شناسهٔ خبر: 43017833 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

نایب‌ رئیس مجلس: روزانه باید یک وزیر را عزل کنیم

نایب رئیس مجلس گفت: اگر بخواهیم در خط مطالبه‌گری حقیقی حرکت کنیم، باید تقریباً روزانه یک وزیر را عزل کنیم، اما با توجه به اینکه نهایت تا مرداد ماه سال آینده دولت فعلی روی کار است این کار را نمی‌کنیم.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری دانشجو،‌ سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس یازدهم در این ایام با دولت مماشت می‌کند یا نه؟، اظهار کرد: اسم رفتار مجلس با دولت در شرایط فعلی، درک زمان و مکان بوده زیرا مماشات یعنی چشم‌پوشی از مشکلات که مجلس چنین کاری نمی‌کند.

هر وزیری رفته وزیر بهتری نیامده است

وی ادامه داد: اگر مجلس بخواهد وزیری را استیضاح کند چاره کار نیست، زیرا هر وزیری رفته وزیر بهتری نیامده و اتفاق مثبتی رخ نداده، از این رو نمی‌توانیم بگوییم با رفتن یک وزیر معجزه‌ای رخ می‌دهد.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم در خط مطالبه‌گری حقیقی حرکت کنیم، باید تقریباً روزانه یک وزیر را عزل کنیم، اما با توجه به اینکه نهایت تا مرداد ماه سال آینده دولت فعلی روی کار است این کار را نمی‌کنیم.

وی با اشاره به وضعیت فعلی بازار خودرو تصریح کرد: اینکه هنوز خودرویی از کارخانه خارج نشده، اما در بازار، قیمت‌گذاری می‌شود، به دلیل برهم خوردن نظم در بازار سرمایه است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اقتصاد بازار یک ظروف مرتبط است، افزود: مدلی که مجلس در پیش گرفته مدل عمل ایجابی و موضوع شناسی است، از این رو به تفکیک، مشکلات رصد و بررسی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت احتمال دارد باز هم رئیس جمهور حضور نیابد، گفت: در این باره علم غیب ندارم، رئیس جمهور می‌تواند شرکت کند و مجلس نیز صلاحیت وزیر پیشنهادی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت ربطی به حضور رئیس جمهور ندارد

نایب رئیس مجلس ادامه داد: اعتماد یا عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت ربطی به حضور یا عدم حضور رئیس جمهور ندارد ما با فردی که به مجلس معرفی شده کار داریم و تلاش می‌کنیم به فرد مناسب برای وزارت رای اعتماد بدهیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا هجمه‌های بسیاری علیه مجلس یازدهم وجود دارد، گفت: مجلس کارکرد سیاسی داشته و به علت اینکه دست برخی از افراد از مجلس خالی مانده و افزون بر این، ریاست قوه مقننه و نمایندگان مورد عنایت رهبری هستند، وجود این نوع هجمه‌ها دور از ذهن نیست.

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به این سؤال که آیا مجلس نباید نظارت خود را بر عملکرد دولت بیشتر کند، تصریح کرد: مجلس اکنون کار قرارگاهی و نقطه‌زنی انجام می‌دهد و نظارت کافی در دستور کار است، اما به جای اینکه به اشخاص بپردازیم به موضوعات مورد چالش مانند بورس، ارز و ... می‌پردازیم.

وی با بیان اینکه قوه مقننه در بررسی مشکلات کشور، بسیاری از مدیران دولتی را نیز بسیج می‌کند، اضافه کرد: مجلس با این کار به دنبال اصلاح سیاست‌گذاری‌های اشتباه است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه روش کار مجلس بیشتر ایجابی بوده تا سلبی، اضافه کرد: به دنبال رفع مشکلات مردم با تعامل هستیم.

برخی‌ها نگران هستند مجلس در افکار عمومی موفق جلوه کند

این نماینده مجلس با بیان اینکه دلایل زیادی برای مخالفت با این مجلس وجود دارد، گفت: برخی نگران هستند که چنانچه این نهاد تقنینی در افکار عمومی موفق جلوه کند - همانطور که قوه قضائیه این چنین است - و آثار سیاسی آن در انتخابات مجلس خود را نشان داد، این مجلس در افکار عمومی موفق جلوه کند و آثار خود را در انتخابات ۱۴۰۰ نشان دهد.

وی ادامه داد: بنابراین باید چهره مجلس را تخریب کنند تا مبادا این نمود کرده و گل کند و در نتیجه، آن اثر سیاسی را داشته باشد.

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه نمی‌خواهم بگویم به مجلس انتقادی وارد نیست، گفت: خیلی کارهای بهتری می‌توانستیم انجام دهیم، چه بسا بهتر می‌توانستیم عمل کنیم، اما عمده دلایل تخریب مجلس مورد عنایت بودن از سوی رهبری است.

وی افزود: اینکه بگوییم مجلس انقلابی روی کار آمده، اما باز هم موفق نیست واقعا بی انصافی است، زیرا تمام توان خود را به کار گرفته و اگر مراجعه‌ای به هر کدام از نمایندگان داشته باشید با انبوهی از پرونده‌های در دست بررسی مواجه خواهید شد.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه از اجزای عملکرد کمیسیون‌ها و نمایندگان مطلع هستم و جدیت فوق‌العاده نمایندگان در پیگیری امور مردم را شاهدم، گفت: نمایندگان عالمانه، پر انرژی و با به‌کارگیری ظرفیت‌های اجرایی و علمی کشور کار را جلو می‌برند.  

هر چه پیش برود مجلس انسجام بیشتری پیدا خواهد کرد

این نماینده مجلس، با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط ویژه کشور مشکلات زیاد است، اما قوه مقننه شروع خوبی داشته، افزود: هر چه جلوتر برویم مجلس انسجام بیشتری پیدا خواهد کرد.

قاضی‌زاده هاشمی در پایان با بیان اینکه ۵۰ نفر از نمایندگان دور قبل به این دوره منتقل شده‌اند، گفت: عمده نمایندگان با وجود اینکه کارشناس و خبره‌اند، اما چهره‌های جدیدی هستند، از این رو طبیعتاً تبدیل شدن به یک تیم، زمان‌بر است، اما به طور حتم از این به بعد عملکرد مجلس هم قوی‌تر خواهد شد.

نظر شما