شناسهٔ خبر: 43033587 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سردار نائینی: هدف اصلی مراسم "یادها و نام‌ها" تجلیل از قهرمانان ملی است

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: سعی کرده‌ایم در مراحل سازمان‌دهی، احیاء و گویا سازی اسناد سرعت عمل ببخشیم و همچنین در ارائه خدمات اسنادی به پژوهشگران، نویسندگان و هنرمندان تسهیل نماییم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و حماسه و مقاومت خبرگزاری تسنیم، امروز دوشنبه هفتم مهرماه همزمان با چهلمین سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس، دومین مراسم "یادها و نام‌ها" با حضور سردار سلامی فرمانده محترم کل سپاه پاسداران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، سردار علی‌محمد نائینی مشاور فرمانده کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و جمعی از فرماندهان و مسئولین کشوری و لشکری و خانواده معظم شهدا در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سردار علی‌محمد نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ضمن خیرمقدم به حضار، یاد و خاطره امام خمینی (ره) و همه شهدای انقلاب اسلامی، شهیدان 8 سال دفاع مقدس و شهدای مقاومت، امنیت و سلامت، به‌ویژه سید شهیدان جبهه مقاومت سردار سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمان را گرامی داشت.

مشاور فرمانده کل سپاه با بیان اینکه این مراسم در ادامه برنامه سال گذشته با عنوان «نام‌ها و یادها» و در چهل‌سالگی دفاع مقدس برگزارشده است؛ اظهار کرد: امسال این مراسم نسبت به سال گذشته متفاوت برگزارشده، چراکه امسال با شیوع ویروس منحوس کرونا، شرایط نشست متفاوت و در جمعی محدودتر، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌گردد و به همین دلیل نتوانستیم در خدمت بسیاری از سرداران و فرماندهان و خانواده معزز شهدا باشیم.

وی به اهداف اصلی برگزاری مراسم «نام‌ها و یادها» اشاره و عنوان کرد: هدف اصلی نشست امروز این است که به بهانه هفته دفاع مقدس جمعی از فرماندهان، پیشکسوتان و حماسه‌آفرینان دفاع مقدس گرد هم آیند و یاد آن دوران پرافتخار را زنده سازند؛ از فرماندهان شهید عزیزی که به تعبیر مقام معظم رهبری «قهرمانان ملی» بودند، یادی به میان آید؛ از خانواده‌های محترم سرداران شهید، این قهرمانان صبر و مقاومت، تکریم و تعظیمی به عمل آید و سرانجام، از فرماندهان عزیزی تقدیر گردد که با اهتمام به اجرای تاریخ شفاهی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، به ارتقای سرمایه تاریخ جنگ یاری نموده‌اند.
 
*رونمایی از 40 اثر تحقیقاتی و 120 اثر اسنادی

سردار نائینی با بیان اینکه در دومین نشست یادها و نام‌ها و همزمان با چهلمین سالروز دفاع مقدس ملت ایران با اهتمام پژوهشگران و راویان و کارشناسان مرکز از چهل اثر تحقیقاتی و 120 اثر اسنادی رونمایی خواهد شد، در خصوص این آثار توضیح داد: در حوزه مطالعات نظامی کتاب‌های «نبرد ماووت» (عملیات نصر چهار)، «آتش کوهستان» (نبرد لشکر 27 در والفجر 3 و 4)، «نبرد در خور عبدالله» (لشکر 41 در عملیات والفجر 8 با نظارت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی)، کتاب «مقاومت مردمی آبادان»، کتاب «آزادسازی سنندج»، «اطلس نبرد در جبهه‌های میانی» و «اطلس واحد پدافندی هوایی سپاه» و شناسنامه‌های لشکر 16 قدس، 57 حضرت ابوالفضل و تیپ امام حسن مجتبی (ع) منتشر شده‌اند.

وی افزود: روزشمار سی و هشتم با عنوان «فرمان تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه»، روزشمار چهل‌وپنج با عنوان «عملیات کربلای چهار»، روزشمار چهل و ششم با عنوان «عملیات کربلای پنج»، جلد اول روزشمار حوادث سال 88 و جلد اول روزشمار امنیت و تروریسم با عنوان «شهر آشوب» (ترورهای سال 60-61) از آثار جدید در حوزه روزشمار هستند.
 
