شناسهٔ خبر: 43007861 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

انتقاد از پیش‌خرید واکسن کرونا/ بهتر است نمایندگان هم برای تزریق واکسن آنفلوآنزا به مراکز بهداشت بروند

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: وقتی برای خرید واکسن آنفلوآنزا مشکل داریم، چرا برای واکسنی که هنوز وارد بازار جهانی نشده، 15 درصد پولش را پرداخت کنیم.

صاحب‌خبر -

«حسینعلی شهریاری» رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن اشاره به پیش خرید واکسن کرونا و پرداخت 15 درصد آن گفت: وقتی برای خرید واکسن آنفلوآنزا مشکل داریم و نمی‌توانیم به دلیل مشکلات بانکی  پولی جا به جا کنیم و حتی با اینکه پول واکسن آنفلوآنزا را دادیم، هنوز برای واردات آن دچار مسئله هستیم، چرا برای واکسنی که هنوز وارد بازار جهانی نشده، 15 درصد پولش را پرداخت کنیم.

وی در مورد ماجرای تحویل واکسن‌های آنفلوآنزا به مجلس گفت: چون همیشه واکسن آنفلوآنزا به اندازه بود، هر سال مقداری واکسن به مجلس می‌دادند و امسال هم طبق روال انجام شده بود، این مقدار واکسن فقط برای خود نماینده‌ها نبوده، بلکه برای پرسنلی که حتی بازنشست شدند هم بوده است و لازم است بدانید که مجلس چند هزار پرسنل دارد.

شهریاری افزود: اما این طور که من شنیدم، واکسن‌ها را مجلس پس داده است، ولی بهتر بود به نماینده‌ها بگویند برای تزریق واکسن به یک مرکز بهداشت و درمان بروند که این اتفاقات نیفتد.

وی در مورد انبار کردن واکسن آنفلوآنزا در 24 روز گفت: یک  مقداری از واکسن وارد شده بود، چون مقدارش کم بود، نگه داشتند تا همه که رسید با هم توزیع شود، اگر همان مقدار کم را توزیع می‌کردند، اتفاقی که در رابطه با مجلس پیش آمد، می‌افتاد، قرار بر این است که دو میلیون و 500 دوز رایگان فقط به خانم‌های باردار، بیماران صعب‌العلاج و خاص داده شود و بقیه هم بین مراکز بهداشتی و درمانی و داروخانه‌ها توزیع شود تا با ارائه کارت ملی به افراد فروخته شود و برای همین بخشی از آن در انبار نگهداری شده بود.

رئیس کمیسیون بهداست مجلس افزود: این واکسن‌ها تا دو الی سه ماه قابل نگهداری است، اما برای سال بعد امکان استفاده از آن موثر نیست، چون هر واکسن با توجه به نوع ویروس برای همان سال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظر شما