شناسهٔ خبر: 43030186 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

اختتامیه اولین بخش شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت برگزار شد/انتقاد شدید مجید انتظامی از برخورد با هنرمندان

موج نیوز محمدصالح حجت الاسلامی

در اختتامیه مرحله نخست شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت ضمن تجلیل از جمال شورجه، محسن علی اکبری و جمشید هاشم پور، نشان رسول به مجید انتظامی و نشان جشنواره به وزیر بهداشت اهدا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج مراسم اختتامیه مرحله نخست شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در محوطه باز و جوار مزار شهدای گمنام باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم مهدی عظیمی میرآبادی دبیر شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در سخنانی تاثیرپذیری از اثر هنری را خارج از اختیار مخاطب دانست و گفت: تأثیر هنر به خواست مخاطب وابستگی ندارد بلکه شرط اصلی تاثیر بر مخاطب بیان هنرمندانه است و هنر خواه‌ناخواه اثرگذار خواهد بود. 

وی در ادامه زینب کبری را بنیانگذار بنای حفظ حوادث با ادبیات و هنر در تاریخ ایمان و معرفت جهان دانست و گفت: اگر حضرت زینب کبری (س) نبود، حادثه عاشورا در تاریخ نمی‌ماند. خطبه رسا، بلیغ، هنرمندانه و شگفت‌آور مسجد شام  زینب کبری (س) و حضرت سجاد (ع) سرآغاز ماندگاری جریان عاشورا بودند. جریانی که اکنون در «مقاومت» از برجسته‌ترین و مهمترین مفاهیم انسانی و الهی تبلور یافته است.

عظیمی خیرآبادی افزود: دفاع مقدس نمود پر تلألویی از اراده مقاومت ملت قهرمان ایران در برابر ستمگران شیطانی غرب تا شرق عالم بود. ملت ما توانست در این موقعیت اعماق جوهره خود را در ابعاد مختلف آن نشان بدهد.

اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت - مهدی عظیمی میرآبادی

وی ادامه داد:  آیا کسی هست که بتواند عنوان «هنرمند» را یدک بکشد در حالی که روحیه حماسىِ پرشور جوانان ملت، در مقابل دشمنی که غیرت و عزت انها را هدف گرفته ببیند و از زیبایی خارق‌العاده آن چشم بپوشد؟ اگر چنین کسی هست باید دید عیب کار کجاست؟! در نگاه هنرمند یا در شکل و محتوای آثار هنری؟ در پشتیبانی از هنرمند یا در عرضه آثار هنری؟ در چگونگی سیاست‌ها و مدیریت‌ها یا در دشمنی دشمنان در فضای فرهنگ و هنر کشور؟! بالأخره جایی مشکلی وجود دارد؛ والّا چگونه ملتی می‌تواند این زیبایی خارق‌العاده را فراموش کند، یا نبیند و یا نفهمد؟ 

دبیر شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت ملت بزرگ و بینظیر ایران، اگر وجود ظرفیت قهرمانی خود را در میدان مقاومت، آن هم در وسعتی بی‌کران، همان‌گونه که در ایام دفاع مقدس بود را احساس کند، همانطور که بنیانگزار کبیر انقلاب اسلامی از آن خبر داده، در حرکت عظیم پیشِ رو تا فتح سنگرهای کلیدی جهان هیچ مانعی را به رسمیت نمیشناسد و از هر جهت پیروز میدان خواهد بود

عظیمی خیرآبادی ادامه داد: آزادگان عالم، جوانمردان مظلوم نواز و دشمن ستیز، هنرمندان متعهد، سینماگران مقاومت، و فیلمسازان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سرتاسر جهان، از هر دین و آیین، از هر نژاد و رنگ، از هر قومیت و سرزمین، باید تلاش کنند تا این خودآگاهی در تمامی آحاد ملتهای جهان به‌وجود بیاید. فداکاران هنرمندی که تاکنون حقاً و انصافاً آثار باارزشی در عرصه فیلم و سینما بر جای گذاشته‌اند و همچنان به رغم مشکلات فراوان مدیریتی، مالی، اقتصادی، پشتیبانی و سیاسی به کار خویش ادامه می‌دهند؛ و بی‌تردید اگر متولیان امر ـ تنها ـ به وظیفه خود عمل کنند، ان‌شاءاللَّه آثار سینمایی را خواهیم داشت که بر تارک هنر جهان نورافشانی کند.

