شناسهٔ خبر: 43004347 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سرلشکر موسوی در صحن مجلس:

امنیت ما در دریا عاریه‌ای نیست/ برتری شبکه پدافند هوایی در منطقه

زهرا علیدادی

فرمانده کل ارتش گفت: پدافند هوایی ارتش از برترین شبکه‌های امن ارتباطی و فناوری اطلاعات چند لایه و از اولین‌ها و برترین‌ها در منطقه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به مناسبت هفته دفاع مقدس، گفت: خداوند را شاکرم که توفیق یافتم امروز در مجلس شورای اسلامی و در جمع نمایندگان محترم مجلس باشم.

وی بیان کرد: همچنین از برادر ارجمندم جناب آقای قالیباف، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به دلیل لطف و بزرگواری وی تشکر می‌کنم و امیدوارم بتوانم در این چند دقیقه مطالبی را خدمت نمایندگان محترم مردم بیان کنم. از حمایت‌ها و اهتمام همه نمایندگان مجلس به بخش دفاعی کشور صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم.

فرمانده کل ارتش با بیان اینکه دفاع مقدس یک الگوی کامل از اراده، همت و یکپارچگی ملت برای ایستادگی و موفقیت در مقابل دشمنان است، اظهار داشت: ارتش به کمک سپاه و این دو با بسیج و این سه با جهاد سازندگی و این چهار رکن با پشتیبانی همه جانبه مردم و همه آنها با فرماندهی حضرت امام (ره) روی بومی از غیرت ملی با روح آموزه‌های عاشورایی این معجزه قرن را آفریدند.

سرلشکر موسوی افزود: اگرچه پیروزی در این جنگ نابرابر یک فتح الفتوح شبه معجزه بود اما منظور بنده از معجزه قرن پیروزی در جنگ نیست بلکه آن نتایجی است که معادلات راهبردی جهان را تغییر داد و طرحی نو درانداخت.

وی ادامه داد: منظور بنده آن شجره طیبه ای است که شاخه‌های آن به اقصی نقاط عالم سرکشیده و مکتب مقاومت در مقابل نظام سلطه را در قلب و روح حق طلبان نشانده و سقوط ناخداباوران حق ستیز را تسریع کرده است.

سرلشکر موسوی تاکید کرد: دفاع مقدس جمع چهره «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار» انقلاب اسلامی در مقابل سلطه گران و «رُحَماءُ بَینَهُم» در جمع مظلومان عالم است. چه خوب بود اگر می‌شد در یک جلسه از همه اجزای دفاع مقدس سخن گفت. از آن بسیجی، تک تیرانداز تا سرلشکر فلاحی که بالاترین مقام شهید نظامی در دوران دفاع مقدس بود.

وی افزود: اگر می‌شد از گروه‌های کوچک شکار تانک تا بزرگترین و پیچیده‌ترین عملیات هوایی یعنی حمله به H۳ سخن گفت، چه خوب بود. از اولین پاسخ با ۱۴۰ فروند تا آخرین ضرب شست در مرصاد چه خوب بود اگر سخن می‌گفتیم. چه خوب بود اگر از انهدام کامل نیروی دریایی دشمن توسط نیروی دریایی ارتش در ۶۷ روز تا تپه‌هایی که بیش از دو هزار روز دست به دست شدند و انفجار گلوله روی آنها آنقدر بود که قدشان کوتاه‌تر شد، می‌توانستیم سخن بگوییم.

فرمانده کل ارتش بیان کرد: چه خوب بود اگر می‌توانستیم از چذابه ای که برای هر وجبش یک شهید تقدیم شد تا بازپس گیری خرمشهر که تا چشم کار می‌کرد دست‌ها بالا رفته بود و پارچه‌های سفید و فریاد الدخیل بود، سخن می‌گفتیم. از مقاومتی که شهرها کردند در مقابل موشک‌ها و بمباران‌های ناجوانمردانه تا ساقط کردن بیش از ۷۰ فروند هواپیما در یک عملیات چه خوب بود اگر فرصت بود سخن بگوییم.

سرلشکر موسوی ادامه داد: چه خوب بود اگر از پاره کردن مغرورانه قطع نامه جلوی دوربین تا جمله ملتمسانه و اینک پذیرفتیم هر آنچه شما خواسته بودید را می‌توانستیم بگوییم. از روزی که دیوانه‌ای آمد سنگی انداخت و رفت، تا طناب مرگی که به فرمان خداوند شاه دزد بر گردن دیوانه انداخت چه خوب بود سخن بگوییم اما افسوس که نمی‌شود در این زمان‌های کوتاه این تابلوی شگفت را توضیح داد.

وی گفت: نقاشی سحر آمیز دفاع مقدس آنقدر بیننده را محو جمال خود می‌کند که در توصیف تقریباً همه چیز را از یاد می‌برد.

فرمانده کل ارتش با بیان اینکه باور کنیم که از این کتاب قطور به جز برگی، ورق نخورده است، اظهار داشت: گنج جنگ هنوز بکر و دست نخورده است.

سرلشکر موسوی ادامه داد: دو میلیون و ۵۰۰ هزار سرباز به همراه ۲۱۷ هزار پایور و معادل ۱۰۰ میلیارد دلار تجهیزات ارتش وارد جنگ شد و بیش از ۴۸ هزار شهید تقدیم انقلاب شکوهمند اسلامی کرد.

وی اظهار داشت: نیروی زمینی محوری به عنوان میدان‌دار و استخوان‌بندی اصلی جنگ از اولین روز تا پایان آن در همه عملیات‌های پدافندی و آفندی حضور تعیین‌کننده داشت، بازیابی و بازآرایی و تجدید سازمان و موفقیت در عملیات تثبیت و متوقف کردن دشمن در ابتدای جنگ، تشکیل و تحکیم خط پدافندی و نهایتاً طراحی و اجرای عملیات‌های آفندی مقطع دیگری از کارنامه ارتش و به ویژه نیروی زمینی در دفاع مقدس است.

