شناسهٔ خبر: 43027076 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

به نام تاریخ

صاحب‌خبر -

7 مهر
روز صد و نود و سوم را با یادی از ستاره‌های سینما باید بگذرانیم. البته در کنار چهره‌های خاص موسیقی و ادبیات که امروز متولد شده یا درگذشته‌اند.
‌تولدها
حسین دهلوی: موسیقیدان و آهنگساز ایرانی سال 1306 به دنیا آمد. حسین دهلوی از 5 سالگی و از پدرش موسیقی را یاد گرفت و از 9 سالگی ساز ویلن را انتخاب کرد و شاگرد ابوالحسن صبا شد. در هنرستان عالی موسیقی آهنگسازی را آموخت و پس از درگذشت ابوالحسن صبا رهبر ارکستر شماره یک اداره هنرهای زیبا شد. او نوآوری‌های زیادی در موسیقی ایرانی داشت و متد تنبک را تدوین کرد که باعث بهبود جایگاه این ساز در موسیقی ایرانی شد و ارکستر مضرابی را هم پایه‌گذاری کرد. حسین دهلوی در زمینه ساخت موسیقی فیلم هم فعال بود و برای چند مستند ابراهیم گلستان مانند «یک آتش»، «موج و مرجان و خارا» و «گنجینه‌های هنر» و فیلم «هفده روز به اعدام» موسیقی ساخت و سال 82 به‌عنوان چهره ماندگار موسیقی معرفی شد. دهلوی سال گذشته درگذشت.
نصرالله مدقالچی: صداپیشه شخصیت کاپیتان هادوک در «ماجراهای تن تن» و ابوسفیان در فیلم «محمد رسول الله» امروز 76 ساله می‌شود. نصرالله مدقالچی در پایان دبیرستان از طریق دایی‌اش با خانواده علی محمدی که در هنر و دوبله فعال بودند، آشنا شد و کارش را در استودیو عصر طلایی آغاز کرد. پس از مدتی به‌دلیل صدای خاصش از گویندگان سرشناس شد. مدقالچی دکلمه‌های مشهوری دارد که دکلمه سریال «آن شرلی» یکی از مشهورترین آنهاست. او گوینده نقش‌های مکمل زیادی در تاریخ دوبله بوده و به جای چهره‌های برجسته‌ای مانند جین هکمن و آنتونی هاپکینز در فیلم‌های «نقاب زورو» و «سکوت بره ها» صحبت کرده است.
مارچلو ماسترویانی: بازیگر ایتالیایی محبوب سال 1924 متولد شد. مارچلو ماسترویانی از اواخر دهه 40 میلادی بازی در سینما را آغاز کرد و در دهه 50 با بازی در فیلم‌هایی مانند «شب‌های سفید» و «معامله بزرگ در خیابان مدونا» به شهرت رسید. بازی او در فیلم «زندگی شیرین» به کارگردانی فدریکو فلینی بسیار دیده شد هرچند که استعدادش در کمدی باعث شد در فیلمی مانند «طلاق به سبک ایتالیایی» بدرخشد و اولین جایزه بازیگری اش را بگیرد. مارچلو ماسترویانی از بازیگرانی بود که با اینکه می‌توانست جذب هالیوود شود در سینمای اروپا کارش را ادامه داد و در این سینما ماند. «دیروز، امروز، فردا»، «چشمان سیاه» و «ساعت چنده؟» از دیگر فیلم‌های مشهور اوست. مارچلو ماسترویانی سال 1996 درگذشت.
نائومی واتس: بازیگر انگلیسی- استرالیایی سال 1968 در چنین روزی به دنیا آمد. نائومی واتس کارش را در استرالیا با بازی در فیلم «تنها برای عشق» در سال 1986 آغاز کرد و پس از آن در سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌هایی مانند «خانه و دوری» حاضر شد. پس از مهاجرت به امریکا در فیلم‌های «دختر تانک»، «زیبایی خطرناک» و «خوابگردها» بازی کرد و بازی اش در «جاده مالهالند»، «21 گرم» و «بمان» مورد توجه قرار گرفت. او برای «غیرممکن» در سال 2012 نامزد اسکار شد.
   سالروز تولد بریژیت باردو بازیگر فرانسوی، بهروز مبصری مورخ موسیقی، اندیشه فولادوند بازیگر و شاعر، افسانه احمدی شاعر و داستان‌نویس و علی کریمی شاعر هم امروز است.
درگذشت ها
هرمان ملویل: نویسنده «موبی دیک» سال 1891 در چنین روزی درگذشت. هرمان ملویل متولد 1819 بود و براساس تجربیات دوران دریانوردی‌اش نوشتن داستان را آغاز کرد. «تی پی» نخستین داستان او بود که در سال 1846 منتشر شد و پس از رمان «اُمو» در سال 1851 «موبی دیک» یا «نهنگ سفید» را نوشت و منتشر کرد. کتابی که اکنون بسیار شناخته شده است اما در زمان زندگی ملویل چندان هم از آن استقبال نشد. پس از 1920 این کتاب به‌عنوان یکی از برترین شاهکارهای ادبیات امریکا و جهان شناخته شد. «بارتلبی محرر»، «نیم تنه سفید» و «دکل بان» دیگر آثار ملویل بودند.
الیا کازان: کارگردان امریکایی صاحب سبک سال 2003 درگذشت. الیا کازان متولد 1909 بود و کارش را به‌عنوان کارگردان با فیلم «نهالی در بروکلین می‌روید» در سال 1945 آغاز کرد. پس از آن با فیلم‌هایی مانند «اتوبوسی به‌نام هوس»، «زنده باد زاپاتا» و «در بارانداز» که با بازی مارلون براندو ساخته شدند، مطرح شد. فیلم‌های «توافق مردان» و «در بارانداز» برایش اسکار بهترین کارگردانی را همراه داشتند. برای این دو فیلم و فیلم «عروسک بچه» و «امریکا، امریکا» گلدن گلوب را هم برد.
   بهروز مسروری بازیگر و آندره برتون نظریه پرداز سوررئالیسم در ادبیات هم در چنین روزی درگذشتند.

نظر شما