وی در ادامه آیین اختتامیه نخستین مرحله شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت ضمن عرض خیر مقدم به حضار،  به ارائه آمار و گزارش این دوره جشنواره پرداخت و گفت: آنچه  از شواهد امر بر می‌آید این است که به لطف سایه روح بلند سردار دلهای عاشق، شهید حاج قاسم سلیمانی، بیش از 130 کشور جهان با ثبت نام و ارسال بیش از نه هزار اثر در قالب های گوناگون فیلم سینمایی، تله فیلم، فیلم کوتاه، مستند، پویانمایی، نماهنگ، ویدئوگرافی، نقد، تحلیل، پژوهش و فیلمنامه از فراخوان شانزدهمین جشنواره استقبال بی نظیری کرده اند. بیش از سه هزار و هفتصد اثر خارجی به ویژه از کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، هند، کشورهای منطقه و فلسطین. وصول بیش از دو هزار و هفتصد اثر از فیلمسازان بسیجی استان های کشور بخشی از این آثار است که دریافت کرده ایم.

وی سپس به برخی ویژگی های این دوره جشنواره از جمله بخش های مختلف و برخی برنامه های بین المللی آن اشاره کرد و گفت: از دیگر ویژگی های این دوره از جشنواره، همراهی و همکاری بسیاری از نهادهای انقلابی و بخش های دولتی است که م یتوان به سازمان سینمایی کشور، وزارت بهداشت، درمان، آموزش پزشکی، سازمان صدا و سیما، بسیج اقشار کشور به ویژه سازمان بسیج هنرمندان، سازمان بسیج دانشجویی، سازمان بسیج رسانه، مرکز بسیج صدا و سیما و سپاه استان ها اشاره کرد.

وی در ادامه از همکارانش که تا چند ماه دیگر باید همچنان در این پروژه همکاری کنند تشکر کرده آرزو کرد: ان شاء الله این جشنواره موجب رضایت الهی، خوشنودی قلب مقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، و تبسم مقام عظمای ولایت، حضرت آقا قرار گیرد.

نشان رسول به مجید انتظامی اهدا شد

سپس در ادامه این مراسم و با پخش کلیپی از آثار رسول ملاقلی‌پور و حضور سعید نمکی وزیر بهداشت،  فارسیجانی دبیر این بخش، محمدیاشار نادری مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح ، منتظری، سردار افشار، گلنوش انتظامی، سروش انتظامی به روی سن، « نشان رسول » رسول به مجید انتظامی آهنگساز آثاری همچون از کرخه تا راین، بوی پیراهن یوسف، سفر سنگ و ... اهدا شد.

اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت

انتظامی  پس از دریافت این نشان با بیان اینکه بر اینکه احساسش را در موسیقی اش وارد می کند، بر سختی ساخت موسیقی تاکید کرد و گفت:  هر مسئولی دیدگاهی دارد و ممکن است مسئولی از کار من خوشش بیاید یا نیاید اما برخورد با هنرمندان این روزها خیلی درست نیست و هشت سال است که به دلیل برخوردی که با من شد موسیقی را رها کرده‌ام.

در بخشی از این مراسم پیام ویدئویی تبریک لوریس چکناواریان موسیقیدان پر آوازه کشور به مجید انتظامی پخش شد که گفت: «سلام دوست گرامی، آقای مجید انتظامی عزیز. برای دریافت نشان رسول از صمیم قلب به شما تبریک میگویم. در طول سالها خدمت بزرگی به موسیقی دفاع مقدس کردی و موسیقی های زیبایی نوشتی. هنرمند فوق العاده خوبی هستی و من به تو افتخار می کنم و امروز افسوس که همراهت نیستم. اما قلبا با تو هستم.»

از سه سینماگر و وزیر بهداشت تجلیل شد

در ادامه مراسم بزرگداشت های شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت انجام شد که طی آن از جمال شورجه،  محسن علی اکبری و جمشید هاشم پور تقدیر شد.

اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت - جمال شورجه

 

 

 جایزه ویژه و نشان شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت نیز به سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اهدا شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم پشت تریبون قرار گرفته و گفت: می‌دانم که برگزاری جشنواره سنگین  و بین‌المللی کار سختی است. به عنوان سربازی کوچک خاک پای ملت ایران هستم که به یمن بلندی مقام شامخ عزیزانی که خدمتگزاری کردند، شهید و زمین گیر شدند و آنها که مانده‌اند در خدمت مردم سرزمینم هستم. درود می‌فرستم به روح همه مدافعان حرم و سلامت کشورم و تشکر دارم از همه کسانی که در به تصویر کشیدن این حرکت بزرگ ملی تلاش کردند. به عنوان یک سرباز کوچک زانو زده و دست همه این عزیزان را که در کنار همکارانم در نظام سلامت بودند می‌بوسم.

او افزود: اگر تاریخ هنر این سرزمین را مرور کنیم بخصوص تاریخ سینمای کشور را به عنوان یکی از جامع ترین و کاملترین هنرهای جهان که مجموعه ای از تمام زیبایی ها و هنرهای در هم آمیخته از سال 1279 که به دستور مظفرالدین شاه اولین سیستم نمایش فیلم به این سرزمین پا گذاشت و بعد از آن در سال 1311 که اولین فیلم ناطق به کارگردانی عبدالحسین سپنتا به صحنه سینما آوردند، تاریخ سینمای مقاومت تاریخ جدیدی را در سینمای این سرزمین رقم زد. به تصویر کشیدن عظمت ‌های آن روزگار که از اوراق زرین این سرزمین بود به دست هنرمندان سینمای مقاومت از ارزنده ترین کارهای این سرزمین است. 

اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت - سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

در ادامه وزیر بهداشت و درمان اظهار کرد: امروز مقاومت نه به معنای تاب آوری در مقابل ظلم بلکه به معنای شکل گرفتن یک فرهنگ است که در آن ابعاد مختلف سرزمین که در مقابل قلدری‌ها ایستادند، بیان می شود. در تاریخ دفاع مقدس و بعد از آن فرمی از هنر شکل گرفت که جاودانه های زیبایی را خلق کرد. امروز همکارانم به عنوان خدمتگزاران کوچک اما صدیق مردم این سرزمین حماسه تازه‌ای خلق کردند و یادآور روزهای سخت دفاع مقدس شدند. من هرگز در این سرزمین با این صفا و صمیمیت احساس تنهایی نکردم. از روز نخست به عنوان یک سرباز کوچک همواره همه را در کنار خود  حس کردم. 

دکتر نمکی گفت: از نیروهای مسلح که از روزهای اول اعلام آمادگی کردند، عزیزانم در سازمان بسیج که در بسیج مبارزه با کرونا در کنارم بودند و اصحاب رسانه، هنر و صداوسیما که این روزها در این عرصه پرخطر دست ما را گرفته اند تشکر و به آنها ادای احترام می کنم. امروز روزی است که شهید آوینی دیگری باید بیاید در کنار ما؛ ما امروز هزاران آوینی دیگر را در کنار خود می بینیم که این جانبازی‌ها را به تصویر بکشند. این همه حماسه بزرگ را در  عرصه بین المللی در اوج ظلم خلق می کنند و این زاییده عشق به مردم و سرزمین و ارمانهای انقلاب اسلامی ایران است. 

وی در پایان گفت: این تندیس را به رسم یادگار در دفتر وزیر می‌گذارم تا نسل‌های بعدی بداند که مردم سرزمین خدمتگزاران خود را فراموش نمی کنند و قدردان زحمات آنها هستند.

در این مراسم از برگزیدگان دو بخش مدافعان سلامت و جشنواره جشنواره ها هم تقدیر شد.

نظر شما