*تجلیل از 40 تن از فرماندهان دوران دفاع مقدس

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ضمن اشاره به تجلیل از 40 تن از فرماندهان دوران دفاع مقدس که در یک سال اخیر تاریخ شفاهی آن‌ها آغاز و یا به پایان رسیده، به آثار تازه منتشرشده در حوزه تاریخ شفاهی فرماندهان و مدیران ارشد دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: تعداد 7 اثر تاریخ شفاهی شامل جلد 2 و 3 تاریخ شفاهی سردار دکتر محسن رضایی و جلد دوم تاریخ شفاهی سردار رحیم صفوی و تاریخ شفاهی سردار فتح‌الله جعفری، سردار پاکیاری، سردار حاج صادق آهنگران، مهندس سرداری (جنگ آب) هستند، در این مراسم رونمایی خواهند شد.

 وی در خصوص آثار تازه منتشرشده در حوزه مطالعات اجتماعی بیان کرد: سه اثر در حوزه ترجمه و 15 اثر در موضوعات اجتماعی جنگ با بهره‌گیری از سوژه‌های پرمخاطب و با تجدیدنظر در شکل و قالب انتشار رونمایی خواهد شد.

سردار نائینی به کتب اسنادی تازه منتشرشده نیز اشاره کرد و گفت: در بخش اسناد با گویا سازی و آماده‌سازی اسناد عملیات‌های بیت‌المقدس، والفجر 8، خیبر و بدر، امروز از 120 اثر جدید اسنادی که پایه‌ای برای تحقیقات بعدی است رونمایی خواهد شد.

*رونمایی هفتگی آثار مرکز

وی در ادامه توضیحات خود در رابطه با کتاب‌های تازه منتشرشده اظهار کرد: برای معرفی هریک از آثار جدید مرکز، بنا بر این است که از هفته آینده "هر هفته یک اثر " رونمایی شود.

مشاور فرمانده کل سپاه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در روز 31 شهریورماه 1399 بیان کرد: در طلیعه چهلمین سالروز دفاع مقدس شاهد تحلیل جامع و مستدل رهبر فرزانه انقلاب و فرمانده معظم کل قوا امام خامنه‌ای عزیز (مدظله‌العالی) با برشماری سرفصل‌های مهمی از دفاع مقدس ملت ایران بودیم. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به‌عنوان یکی از مراکز اصلی پژوهش و تحقیقات دفاع مقدس، با پیشینه‌ای پرافتخار و برخوردار از منابع دست‌اول و منحصربه‌فرد، مصمم است ضمن استمرار فعالیت‌های گذشته، بر اساس محورهای فوق‌الذکر در فرمایشات جامع رهبر معظم انقلاب تلاش مضاعفی به عمل آورد تا بخشی از مطالبات و انتظارات معظم له را جامه عمل بپوشد.
 
*تقویت جهت‌گیری‌های سابق مرکز به‌ منظور تحقق بخشی از مطالبات رهبر معظم انقلاب

 وی با تأکید بر تقویت جهت‌گیری‌های سابق مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به‌منظور تحقق بخشی از مطالبات و انتظارات رهبر معظم انقلاب، عنوان کرد: این مرکز در نظر دارد با بازنگری و تکمیل شناسایی مسئله‌ها و نظام موضوعات، در یک پیکره درختواره به‌عنوان نقشه راه مرکز همراه با تدوین شیوه‌نامه در هر بخش از حوزه تحقیقات جنگ اقدام نماید.

سردار نائینی با بیان اینکه توسعه و تقویت تولید آثار مرجع از دیگر اقداماتی است که در دستور کار مرکز قرار دارد، اظهار کرد: مرکز قرار است با تولید آثار بیشتری نظیر مجموعه روزشمارها، تاریخ شفاهی فرماندهان، اطلس‌های جنگ، کارنامه عملیات‌ها و حوزه‌های تخصصی جنگ با هدف کمک به تولید اثر در حوزه‌های ترویجی و روایت گری به توسعه و تقویت آثار مرجع بپردازد.

وی افزود: تبدیل روایت‌های تاریخی از روش نقلی و شفاهی صرف به گونه‌های جدید از «مطالعات تاریخی با نگاه راهبردی» با بهره‌گیری از اسناد منحصربه‌فرد و دست‌اول از دیگر اقدامات مرکز خواهد بود.

