شناسهٔ خبر: 43006059 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

روایت فرمانده ارتش از دوران جنگ در مجلس

فرمانده ارتش گفت: ارتش با کمک سپاه و این دو با بسیج و این سه با جهاد سازندگی و این چهار رکن با پشتیبانی همه جانبه مردم و همه این‌ها با فرماندهی امام راحل نتایج معادلات راهبردی جهان را تغییر دادند.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند:

امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در جلسه علنی امروز-یکشنبه-مجلس شورای اسلامی گفت: از حمایت‌ها و اهتمام نمایندگان به بخش دفاع کشور صمیمانه تشکر و قدردانی میکنم، دفاع مقدس یک الگوی کامل از اراده و همت و یکپارچگی ملت برای ایستادگی و موفقیت است که همه اجزای تشکیل دهنده این الگو در آن نقش تعیین کننده داشته‌اند

وی افزود: ارتش با کمک سپاه و این دو با بسیج و این سه با جهاد سازندگی و این چهار رکن با پشتیبانی همه جانبه مردم و همه این ها با فرماندهی امام راحل روی بومی از غیرت ملی با روح آموزه های عاشورایی این معجزه قرن را آفریدند نتایجی که معادلات راهبردی جهان را تغییر داد.

امیر موسوی ادامه داد: هشت سال دفاع مقدس، آن شجره طیبه ای است که شاخه‌های آن به اقصی نقاط جهان سر کشیده و مکتب مقاومت در برابر نظام سلطه را به همگان نشان داده است چه خوب بود اگر می شد در یک جلسه از همه اجزا دفاع مقدس سخن گفت از بسیجی تیرانداز تا سرلشکر فلاحی، از انهدام کامل نیروی دریایی دشمن در ۶۷ روز تا تپه هایی که بیش از ۲۰۰۰ روز دست به دست شدند از چزابه‌ای که برای هر وجبش یک شهید تقدیم شد.

امیر موسوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش ارتش جمهوری اسلامی در  دفاع مقدس گفت: دو میلیون و ۵۰۰ هزار سرباز به همراه ۲۱۷ هزار نفر و معادل ۶۰ میلیارد دلار تجهیزات ارتش وارد جنگ شد و بیش از ۴۸ هزار شهید تقدیم انقلاب شکوهمند اسلامی کرد.

 وی با بیان اینکه نیروی زمینی محوری به عنوان میدان‌دار با استخوان بندی اصلی جنگ از اولین روز تا پایان آن در همه عملیات‌های پدافندی و آفندی حضور تعیین کننده داشته است، گفت: بازیابی و بازآرایی و تجدید سازمان و موفقیت در عملیات تثبیت و متوقف کردن دشمن در ابتدای جنگ تشکیل و تحکیم خط پدافندی و نهایتاً طراحی و اجرای عملیات های آفندی مقطع دیگری از کارنامه ارتش به ویژه نیروی زمینی در دفاع مقدس است.

 امیر موسوی در خصوص نقش هوانیروز در دوران دفاع مقدس اظهارداشت: اقدامات منحصر به فرد شهیدان شیرودی و کشوری و همرزمان آنها در آغازین روزهای جنگ تا عملیات ‌مرصاد، جابجایی نیروها تا پشت خطوط دشمن، انتقال مجروحین و به صورت خلاصه حضور موثر و کارآمد در عرصه‌های دفاع مقدس و همه عملیات‌ها، نقش آفرینی پدافند هوایی که در آن زمان بخشی از نیروی هوایی بود در چشم صاحب‌نظران و پژوهشگران دفاع مقدس بسیار برجسته و ممتاز است.

 فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: پدافند هوایی با شبکه فرماندهی و کنترل انحصاری خود کل عملیات‌های مختلف هوایی و پدافند هوایی جنگ هشت ساله را اداره کرد، به طوری که در آن فضای جنگی متشنج و خطرناک که بیشتر و بیشتر فضای کشور آتش به اختیار بود هیچ فرودگاهی بسته نشد و در طول جنگ ایمنی و امنیت بیش از دو میلیون پرواز غیر نظامی از لحظه ورود به کشور تا لحظه نشستن در فرودگاه‌ها با عبور از آسمان کشور تامین شد.

 وی افزود: با وجود حمله بیش از دو هزار بار صدام به جزیره خارک و پایانه‌های صدور نفت دفاع جانانه پدافند هوایی باعث شد حتی یک روز جریان عبور نفت و اقتصاد جنگ مختلف نگردد و هیچ یک از عملیات‌های رزمندگان اسلام بدون پدافند هوایی انجام نشد.

 امیر موسوی افزود: پدافند هوایی تنها یگانی بود که علاوه بر حضور در جبهه‌های حق علیه باطل در کلیه شهرها و نقاط حیاتی و حساس و مهم با رژیم بعث می‌جنگید. کشف و شناسایی بیش از ۴۸ هزار هواپیما و بالگرد و انهدام بیش از ۶۵۲ فروند جنگنده و بالگرد در طول دفاع مقدس بخشی از کارنامه افتخارآفرین افتخارآمیز پدافند هوایی است.

 به گفته این مقام عالی نظامی، نیروی هوایی علاوه بر پشتیبانی هوایی از کلیه عملیات های دوران جنگ و دفاع از آسمان ایران عملیات‌های ویژه ای داشته که هر کدام به دلیل تاثیر راهبردی ورزش چندین عملیات بزرگ را دارد. عملیات کمان ۹۹ یا همان حمله ۱۴۰ فروندی در روز اول باعث درهم ریختن محاسبات دشمن بعثی شد. عملیات حمله به الولید که پیچیده‌ترین عملیات هوایی است، علاوه بر انهدام نیروی هوایی عراق در جنگ اراده‌ها و رقم را به نفع ایران به هم زد. همچنین تحمیل اراده سیاسی کشور به دشمن با حمله به بغداد توسط شهید دوران و لغو اجلاس غیرمتعهدها.

وی خاطرنشان کرد: به گواهی اسناد موجود حامیان صدام دو بار در سالهای ۶۲ و ۶۵ نیروی هوایی عراق را کاملاً بازسازی و نوسازی کردند. یعنی نیروی هوایی و پدافند هوایی ما موفق شدند ۲ نیروی هوایی دشمن بعثی را در طول جنگ منهدم کنند و در واقع با سه نیروی هوایی که صد درصد توسط استکبار حمایت و پشتیبانی می‌شد جنگیدند.

 ادامه دارد 

نظر شما