شناسهٔ خبر: 4303367 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

جنگ یمن در سه شنبه

ورود حوثی ها به پایگاه نظامی ساحل باب المندب/ موشک حوثی ها به عربستان نرسید/ سازمان ملل:کشتار این همه غیر نظامی قابل قبول نیست/ پاکستان: در جنگ یمن مشارکت نداریم

نظامیان سعودی و حوثی ها (انصارالله) به تبادل آتش و گلوله توپخانه و موشک پرداختند.

صاحب‌خبر -
عصرایران - جنگ در یمن ادامه دارد و ائتلاف کشورهای هم پیمان عربستان ، همچنان از هوا و دریا ، یمن را گلوله باران می کنند.
 آخرین تحولات یمن در روز ششم جنگ بدین شرح است:

محاصره بنادر یمن

عربستان سعودی اعلام کرد نیروی دریایی این کشور، بنادر یمن را به محاصره خود درآورده است. نیروی دریایی عربستان، علت این اقدام را جلوگیری از رساندن تجهیزات به حوثی ها (‌گروه انصارالله) اعلام  و تأکید کرده است هیچ شناوری بدون اجازه این نیرو، حق نزدیک شدن به بنادر یمن را ندارد.

حمایت آمریکا از حمله به یمن


وزیر دفاع آمریکا ، از حمله به یمن استقبال کرد و آن را به نفع ایالات متحده خواند.
اشتون کارتر گفت: آنجا منطقه آنهاست و اگر بخواهند می توانند اقدامات بیشتری را نیز علیه یمن انجام دهند. مهاجمان به یمن، دوستان امنیتی ما هستند.

اشاره وزیر دفاع آمریکا به این که عربستان و هم پیمانانش می توانند اقدامات بیشتری انجام دهند، در شرایطی مطرح می شود که عربستان سعودی اعلام کرده است در حال بررسی اوضاع برای ورود زمینی به یمن است.

حمایت آمریکا از حمله به یمن/حملات هوایی جنگنده های سعودی به استان

حملات هوایی جنگنده های سعودی به استان "إب"

شبکه تلویزیونی «المسیرة» وابسته به حوثی ها (‌گروه انصارالله) یمن خبر داد که در جریان حمله جنگنده های سعودی به استان "إب" ، 8 نفر کشته و 27 تن زخمی شدند که در میان آنها، 4 کودک نیز به چشم می‌خورد.

اجساد آوارگان قابل شناسایی نیست

در پی حمله هوایی جنگنده‌های سعودی به اردوگاه‌های آوارگان یمنی در منطقه «حرض» که منجر به کشته شدن 45 نفر و زخمی شدن 250 تن دیگر شد، منابع یمنی اعلام کردند که شدت این بماران به حدی بوده است که بسیاری از اجساد متلاشی شده اند به نحوی که شناسایی آنها میسر نیست.

حمایت آمریکا از حمله به یمن/حملات هوایی جنگنده های سعودی به استان

گروه حوثی ها (‌انصارالله)، این حمله به اردوگاه آوارگان غیرنظامی را جنایت جنگی دانسته و از مراجع بین المللی خواستار رسیدگی شده است.

تجهیزات و نیروهای تازه نفس برای انصارالله

پایگاه خبری "براقش" اعلام کرد که نیروهای تازه نفس و تجهیزات جدید  حوثی ها (‌گروه انصارالله) و ارتش یمن از راه رسیدند و اینک در حوالی عدن، منطقه تحت تصرف طرفداران "عبد ربه منصور"  مستقر شده اند.
این در حالی است که هواپیماهای 10 کشور به رهبری عربستان ، با بمباران انصارالله و ارتش، مانع از پیشروی آنها به سمت عدن می شوند.

توان موشکی یمن

شبکه العالم نه نقل از سایت "المساء پرس" نوشت که منابع نظامی یمن معتقدند که کوه های یمن به عنوان حفاظی طبیعی برای تاسیسات موشکی یمن عمل می کنند به گونه ای که نمی شود با بمباران از ارتفاع بالا، آنها را منهدم ساخت. بنابراین ، هواپیماها مجبورند در ارتفاع پایین پرواز کنند که در این صورت نیز به سادگی هدف پدافند قرار می گیرند.

