شناسهٔ خبر: 43029924 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

حمایت از طبیعت و ارتقای معیشت جوامع بومی در اولویت صنعت گردشگری قرار گیرد

کیومرث‌کلانتری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی با بیان اینکه یکی از مهم ترین مصادیق گردشگری پایدار، اکوتوریسم یا طبیعت گردی است، تاکید کرد: اولويت نهادن حمايت از طبيعت بكر ايران و ارتقای معیشت جوامع بومی و محلی، منجر به رونق بیشتر صنعت گردشگری در کشور می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از سازمان‌حفاظت محیط زیست، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت روز جهانی گردشگری پیامی صادر کرد.

در متن پیام کیومرث کلانتری به مناسبت روز جهانی گردشگری آمده است:

سازمان جهانی گردشگری عبارت"گردشگری و توسعه روستایی"را بعنوان شعار روز جهانی گردشگری سال 2020 برگزیده است.

 این شعار به خوبی نقش پررنگ گردشگری را در ایجاد انگیزه، شغل و ارتقاء معیشت جوامع روستایی  و به تبع آن توسعه روستاها  و تمرکز زدایی از شهرها نمایان می کند.

گردشگری فرصتی طلایی برای جوامع محلی و روستایی محسوب شده تا با بخشیدن رنگ و بویی تازه به فرهنگ و آداب و سنن این جوامع  به حفظ و ترویج آن ها کمک  کرده، این جوامع را هر چه توانمندتر ساخته و سبب کاهش فقر و بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی جوامع محلی می شود. 

گردشگری با ایجاد درآمد برای همه اقشار جامعه روستایی به ویژه زنان و جوانان نه تنها مانع مهاجرت از روستاها به شهر ها می شود  بلکه گاهی به مهاجرت معکوس نیز ترغیب می انجامد. 

یکی از مهم ترین مصادیق گردشگری پایدار، اکوتوریسم یا طبیعت گردی است که با تمرکز بر قدر و منزلت سرمایه های طبیعی و تقویت و ترویج تعامل پایدار انسان با طبیعت، حفاظت هر چه بیشتر از منابع طبیعی و تنوع زیستی و بهره برداری پایدار از آن را به ارمغان می آورد.

  بررسي جغرافياي طبيعي ايران و نيز امكان‌سنجي هركدام از جاذبه‌هاي اكوتوريسمي قابل سرمايه‌گذاري در كشور ، بيانگر آن است كه طبيعت‌گردي در ايران يك منبع نهفته مهم اقتصادي كم‌نظير و مستعد است.

 تنها دو رشته‌كوه مرتفع و وسيع البرز و زاگرس، مجموعه‌اي از چشم‌اندازهاي كوهستاني و جنگلي با شرايط اقليمي معتدل و سرد حتي با يخچال‌هاي دائمي را ايجاد كرده‌اند. اين تنوع جغرافيايي کم نظیر، زمينه را برای غنای قابل توجه تنوع زیستی و فرهنگی در کشور فراهم کرده است. 

وجود بزرگترين درياچه جهان در شمال كشور، وجود بيش از 50 درياچه و تالاب در داخل كشور، جنگل‌هاي انبوه شمال ايران  که آخرين بازمانده ی جنگل‌هاي هيركاني در جهان هستند، بيابان‌هاي وسيع و كويرها بخشي از منابع‌طبيعي بالقوه ايران را تشكيل مي‌دهد. 

معيشت كوچ‌نشيني نیز از ديگر داشته‌هاي ارزشمند طبيعت‌گردي در ايران به شمار مي‌رود. بدون ترديد طبيعت گردي در ايران از مزيت نسبي افزون‌تري نسبت به ديگر شاخه‌هاي توريسم برخوردار است. 

در توسعه اكوتوريسم نقش دولت و سازمان‌هاي دولتي مرتبط به‌عنوان يكي از عوامل مؤثر بسيار مهم و اساسي است.

 در كشور ايران متولي کلان توسعه گردشگری و طبيعت‌گردي، وزارت ميراث‌فرهنگي، گردشگری و صنايع‌دستي است در حالي كه امور مربوط به تفرج در محيط‌هاي حساس طبيعي بر عهده سازمان‌ حفاظت‌محيط‌زيست و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور است.

 توسعه و ترويج مطلوب طبيعت‌گردي بدون همكاري و تعامل اين سازمان‌ها و به‌كارگيري پتانسيل‌هاي در اختيار آنها ميسر نخواهد شد. 

خوشبختانه در سال‌هاي اخير اقدامات بسيار خوبي از ايجاد تعامل بين سازمان‌هاي مؤثر در اين امر صورت گرفته‌است که تشكيل كميته‌ملي طبيعت‌گردي با عضويت سازمان‌ حفاظت محيط‌زيست، سازمان ميراث‌فرهنگي و گردشگري و سازمان جنگل‌ها و مراتع و تصويب آيين‌نامه طبيعت‌گردي و تفاهم‌نامه‌های بین دستگاه‌های عضو و بررسی طرح های کلان طبیعت از آن جمله است.

متاسفانه با شیوع بیماری کرونا و گسترش جهانی این بیماری ، محدودیت های ایجاد شده در سفرها به ویژه سفرهای بین المللی و کاهش چشمگیر گردشگران، صنعت گردشگری را به شدت با بحران مواجه کرده و بسیاری از مشاغل و شاغلین وابسته به این صنعت را در شرایط سخت قرار داده و به تبع آن معیشت افراد و جوامعی را که وابستگی مستقیم به گردشگری داشته اند با مخاطره روبرو کرده است که امیدواریم به لطف الهی هرچه زودتر این شرایط بهبود یابد.

ضمن عرض تبریک به مناسبت روز جهانی گردشگری امید است با اولويت نهادن حمايت از طبيعت بكر ايران و ارتقای معیشت جوامع بومی و محلی، این صنعت در کشور روز به روز از رونق بیشتری برخوردار شد.

نظر شما