شناسهٔ خبر: 43034870 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ناگفته‌هایی‌ از عملیات کمان ۹۹ / ارتش چگونه در ۱۴۰۰ کلیومتر مرز جلوی هجوم عراقی‌ها را گرفت؟ + فیلم

گروه استان‌ها ـ امیر سرتیپ دوم بازنشسته علی هاشم‌پور بختیاری از روزهای نخست جنگ ۸ ساله و نقش ارتش در مقابله با عراق پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، هر سال هفته اول مهرماه یاد روز بزرگ‌ مردانی است که از جان خود برای دفاع از این سرزمین گذشتند. این هفته را دفاع مقدس نامیدند و تقدس آن به‌واسطه ایثارگری‌ رزمندگانی است که 8 سال با کمترین تجهیزات و تنها با نیروی اراده و توکل به خدا مقابل دشمن ایستادند تا یک وجب از خاک این سرزمین را به دشمن ندهند.

هفته دفاع مقدس گرامیداشت 8 سال رشادت، شجاعت، ایثار و فداکاری است. جوانان آن سال‌ها که جان بر کف دست گرفته و جانانه از کشور دفاع کردند این روزها مردان سپیدمویی هستند که هنوز هم رشادت و شجاعت را می‌شود در چشمانش دید.

امیر سرتیپ دوم بازنشسته علی هاشم‌پور بختیاری، درباره این روزها در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: در 31 شهریور 59 ما تازه از کردستان برگشته بودیم که خبر بمباران هفده شهر بزرگ ما با کلیه فرودگاه‌ها و پالایشگاه‌ها، پل‌ها و مناطق حساس راهآهن از رادیو شنیده شد. عراق غافلگیرانه حمله کرده بود. این حمله عراق ناجوانمردانه‌ترین، پست‌ترین و کثیف‌ترین کاری بود که یک کشور همسایه می‌تواند در قبال کشور دیگر انجام دهد که صدامیان این ننگ ابدی را بر خود گذاشتند.

وی افزود: ما نمی‌توانیم به همسایگان‌مان بگوییم به ما حمله بکن یا نکن؟ برخی مواقع در دانشگاه‌ها دانشجویان می‌پرسند چگونه بفهمیم که یک جنگی می‌خواهد اتفاق بیفتد؟ جواب این است که جنگ یک چیزی شبیه زلزله، سیل و آتشفشان است. شما آیا می‌توانید تشخیص بدهید یا بگویید کی زلزله می‌آید؟ کی آتشفشان فوران می‌کند؟ کی اتفاقات این چنینی می‌افتد؟ ممکن است یک زمینه‌هایی باشد اما تا رخ ندهد متوجه نمی‌شویم.

امیر بختیاری بیان کرد: البته جنگ یک فرقی با آن‌ها دارد این است که جنگ یک موضوع سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، مذهبی و در آخر نظامی است. دو عامل اصلی در یک کشور باعث می‌شود که جنگی اتفاق نیفتد؛ یک اتحاد و انسجام ملی دوم آمادگی نظامی و امنیتی.

وی تصریح کرد: آمادگی از قبل از جنگ شروع می‌شود یعنی ما در هوا و زمین باید تا پانصد کیلومتر همسایگان را رصد کنیم. باید اشراف اطلاعاتی داشته باشیم و از همه مهم‌تر رهبری و فرماندهی قوی، یکپارچه، فرزانه و آگاه به امور نیاز است تا با قدرت فرماندهی این اتحاد ملی و آن آمادگی رزمی را حفظ بکند. آیا ما در سال 59 این آمادگی را داشتیم؟ خیر به دلایلی از جمله تضعیف ارتش و عدم انسجام لازم البته ما در مرزهای غربی و جنوبی کشورمان واحدهای نظامی از قبل پیش‌بینی شده بود اما چند حرکت استکبار جهانی ایجاد کرد.

این پیشکسوت ارتش و دفاع مقدس بیان کرد: شرق و غرب و نوچه‌های آن‌ها یعنی همین حزب بعث عراق تریلی تریلی سلاح و مهمات را خیلی ارزان به کردستان می‌فرستاد. شهریور 58 به کردستان اعزام شدیم، در خیابان‌های کردستان یک کلاشینکف را با یک جعبه فشنگ هزار تیری پنج هزار تومان می‌دادند علاوه بر آن یک کلت ماکاروف هم با هفت تیر فشنگ روی آن اشانتیون بود.

امیر بختیاری تصریح کرد: این مسائل بود که سبب مشغولیت نیروهای نظامی شده بود؛ از فروردین 58 تا شروع جنگ تحمیلی و حتی بعد از آن به خاطر عناصر ضدانقلاب در پوشش گروهک‌هایی که اکثر این‌ها به استکبار جهانی وصل بودند، از 10 لشکر و 4 تیپ ما هشت لشکر و دو تیپ در کردستان درگیر شدند. حضرت امام راحل در مواجهه با حمله عراق گفت: این صدام عددی نیست یک دیوانه‌ای یک سنگی انداخته ان‌شاءالله جواب آن را ما می‌دهیم و خوب هم جوابش را دادیم.

وی اظهار داشت: زمانی که انقلاب شد با انتقالات و با خیانتی که دولت و در راس آن بنی صدر کرد، خدمت سربازی را از بیست و چهار به دوازده ماه کاهش دادند، در یک روز دوازده پایه خدمتی از ارتش مرخص شدند.  اگر فرض کنیم که در انقلاب ما هفتاد درصد پرسنل وظیفه داشتیم در طول انقلاب با یک سال خدمت 35 درصد شد.

