شناسهٔ خبر: 43033676 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ورزش و جوانان | لینک خبر

تندگویان در حاشیه بازدید از نمایشگاه ملی دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت مطرح کرد:

ضرورت پیوند نسل جدید با شهدا / زندگینامه قهرمانان دفاع مقدس باید در سرفصل های آموزشی قرار بگیرد

معاون امور جوانان گفت: باید بتوانیم در سرفصل‌های آموزشی به خصوص در دوره تحصیل بچه ها در مدارس، زندگی، خاطرات و یاد و نام شهدا را طوری که بتوانند خودشان را با آنها تطبیق دهند، قهرمانی ها را در وجود نسل ها شکل دهیم و بچه های ما با آن حس و انگیزه رشد کنند. با این کار هم کمک می کنیم شهدا و قهرمانان دفاع مقدس در ذهن بچه ها ماندگار شوند و به صورت هدفمند راهشان را انتخاب کنند و هم قهرمان پروری در ذهن آنها درست انجام می شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، محمد مهدی تندگویان با حضور در باغ موزه دفاع مقدس از نمایشگاه ملی دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت دیدن کرد و در غرفه وزارت ورزش و جوانان و برخی دستگاه های دیگر حاضر شد و با مسئولان و جوانان حاضر در آن به گفت و گو پرداخت.
تندگویان در حاشیه این بازدید در خصوص ضرورت نمایشگاه ها و فعالیت های فرهنگی در حوزه دفاع مقدس به پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان گفت: به اعتقاد بنده موضوع یادآوری اتفاقات دفاع مقدس در خیلی از حوزه ها هنوز هم کم رنگ است و جامع و کامل و هدفمند به آن پرداخته نمی‌شود. ما خیلی از خاطرات و خیلی از اتفاقات را داریم که اصلاً جوانان ما نه می دانند و نه باور می کنند که این اتفاقات در دوران دفاع مقدس افتاده است.
وی ادامه داد: ما اتفاقاً نیاز داریم برای نسل جدید کشور که خیلی از آن ها بعد از جنگ به دنیا آمدند و هیچ یاد و خاطره‌ای از جنگ ندارند، این خاطرات را مدام تکرار کنیم اما باید هدفمند عمل کنیم و مشخص باشد که به دنبال چه چیزی هستیم. به اعتقاد بنده اولین چیزی که باید پیگیری کنیم این است که پیوند بین نسل جدید و شهدا را برقرار کنیم به این معنی که نسل جدید باور کنند نسل شهدا قابل تکرار است و جوانان باید باور کنند که شهیدان انسان های فرا زمینی نبودند و در همین کوچه و محله های کشور زندگی می کردند که حتما مشکلاتی هم در زندگی خود داشتند. مهم این است که آن لحظه ای که باید درست تشخیص می‌دادند که چه کاری باید انجام دهند، درست تصمیم گرفتند و درست هم عملیات کردند و در این راه شهادت هم قسمت شان شد.
معاون امور جوانان با گلایه از کار مقطعی و مناسبتی در حوزه شهدا و دفاع مقدس، اظهار داشت: متاسفانه ما در طول یک هفته همه برنامه ها را اجرا می کنیم و در طول سال هیچ برنامه‌ای نداریم البته موزه ها و نمایشگاه های دائمی در سال های اخیر به وجود آمده ولی اینکه بتوانیم رغبتی برای بازدید عمومی به طوری که مردم بتوانند با شهدا و فضای دفاع مقدس پیوند بخورند و هر شخص با هر باور و اعتقادی پیام خود را از آن موزه و یا نمایشگاه درست دریافت کند مهم است؛ اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم این نمایشگاه ها و موزه ها راه گشا است.
وی ادامه داد: نکته اساسی تر این است که باید بتوانیم در سرفصل‌های آموزشی به خصوص در دوره تحصیل بچه ها در مدارس، به صورت خیلی ملموس برای مقاطع سنی مختلف، زندگی، خاطرات و یاد و نام شهدا را طوری که بتوانند خودشان را با آنها تطبیق دهند، قهرمانی ها را در وجود نسل ها شکل دهیم و بچه های ما با آن حس و انگیزه رشد کنند. با این کار هم کمک می کنیم شهدا و قهرمانان دفاع مقدس در ذهن بچه ها ماندگار شوند و به صورت هدفمند راهشان را انتخاب کنند و هم قهرمان پروری در ذهن آنها درست انجام می شود.
