شناسهٔ خبر: 43033435 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مساجد؛ معرف فرهنگ اسلامی در قرقیزستان + عکس

در سال 1990 فقط 40 مسجد در قرقیزستان وجود داشت، اما در حال حاضر تعداد مساجد در این کشور افزایش یافته و به بیش از 2600 باب می‎رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، بیشترین دین گسترش‌یافته در میان مردم قرقیزستان اسلام است. حدود 80 درصد جمعیت این کشور کوچک آسیای مرکزی مسلمان اهل سنت هستند. در سال 1960 کمتر از نیمی از جمعیت این کشور مسلمان بودند، اما پس از فروپاشی شوروی و رشد و توسعه اسلامی، آمار و تعداد جمعیت مسلمانان افزایش یافت.

بنا بر اعلام رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان، در سال 1990 فقط 40 مسجد در قرقیزستان وجود داشت؛ اما در حال حاضر تعداد مساجد به بیش از 2600 باب می‎رسد. در اینجا به 4 مسجد زیبای قرقیزستان می‌پردازیم؛ مساجدی که از زوایایی بازتاب‌دهنده میراث فرهنگی متنوع این کشور به شمار می‌آیند.

سلیمان تا

مسجد سلیمان تا در دامنه کوه سلیمان تا و در مرکز اوش،  قدیمی‎ترین شهر قرقیزستان، واقع شده است. در این شهر مساجد زیادی وجود دارد، ولی مسجد سلیمان تا، یکی از جدیدترین و مشهورترین مساجد این شهر است. نخستین چیزی که به چشم می‌خورد، بزرگ بودن ساختمان مسجد است و گفته می‌شود که بزرگترین بنا در منطقه به شمار می‌رود.

مساجد؛ معرف فرهنگ اسلامی در قرقیزستان + عکس

این مسجد گنجایش بیش از 20 هزار نفر را دارد و شامل نمازخانه، سالن کنفرانس و کتابخانه است. سلیمان تا در سال 2012 میلادی از سوی خیرین عرب ساخته شد و طراحی ساده و ظریف با آجرهای مرمر و حکاکی مناره دارد.

چوبی دونگان

در سال 1880 به دنبال بروز جنگ در چین، دونگان‌ها که قومی مسلمان بودند به قراکول  در قرقیزستان کوچ کردند و در این منطقه ساکن شدند. آنها در سال 1910 در این شهر، مسجدی چوبی برای جامعه دونگان‌ها احداث کردند. این مسجد، که طراح آن معماری چینی بوده، بدون استفاده از حتی یک میخ ساخته شده است.

مساجد؛ معرف فرهنگ اسلامی در قرقیزستان + عکس

تصاویر سازه‎های چوبی مسجد پیشینه اسلامی و بودایی مردم دونگان را منعکس می‎کند. حتی رنگ‎هایی که در ساخت و ساز این مسجد به کار رفته است، از نمادها و آداب و رسوم دونگان‎ها نشئت گرفته، به عنوان مثال رنگ قرمز برای حفاظت از ارواح شیطانی، رنگ زرد برای جذب ثروت و رنگ سبز برای خوشبختی.

مسجد حضرت علی(ع)

مسجد حضرت علی(ع) که در شهر نارین واقع شده و به نام مسجد آبی نیز معروف است؛ در سال احداث شد. این مسجد در واقع  مسجد مرکزی استان و شهر نارین محسوب می‌شود.

مساجد؛ معرف فرهنگ اسلامی در قرقیزستان + عکس

شهر نارین با قرارگرفتن در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا، کم جمعیت‌ترین شهر و استان قرقیزستان است. تصاویر و تزئینات این مسجد با گلدوزی‌های عشایری سنتی «اویمو»(Oimo)  تزئین شده است.

مسجد امام سرخسی

مسجد امام سرخسی همان مسجد مرکزی جدید شهر بیشکک است که با هزینه‌ای بالغ بر 25 میلیون دلار از سوی ترکیه ساخته شده و ساخت آن 6 سال به طول انجامیده است. این مسجد  3.5 هکتار مساحت دارد و ارتفاع هر مناره آن 70 متر است.

مساجد؛ معرف فرهنگ اسلامی در قرقیزستان + عکس

از مسجد امام سرخسی بیشکک به عنوان بزرگترین مسجد در آسیای مرکزی یاد می‌شود. این مسجد 28 هزار نفر گنجایش دارد و به سبک معماری امپراطوری عثمانی ساخته شده و شبیه مسجد آبی استانبول است.

انتهای پیام

نظر شما