 یمن دارای موشک های بالستیکی است که قادر است عمق خاک عربستان را هدف قرار دهد. به همین خاطر عربستان سعودی برای تخریب سامانه های استراتژیک یمن که آن را تهدیدی برای خود تلقی کرده بود، تلاش می کند.
 در صورت نصب این موشک ها در استان عمران یا صعده یا الجوف، این امکان فراهم می شود که مواضع نظامی را در شهر جده عربستان هدف قرار دهد.

دیگر تحولات

* جنگند های سعودی نیروگاه برق و فرودگاه صعده یمن را بمباران کردند.

*
روزنامه فرانسوی « ژورنال دِ دیمانژ» نوشت: فرمانده نظامی عملیات علیه یمن، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر است. اخیراً پیشنهاد او برای تشکیل "نیروی مشترک عربی" برای مقابله با «شبه نظامیان» در کشورهای منطقه در نشست سران اتحادیه عرب تصویب شد.

* در پاسخ به حملات سعودی ها، ضیف الله الشامی عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله، عربستان را به تلافی در داخل خاک سعودی ها تهدید کرد و گفت: پاسخ دندان شکن ما به تجاوزات عربستان تا درون کاخهای رهبران این کشور خواهد بود و قصرهای شاهزادگان سعودی را در برخواهد گرفت.

الشامی گفت: کشتار ساکنان اردوگاه حجّة که پس از جنگهای شش گانه از سوی سازمان ملل در سال 2007 در یمن برپا شده، یک اقدام تجاوزکارانه و جنایتکارانه بود و ارتش یمن و رهبران انقلابی پاسخ مناسبی به این جنایت خواهند داد.

- جنگنده های ائتلاف به رهبری عربستان سعودی دو پایگاه نظامی تحت کنترل حوثی ها (انصار الله) را در منطقه الضالع یمن را بمباران کردند.

آغاز درگیری زمینی بین عربستان و یمن
 
پایگاه خبری الیمن الآن، خبر آغاز درگیری های زمینی میان نیروهای ارتش یمن و عربستان سعودی در مرزهای دو کشور را مخابره کرد.
هنوز جزئیاتی از این درگیری ها اعلام نشده است.

- شاهدان عینی به رویترز گفتند در حملات توپخانه ای به مجتمع مسکونی در شهر عدن در جنوب یمن در روز سه شنبه، 10 نفر از افراد مسلح حامی عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن کشته شدند.


ریاض یاسین وزیر خارجه دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن
درگیری زمینی عربستان و حوثی ها/ عربستان مانع از فرود آمدن هواپیمای صلیب سرخ در فرودگاه صنعا شد/ درخواست وزیر خارجه یمن برای حمله زمینی به کشورش / آمادگی تهران برای همکاری با ریاض در حل بحران یمن

- رویترز: واحدهای نظامی حوثی ها (انصار الله) در کنار نظامیان حامی علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن در حال پیشروی به سمت عدن در جنوب یمن هستند. نظامیان حامی منصور هادی نیز به دنبال این حملات مجبور به عقب نشینی شده اند.

- حوثی ها توانستند با شکست نظامیان حامی منصور هادی، کنترل بخش هایی از فرودگاه عدن را به کنترل خود بگیرند.

- "ریاض یاسین" وزیر خارجه دولت عبدربه منصور هادی از کشورهای عربی درخواست کرد به سرعت به این کشور حمله زمینی کنند.

-  کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرد: ارتش عربستان مانع از فرود آمدن هواپیمای صلیب سرخ در فرودگاه صنعا شد. این هواپیما حامل کمک های پزشکی بود. 

درمان آسیب دیدگان از حملات هوایی عربستان سعودی در یمن

درگیری زمینی عربستان و حوثی ها/ عربستان مانع از فرود آمدن هواپیمای صلیب سرخ در فرودگاه صنعا شد/ درخواست وزیر خارجه یمن برای حمله زمینی به کشورش / آمادگی تهران برای همکاری با ریاض در حل بحران یمن

- حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران که به کویت سفر کرده است گفت: آماده همکاری با عربستان سعودی برای حل بحران یمن هستیم. او همچنین از وجود پیشنهادی برای حل بحران یمن خبر داد.

- رویترز به نقل از ساکنان مناطق مرزی و منابع قبیله ای خبر داد: نظامیان سعودی و حوثی ها ( گروه انصارالله) یمن روز سه شنبه در مناطقی از مرزهای مشترک میان عربستان سعودی و یمن به تبادل آتش و گلوله توپخانه و موشک پرداختند.