*برگزاری نشست‌های روش‌شناسی برای رفع نگرانی دو آفت تحریف و فراموشی در جنگ

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با تأکید بر برگزاری نشست‌های منظم تحلیلی تاریخی راهبردی و روش‌شناسی برای رفع نگرانی دو آفت تحریف و فراموشی در جنگ، گفت: تجربه عملی دفاع مقدس ملت ایران قدرت دفاعی – سیاسی – فرهنگی و عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران است به همین جهت خط تخریب و تحریف دشمن جدی است. به همین دلیل نشست‌هایی را در این رابطه برگزار خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: تولید روایت معیار، مستند و مستدل از مجموع یافته‌ها و روایت‌های شفاهی و پراکنده و متفاوت و گاهی متناقض از یک حادثه از دیگر اقداماتی است که در دستور کار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس قرار دارد.

سردار نائینی با تأکید بر اینکه مرکز به عمق اجتماعی صحنه‌های نبرد توجه دارد، بیان کرد: به همین جهت در چند سال اخیر، بیش از 150 موضوع و سوژه برای انجام تحقیق تعریف‌شده و در آن‌ها مسائل اجتماعی جنگ، بیش‌ازپیش موردتوجه قرارگرفته است.

 *استمرار افزایش سرمایه اسنادی مرکز

وی از استمرار افزایش سرمایه اسنادی مرکز به‌عنوان یکی دیگر از اقدامات مرکز که در حال انجام است، اشاره و عنوان کرد: سعی کرده‌ایم با بهره‌گیری از الگوی موفق دوران دفاع مقدس، اسناد مربوط به میدان‌های جدید مجاهدت‌های سپاه نظیر جبهه مقاومت، بلایای طبیعی، حوزه‌های سازندگی، محرومیت‌زدایی را ثبت و ضبط نماییم. لازم به ذکر است استغنا مرکز به لحاظ منابع روایت و استقلال مرکز به لحاظ تولید روایت معیار و استمرار حرکت او باعث رشد روزافزون این مرکز شده است.

مشاور فرمانده کل سپاه اظهار کرد: سعی کرده‌ایم در مراحل سازمان‌دهی، احیاء و گویا سازی اسناد سرعت عمل ببخشیم و همچنین در ارائه خدمات اسنادی به پژوهشگران، نویسندگان و هنرمندان تسهیل نماییم. از طرفی به تقویت بیش‌ازپیش ظرفیت و سامانه ارتباط با نهادهای پژوهشی و پژوهشگران پرداخته‌ایم.

وی ضمن اشاره به تقویت حوزه ترجمه آثار دفاع مقدس گفت: علاوه بر این ترجمه آثار دیگران در خصوص جنگ تحمیلی، شناخت نیاز مخاطبان خارجی آثار دفاع مقدس و تلاش برای رفع این نیاز در دستور کار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس قرار دارد.

سردار نائینی با تأکید بر توسعه روزافزون و تخصصی‌تر تاریخ شفاهی فرماندهان دفاع مقدس بیان کرد: از عالی‌ترین سطح مدیریت جنگ تا فرماندهان گردان با بیش از چهار سال فرماندهی در جنگ به‌عنوان مهم‌ترین منابع اسنادی با هدف مقابله با تحریف و آفت فراموشی حقایق جنگ، اقدام به جمع‌آوری تاریخ شفاهی فرماندهان دفاع مقدس کرده‌ایم.

وی تعمیم تجربه را از دیگر اقدامات در دست مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس معرفی کرد و توضیح داد: موفق به انتشار 70 مجلد روزشمارهای تألیفی دوران دفاع مقدس شده‌ایم، همچنین موضوعات مربوط به پس از جنگ با طراحی و تدوین حدود 150 مجلد است.
 
*توسعه ارتباطات سایر مراکز

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس توسعه ارتباطات این مرکز با سایر مراکز را از اقدامات مهم در سال‌های اخیر برشمرد و گفت: با سپاه‌های استانی و مراکز حفظ آثار و پژوهشگران در استان‌ها با هدف تبادل اسناد و کمک به تولید آثار اسنادی و پژوهشی در استان‌ها ارتباطات مؤثری را برقرار کرده‌ایم.

وی در خاتمه از تولید و انتشار مجدد فصلنامه نگین خبر داد و گفت: فصلنامه نگین با رویکردی جدید در شکل و محتوای پژوهشی مجدداً منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما