شناسهٔ خبر: 43022047 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نورنیوز | لینک خبر

نورنیوز بررسی کرد؛

لبنان در آستانه دالانی تاریک!

به نظر می‌رسد سنگ اندازی آمریکا در مسیر تشکیل دولت جدید عامل اصلی شکست تلاش‌های مصطفی ادیب در فرایند تشکیل کابینه بوده است چرا که واشینگتن در اوج ابتکار عمل «امانوئل مکرون»، با تحریم برخی از شخصیت‌های سیاسی لبنان از جمله برخی افراد منتسب به جنبش امل عملا روند تشکیل کابینه را مختل کرد.

صاحب‌خبر -

نورنیوز ـ گروه بین الملل: انصراف «مصطفی ادیب» مامور تشکیل کابینه جدید لبنان از ادامه رایزنی برای تشکیل دولت جدید لبنان و پذیرش این انصراف از سوی رئیس جمهور «میشل عون»، نشان از تاخیر تشکیل کابینه لبنان دارد.

این تاخیر دست کم تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و فرو نشستن غبار اختلافات واشینگتن ـ تهران بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات نوامبر ادامه خواهد یافت و عملا به مفهوم شکست ابتکار فرانسه خواهد بود.

روند حاکم بر فضای سیاسی لبنان حاکی از ورود این کشور به مرحله‌ای خطرناک است که مشکلات جاری و ساختاری لبنان این خطرات را دو چندان کرده است.

از جمله بحران‌های متعددی که هم اکنون لبنان با آن دست به گریبان است می‌توان به خلاء قدرت سیاسی، اوضاع نابسامان اقتصادی به ارث رسیده از دولت‌های قبلی، یکه‌تازی ویروس کرونا، بحران ارزی حاکم بر بانک مرکزی، قطع یارانه سوخت، آرد و کالاهای اساسی مردم، گرانی و تورم افسارگسیخته، بحران ناشی از وقوع بزرگترین انفجار جهان در بندر بیروت و ویرانه های به‌جا مانده از آن و... اشاره کرد.

گفته می‌شود دلیل اصلی ناکامی مصطفی ادیب در تشکیل کابینه، اختلاف بر سر وزارت دارایی بوده، وزارتخانه‌ای کلیدی که به دلیل مخالفت مصطفی ادیب با فرد پیشنهادی برای وزارت‌خانه با مشکل مواجه شد و دیدارهای مکرر او با «حسن خلیل» نامزد اصلی جنبش امل برای وزارت دارایی هم نتوانست گره‌ای از مشکل باز کند.

از سویی؛ به نظر می‌رسد سنگ اندازی آمریکا در مسیر تشکیل دولت جدید عامل اصلی شکست تلاش‌های مصطفی ادیب در فرایند تشکیل کابینه بوده است چرا که واشینگتن در اوج ابتکار عمل «امانوئل مکرون»، با تحریم برخی از شخصیت‌های سیاسی لبنان از جمله برخی افراد منتسب به جنبش امل عملا روند تشکیل کابینه را مختل کرد.

از سوی دیگر؛ اظهارات اخیر پادشاه سعودی مبنی بر ضرورت خلع سلاح مقاومت و متهم کردن حزب‌الله و ایران به اعمال فشار بر گروه‌های سیاسی لبنان، عملا به تخریب مسیرهای هموار شده برای گفتگو میان گروه‌های سیاسی برای تشکیل کابینه منجر شد.

در شرایط کنونی هر چند فرانسوی‌ها همچنان در حال رایزنی‌های پارلمانی برای انتخاب فردی جدید برای نخست وزیری لبنان هستند اما بیشتر رهبران جریان‌های سیاسی لبنان بر بازگشت مجدد سعد حریری به کاخ نخست وزیری متفق القول هستند و بر این باورند که در شرایط کنونی کسی جز او قادر به تشکیل کابینه نیست و «نبیه بری» رئیس مجلس هم برای حل مشکل انتخاب وزارت دارایی قول همکاری داده است.

نگاهی به مواضع گروه‌های سیاسی تاثیرگذار در فضای سیاسی لبنان نشان می‌دهد که جنبش امل به رهبری نبیه بری وعده حمایت از تصویب قوانین مورد نیاز برای اصلاحات سیاسی در کشور را داده است. از سوی دیگر حزب‌الله مخالفت خود را با پیشنهاد آمریکا مبنی بر امتیازدهی در قبال تعیین مرزهای دریایی طبق خواست رژیم صهیونیستی و تعیین تکلیف مرزهای زمینی در مزارع شبعا اعلام کرده است.

در جریان 14 مارس اما اوضاع به گونه دیگری است. جریانی که در انتخابات پارلمانی 2018 نتیجه را به رقبای خود در محور مقاومت واگذار کرد و هیچگاه حاضر به پذیرش شکست و تمکین رای اکثریت نشد، حالا به چیزی جز برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی راضی نمی‌شود و «سمیر جعجع» رئیس جریان «قوات لبنانی» علنا گفته؛ «تا زمانی که اکثریت کنونی بر پارلمان حاکم است هیچ امیدی به تغییر نیست!»

این آرای متناقض جریان‌های سیاسی حاکی از شرایط دشوار پیش روی لبنان است. سیاستمداران لبنانی  در حالی باید خود را برای دوره جدیدی از رایزنی‌ها برای انتخاب نامزد پست نخست وزیری آماده کنند که روز گذشته ارزش هر لیره لبنان در برابر هر دلار به 9000 هزار لیره رسید و تعداد مبتلایان به کرونا رشدی دور از انتظار را تجربه کرد، فرآیندی که به مفهوم گام نهادن لبنان در دالانی تاریک و بی‌انتها است.


نورنیوز

نظر شما