تندگویان گفت: متاسفانه نسل های امروز ما اسامی قهرمانانی که هیچ ارزشی در دنیا ندارند ولی فیلمسازی های خوب برای آن ها انجام می شود و جبهه تهاجم فرهنگی روی آنها برنامه‌ریزی کرده است حفظ هستند ولی اسامی خیلی از شهدای خودمان را نمی دانند و با عملکرد و زندگی نامه آنها هم بیگانه هستند، اگر بتوانیم در زمان تحصیل بچه ها زندگی و خاطرات قهرمانان دفاع مقدس را به گونه ای که جذاب باشد و بتوانند با ان ها پیوند برقرار کنند، بگنجانیم، بزرگترین کار را کرده ایم.
وی با اشاره به اقدامات حوزه جوانان وزارت ورزش و جوانان در موضوع دفاع مقدس، گفت: در حوزه جوانان حدود ۴۰۰ تشکل ما به صورت اساسی در مباحث فرهنگی، اعتقادی و ترویج این ارزش‌ها فعالیت می‌کنند که بخش‌هایی از آن سرفصل های مربوط به دفاع مقدس، یادآوری یاد و نام خاطرات شهدا، برگزاری مراسم ها و همایش ها است که با روش های مختلف تولید محتوا و برنامه سازی می‌شود و همواره از طرح‌ها و انگیزه های مشخص جوانان در این حوزه حمایت می‌کنیم تا بتوانیم خاطرات شهدا که به درد نسل‌های آینده می خورد را زنده نگه داریم.
معاون امور جوانان با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در هفته دفاع مقدس، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیرشان تاکید کردند که نباید کاری کنیم جای بین ظالم و مظلوم و جای بین شهید و جلاد عوض شود و متاسفانه غرب با همه دستگاه فرهنگی خود در حال انجام این کار است به طوری که تمام سعی شان این است که شهدای ما را بی ارزش نشان دهند و دفاع هشت ساله مقدس ما را زیر سوال ببرند و این کاری است که روی آن سرمایه گذاری کرده و در حال انجام آن هستند.
او تصریح کرد: چیزی که ما باید روی آن سرمایه گذاری کنیم نشان دادن واقعیت این اتفاقات است. اینکه جوانان ما این موضوع را واقعا درک کنند که اگر شهدا نبوند اصلا ایرانی وجود نداشت که حالا بخواهیم برای بد و خوب آن صحبت کنیم. باید درک کنند که در آغاز جنگ تحمیلی نیروی رسمی و مبارزی که باید عملیات می کرد و ارتشی که باید وارد جنگ و جبهه می‌شد آنقدر توانمند نبود و بسیجی ها و نیروهای داوطلب و جوانان ما توانایی خودشان را در آن دوران نشان دادند و بدون هیچ چشم‌داشتی وارد عرصه جنگ و جهاد شدند و هشت سال از کشور دفاع کردند و یک سانتی‌متر از خاک کشور را به دشمن ندادند.
تندگویان با بیا ن این که جنگ هشت ساله ما جزو بی نظیر ترین اتفاقات دنیا بود، افزود: یک دنیا در مقابل ایران و در کنار عراق جنگیدند اما ما با دست خالی و با همت جوانان، کشور را حفظ کردیم. ما فقط اگر بتوانیم شخصیت های جنگ و اقدامات شان را درست و واقعی نشان دهیم از این همه پیام‌رسانی دروغ جلوگیری می‌کنیم. اگر شخصیت واقعی رزمندگان را جوانان و نسل‌های امروز ما ببینند و بدانند این شخصیت ها از قشر خاصی نبودند و در زندگی عادی خود عاشق می شدند، صاحب علم، توانایی و احساسات بالایی بودند.
معاون امور جوانان اظهار داشت: علی‌رغم همه پیام های منفی که وجود دارد و دشمنان ما به مردم القا می کنند معتقدم باز هم اگر اتفاقی مثل جنگ در ایران بیفتد باز هم این استعدادها با همان توان در کشور وجود دارد و حاضر می شوند از خاک کشورشان دفاع کنند. اینطور نیست که تبلیغات منفی توانسته باشد تاثیر آنچنانی در وحدت مردم بگذارد و این موضوع در یک اتفاقی مثل تشییع پیکر پاک حاج قاسم سلیمانی که مردم با هر اعتقادی که داشتند حضور پیدا کردند مشهود است. در دنیا سابقه ندارد که برای یک فرمانده جنگی آن هم سالها بعد از جنگ موج گسترده مردم حضور پیداکنند و این موضوع نشان می دهد که مردم ما هنوز هم پای کار نظام هستند و دشمن هم این را خوب فهمیده و به همین دلیل مدام عملیات روانی انجام می‌دهد.

نظر شما