این پیشکسوت ارتش بیان کرد:یک لشکر می‌تواند چهل تا پنجاه کیلومتر خط پدافندی را پوشش بدهد، چهل تا پنجاه کیلومتر هر لشکر برابر الگوهای نظامی شناخته شده روز دنیا است اما لشکر 81 کرمانشاه از مهران تا پاوه نزدیک چهارصد کیلومتر گسترش پیدا کرده بود، لشکر 92 از فکه تا اروندکنار یا بهتر است بگوییم از مهران تا اروندکنار نزدیک به 500 کیلومتر با 30 درصد سازمانی گسترش پیدا کرده بود.

وی عنوان کرد: ارتش دو سال درگیر مسائل ابتدای انقلاب بود، ضدانقلاب می‌گفت ارتش باید منحل بشود، می‌خواستند با مسائلی مثل کودتای نوژه ارتش را از چشم انقلاب و مردم بیندازند.

امیر بختیاری اظهارداشت: روز به روز ارتش ضعیف‌تر شده بود یعنی یک لشکر 100 درصد باید در چهل کیلومتر باز بشود، اما یک لشکر 30 درصد سازمانی در پانصد کیلومتر باز شده بود ببینید اعداد و ارقام ما داریم احساسی صحبت نمی‌کنیم.

وی گفت: حال ارتش با این شرایط در مقابله با دوازده لشکر و سی تیپ آماده عراق گسترش پیدا کرده بود. با یک لشکر زرهی کامل ظرف کمتر از 24 ساعت می‌توان دویست کیلومتر پیشروی کرد و هدف را گرفت یعنی همین به لحاظ نظامی می‌توان ظرف 48 ساعت از شمال تا جنوب اسرائیل را با سه لشکر زرهی جارو کرد.

امیر بختیاری بیان کرد: ارتش عراق برنامه‌ریزی کرده بود که با پنج لشکر زرهی ظرف کمتر از 24 ساعت بندر ماهشهر تا دیلم را تصرف کند و از آنجا تا تهران پیشروی کند اما ارتش جمهوری اسلامی با وجود کمبودهایی که داشتند در خوزستان، در کرمانشاه باانگیزه انقلابی حرکت عراق را در سرپل‌ذهاب متوقف کردند.

وی گفت: در جنوب پشت پل و رودخانه کرخه دشمن را متوقف کردند یعنی عراق بعد از یک هفته حمله دستاوردهایش فقط شهرهای مرزی مثل خسروی قصرشیرین بود. برای ورود به خرمشهر 34 روز علاف شد، ارتشی که حمله کند به قول ارتشی‌ها « دور تکش را شروع کند به مجردی که بیست و چهار ساعت دور تکش تعلل بیفتد» یعنی حمله را شروع کند ولی نتواند آن را حفظ کند، دیگر فاتحه‌اش خوانده است و فاتحه ارتش عراق هفته اول جنگ خوانده شد.

این پیشکسوت نیروهای مسلح تصریح کرد: البته توقف ارتش عراق و ناکام ماندنش دلایل دیگری هم داشت از جمله اینکه نیروی هوایی ما به فرمان امام با امکانات کمتر از پنجاه درصد در عملیات کمان 99 با صد و چهل فروند پاسخ عراق را ظرف کمتر از بیست و چهار ساعت داد.

وی گفت: این ضربه شدیدی به عراق بود؛ هواپیماهای عراق که روی باند مسلح شده بودند تا روز بعد از حمله زمینی عراق پشتیبانی کنند همه روی باند از بین رفتند. باند الرشید بغداد تا دو ماه غیرقابل استفاده بود.

امیر بختیاری افزود: ما در دفاع مقدس در هفته اول آن کاری که به قول معروف شاید از عهده هر ارتشی خارج بود، به انجام رساندیم. ارتش ما در کمتر از یک هفته در 1400 کیلومتر با سی درصد عناصر سازمانی خودش جلو هجوم گسترده عراق را گرفت و ارتش عراق نتوانست به هدف‌های اصلی خودش دسترسی پیدا کند.

وی بیان کرد: یکی از هدف‌های عراق خروج از تنگنای ژئوپلوتیکی دریایی بود، یکی از هدف‌هایش سرنگونی نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران بود. صدام اعلام کرده بود که ما صبحانه را در قادسیه دوم می‌خوریم و ناهار را در نهاوند و شام را در میدان آزادی می‌خوریم. این حرف معنی خیلی زیادی دارد یعنی بخش زیادی از امید صدام به ستون پنجم داخل کشور بود که آن‌ها راه را برایش باز کنند همان چیزی که منافقین در سال 67 در عملیات مرصاد پیش خودشان حساب کرده بودند.

این پیشکسوت ارتش اذعان کرد: حرکتی که ارتش ما در هفته اول جنگ انجام داد با هیچ معیار نظامی به نظر بنده قابل مقایسه نیست.

وی درباره دستاورد 8 سال دفاع مقدس گفت: کتابی به نام تاریخ چهار هزار ساله ارتش ایران منتشر شده که در آن به موقعیت‌های مختلف تاریخ پرداخته است. موقعیت ژئوپولیتیکی ایران سبب شده که در حساس‌ترین جای دنیا قرار بگیریم و به همین دلیل نزدیک به 200 حمله بزرگ و کوچک را پشت سر بگذاریم. 

امیر بختیاری افزود: اما در 8 سال دفاع مقدس وحدت ملی، انسجام و قدرت ما بیشتر شد که این دستاورد نتیجه یک رهبری قوی و منسجم، آموزش و سازماندهی نیروهای نظامی به همراه یک انضباط معنوی بود.

انتهای پیام/424/ش

نظر شما