شناسهٔ خبر: 43018401 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: سوره هنر | لینک خبر

کمری: محقق ادبیات پایداری باید یک باستان‌شناس فرهنگی باشد

علیرضا کمری نویسنده و پژوهشگر معتقد است: موضوع ادبیات پایداری رویارویی آدمی با ناراستی و ناروایی است و به عبارتی در ذات آن نوعی مقاومت و مبارزه و احقاق حق نهفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، روز شنبه ۶ مهرماه در نشست تخصصی دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری مازندران، علیرضا کمری در باب چیستی ادبیات پایداری نکاتی را مطرح کرد.

وی در جمع تنی چند از نویسندگان و محققان ضمن اشاره به اینکه هنوز در تعریف درست ادبیات پایداری اختلاف نظر وجود دارد و مباحث مبنایی (نوشناخته) چندان مطرح نشده افزود: می‌توان گفت موضوع ادبیات پایداری رویارویی آدمی با ناراستی و ناروایی است و به عبارتی در ذات آن نوعی مقاومت و مبارزه و احقاق حق نهفته است که می‌توان گفت «دفاع مقدس ادبی از گفتمان انسانی است.»

وی با عنوان این نکته که دوگانه جنگ و صلح حائز اهمیت و قابل تحلیل است ادامه داد: برخی صلح‌ها در درون خود آشوب و جنگ دارند (مانند صلح اعراب با اسرائیل) و عکس آن هم صادق است. عدل نقطه مقابل جنگ است. به عنوان مثال عاشورا مواجهه امام حسین(ع) برای اقامه عدل و حق بوده است.

این محقق و نویسنده همچنین گفت: ادبیات باید تغیر حالتی در احساسات آدمی ایجاد کند و این قدرت ادبیات است. مثلاً داستان‌های شاهنامه که گاه غیر واقعی‌اند، اما از یک گزارش واقعی و عینی تأثیرگذارتر هستند.

وی همچنین شعر، خاطره و داستان را به ترتیب سه ژانر ادبیات پایداری برشمرد و افزود: اگرچه اشعار همزمان با جنگ و حتی پیش از آن سروده می‌شدند و یا داستان هم بعداً روح تازه‌ای به این جریان داد، اما خاطره مهم‌ترین وجه، بنیان و ژرفابن ادبیات دفاع مقدس است. هر رزمنده خود یک کتاب است، نوشته یا نانوشته. یادها و یاد گذاره‌ها.

کمری، ادبیات دفاع مقدس را ادبیات آرمان رزمندگان عنوان کرد و گفت: در این گونه ادبی آفاق فکری و اعتقادی رزمندگان مطرح می‌شود و افراد چندان از مسائل سیاسی حرف نمی‌زنند. از منظر پدیدارشناسی می‌توان گفت ادبیات دفاع مقدس، ادبیات آدم‌های دفاع مقدس است که این خود برای نظامی که بر اساس انقلاب شکل می‌گیرد، ارزش هویت بخش فرهنگی دارد، اما ادبیات جنگ به موارد سیاسی، نظامی، زشتی‌ها و پلشتی‌های جنگ می‌پردازد.

وی همچنین با اشاره به اینکه امروز محقق ادبیات پایداری باید یک باستان‌شناس فرهنگی باشد خاطرنشان کرد: بسیاری از محله‌ها و منطقه‌ها به‌دلیل تغییرات اقلیمی و شرایط زندگی مردم از بین رفته‌اند. این، کار را از منظر مردم‌شناسی، آداب، زبان، رویدادهای جانبی زندگی رزمندگان و... سخت می‌کند که نیاز به بازیابی و بازسازی دارد.

وی در پایان گفت: اگر انتظار داریم کتابمان خوب خوانده شود؛ هم باید خوب نوشته شده و هم خوب توزیع شود.

سید ولی هاشمی مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری مازندران در ادامه با اشاره به اقبال نویسندگان جوان مازندران به جریان ادبیات پایداری و پتانسیل بالای حضور سوژه‌های خوب و اثرگذار در استان گفت: دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری مازندران با تولید حدود ۵۰ کتاب از خاطرات افراد مختلف (بسیجیان، فرماندهان، شهدا، آزادگان، جانبازان و...) سردمدار حرکت اثربخشی در استان بوده است.

گفتنی است، در پایان برنامه از دو ایثارگر همکار در حوزه هنری مازندران «حسن اکبرپور» و «سید ولی هاشمی» تقدیر شد.

انتهای پیام/

 

نظر شما