- احمد العسیری سخنگوی عملیات نظامی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی گفت: حوثی ها یک فروند موشک بالستیک به سمت عربستان سعودی شلیک کردند اما این موشک بعد از طی 60 کیلومتر به دلیل مشکل فنی سقوط کرد.

به دنبال شلیک این موشک، جنگنده های ائتلاف انبارهای موشک در کنترل حوثی ها را بمباران و نابود کردند.

- کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با هشدار درباره بحران یمن گفت این کشور در آستانه فروپاشی است.

به گزارش پرس تی وی، زید رعد الحسین سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «وضعیت یمن بسیار خطرناک است و در طول چهار روز گذشته ده‌ها غیرنظامی کشته شده‌اند.»
او افزود: «به نظر می‌رسد این کشور در آستانه‌ی فروپاشی کامل است.»

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل افزود: «منازل مسکونی، بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی و زیرساخت‌ها در نقاط مختلف نابود شده و زندگی را برای مردم این کشور جنگ‌زده دشوارتر کرده است... کشتار این همه غیرنظامیِ بیگناه قابل قبول نیست.»

- العالم گزارش داد: در پی حمله شبه نظاميان وابسته به " عبدربه منصور هادي " به  انبارهای اسلحه در منطقه جبل حدید در شهر عدن، انبار اسلحه و مهمات آتش گرفت و انفجارهایی درآن مكان به وقوع پیوست ؛ دراین حمله که به هدف غارت انبارهاي اسلحه روی داد، چندین موشک نیز منفجر شد.

- سفارت پاکستان در صنعا اخبار برخی رسانه ها مبنی بر مشارکت این کشور در تجاوز ائتلاف عربستان به یمن را رد کرد.
بیانیه صادر شده توسط سفارت پاکستان تاکید می کند که اسلام آباد از درج نام کشورش در لیست کشورهای شرکت کننده در حملات هوایی شب گذشته به صنعا و دیگر شهرهای یمن جا خورده است.

"عرفان یوسف شامی" سفیر پاکستان در یمن به رسانه ها گفت: رسانه های منطقه و جهان خبرهای گمراه کننده ای را منتشر کردند که در متن خود مشارکت جنگنده های پاکستان در حملات صبح پنجشنبه به یمن را گنجانده بود.

وی با تاکید بر این که پاکستان هیچ هواپیمایی را برای شرکت در این حملات ارسال نکرده از همه طرف های سیاسی یمن خواست گفت و گوی داخلی را اولین اولویت خود برای تحقق ثبات و امنیت بدانند و از شهروندان پاکستای مقیم یمن نیز خواست تا زمان آرام شدن اوضاع در خانه ها و محل کار خود بمانند.

در همین حال "خواجه آصف" وزیر دفاع پاکستان اعلام کرد که کشورش به ائتلاف عربستان نپیوسته و تصمیمی هم درباره این موضوع اتخاذ نشده است؛ و مشخص نیست که پاکستان از این ائتلاف حمایت نظامی کند یا خیر.

آصف به نمایندگان پارلمان پاکستان تأکید کرد: ما تصمیمی برای مشارکت در این جنگ نگرفته ایم و هیچ قولی هم نداده ایم.


اعضای نظامی حوثی ها ( گروه انصار الله) در استان صعده در نزدیکی مرزهای عربستان سعودی - رویترز

ورود حوثی ها به پایگاه نظامی ساحل باب المندب/ موشک حوثی ها به عربستان نرسید/ سازمان ملل:کشتار این همه غیر نظامی قابل قبول نیست/ پاکستان: در جنگ یمن مشارکت نداریم

  - حوثی ها وارد پایگاه نظامی در ساحل تنگه باب المندب شدند.

  مقامات محلی به رویترز گفته اند که اعضای نظامی حوثی ها روز سه شنبه وارد پایگاه نظامی در ساحلی تنگه باب المندب آبراه استراتژیک در ساحل دریای سرخ شده اند.

مقامات مسؤول هم گفته اند که شماری از نظامیان لشکر زرهی هفدهم در منطقه ضباب در استان تعز در جنوب غرب یمن درهای پایگاه را برای حوثی ها باز کردند.
 
 تنگه باب المندب در جنوب و کانال سوئز در شمال تنها نقاط دسترسی دریای سرخ به آب های آزاد هستند.
تنگه باب المندب ورودی دریای سرخ به اقیانوس هند است.

برچسب‌ها:

نظر شما