؛ یکی از اسنادی که دادگاه بر اساس آن مالکیت را به آموزش و پرورش داده همان اجاره‌نامه(غیرقانونی) پنج ساله‌ای است که رئیس وقت دانشگاه به اشتباه امضاء کرده بوده است. 

صبوری اذعان کرد: مسئله‌ای که وجود دارد، اشتباه شخص رئیس وقت دانشگاه بوده و اشتباه یک شخص نباید باعث از بین رفتن حق دانشگاه شود.

وی با اشاره به قوانین موجود و بخش‌نامه قوه مجریه به ارگان‌های تابعه گفت: دعوای حقوقی و اختلافات درون قوه مجریه باید در دفتر حقوقی و مستندسازی ریاست جمهوری مطرح و حل و فصل شود و ارجاع آن به قوه قضائیه ممنوع و خلاف بوده که آموزش و پرورش به آن بی‌توجهی کرده است. 

رئیس دانشگاه پیام نور پرند در پایان خاطرنشان کرد: اگر بررسی این اختلاف در دفتر حقوقی و مستندسازی قوه مجریه بررسی می‌شد این رأی یعنی تحویل ساختمان به آموزش و پرورش اتفاق نمی‌افتاد.

مسؤولان و متولیان تکلیف ۳ هزار دانشجو را تعیین کنند 

در این ماجرا هم آموزش و پرورش و هم دانشگاه پیام نور بر اساس مدارک خود را صاحب حق می‌دانند اما امروز با توجه به حکم نهایی گرفته شده دانشگاه از ید اختیار پیام نور خارج و بخشی از فضاهای دانشگاه پلمب شده و بلاتکلیفی را در روزهای آغازین ترم جدید برای دانشجویان، کارکنان و خانواده‌های آن‌ها به ارمغان آورده است. خانواده‌هایی که شاید به خاطر وجود دانشگاه پیام نور در پرند و تحصیل فرزندانشان، این منطقه جنوبی پایتخت را به عنوان محل سکونت انتخاب کرده‌اند.

بر اساس آمار موجود حدود ۳ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که بالای ۸۵ درصد آن‌ها ساکن پرند هستند و تغییر مکان دانشگاه می‌تواند دغدغه‌های زیای را با توجه به مشکلات اقتصادی فعلی برای مردم رقم بزند.

از سوی دیگر با توجه به گسترش بیش از پیش پرند و کمبود فضاهای آموزشی، آموزش و پرورش هم نیازمند ساختمان‌های آموزشی است. شاید بهتر باشد مسئولان بالادستی هر چه سریع‌تر مردم و دانشجویان را از این بلاتکلیفی نجات دهند و مشخص کنند که مشکل کجا و مالک کیست؟

انتهای پیام/س

نظر شما