فرمانده کل ارتش با بیان اینکه نقش هوانیروز در دوران دفاع مقدس خود یک مقوله ویژه است، تاکید کرد: از اقدامات منحصر به فرد شهیدان شیرودی و کشوری و همرزمانشان در آغازین روزهای جنگ گرفته تا عملیات مرصاد، جابه‌جایی نیروها تا پشت خطوط دشمن، انتقال مجروحان و به صورت خلاصه حضور موثر و کارآمد در تمام عرصه‌های دفاع مقدس و همه عملیات‌ها، نقش‌آفرینی پدافند هوایی که در آن زمان بخشی از نیروهای هوایی بود در چشم صاحبنظران و پژوهشگران دفاع مقدس بسیار برجسته و ممتاز است.

سرلشکر موسوی تصریح کرد: نقش آفرینی پدافند هوایی که در آن زمان بخشی از نیروی هوایی بود، در چشم صاحب نظران و پژوهشگران دفاع مقدس بسیار برجسته وممتاز است. پدافند هوایی با شبکه فرماندهی و کنترل انحصاری خود، کل عملیات‌های مختلف پدافند هوایی جنگ ۸ ساله را اداره کرد به طوری که در آن فضای جنگی، متشنج و خطرناک که بیشتر فضای کشور آتش به اختیار بود، هیچ فرودگاهی بسته نشد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود حمله نیروهای صدام به جزیره خارک، دفاع جانانه پدافند هوایی باعث شد حتی یک روز جریان عبور نفت مختل نشود؛ پدافند هوایی تنها یگانی بود که علاوه بر حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، در تمام شهرها و نقاط حیاتی، حساس و مهم با رژیم بعث می‌جنگید.

فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: کشف و شناسایی بیش از ۴۸ هزار هواپیما و بالگرد و انهدام ۶۵۲ فروند جنگنده و بالگرد در طول دوران دفاع مقدس، بخشی از کارنامه افتخار آمیز پدافند هوایی ارتش است. همچنین نیروی هوایی علاوه بر پشتیبانی هوایی از کلیه عملیات‌های دوران جنگ و دفاع از آسمان ایران، عملیات‌های ویژه ای داشته است که هر کدام به دلیل تأثیر راهبردی ارزش چندین عملیات بزرگ را دارد.

سرلشکر موسوی افزود: عملیات کمان ۹۹ یا همان حمله ۱۴۰ فروندی در روز اول که باعث در هم ریختن محاسبات دشمن بعثی شد و همچنین تحمیل اراده سیاسی کشور به دشمن با حمله به بغداد توسط شهید دوران و لغو اجلاس غیرمتعهدها، یکی از نکات ویژه دوران دفاع مقدس است.

وی با بیان اینکه لازم به یادآوری است که به گواهی اسناد موجود، حامیان صدام دو بار در سال‌های ۶۲ و ۶۵ نیروی هوایی عراق را کاملاً بازسازی و نو کردند، گفت: اما نیروی هوایی و پدافند هوایی ما موفق شدند دو نیروی هوایی دشمن بعثی را در طول جنگ منهدم کنند و در واقع با سه نیروی هوایی که صد درصد توسط استکبار حمایت و پشتیبانی می‌شدند، جنگیدند.

فرمانده کل ارتش بیان کرد: نیروی دریایی جنگ را با حماسه تکاوران و در خرمشهر آغاز کرد و خیلی زود در هفتم آذرماه و همان سال با پشتیبانی نیروی هوایی موفق شد که نیروی دریایی دشمن بعثی را به کلی نابود کند که تا پایان جنگ نتوانستند وارد خلیج‌فارس شوند.

سرلشکر موسوی گفت: جنگ در سه عرصه هوا، زمین و دریا جریان داشت که نیروی دریایی در شصت و هفتمین روز جنگ موفق شد یکی از پایه‌های قدرت نظامی دشمن را از بین ببرد و تعادل را به نفع ایران بر هم بزند و این عملیات یکی از مهم‌ترین نقاط عطف تاریخ دفاع‌مقدس است که هنوز به خوبی تبیین نشده است.

وی ادامه داد: بازنگه داشتن خطوط مواصلاتی در طول جنگ و اسکورت ۱۰ هزار شناور تجاری و نفتکش و سالم به مقصد رساندن آنها درحالی‌که اقتصاد ما وابسته به صدور نفت و واردات بود، اقدام راهبردی بسیار بزرگی است که هر چه زمان می‌گذرد، عظمت و نقش آن در ایستادگی ایران مقابل دشمنان روشن‌تر می‌شود و یکی از دلایل راهبردی بودن نیروی دریایی، این توان تأثیرگذاری در سرنوشت کشور است.

فرمانده کل ارتش افزود: پس از جنگ نیز تا امروز ارتش ضمن اجرای عملیات مردم‌یاری در حوادثی مانند زلزله، سیل و کرونا با استقرار نیروی زمینی در مرزهای شرقی و غربی کشور از پایان جنگ تا امروز امنیت و آرامش این مرزها را با تلاش شبانه‌روزی و تقدیم شهدای والامقام حفظ کرده است.

سرلشکر موسوی گفت: حضور در دفاع از حرم و تقدیم چندین فرمانده شهید، بخش دیگری از اقدامات نیروی زمینی ارتش است که همزمان با دگرگونی و تحول در ساختار و سازمان و ارتقاء روز به روز توان و آمادگی رزمی این نیرو انجام شده است. پدافند حقیقتاً همیشه بیدار که حتی یک ثانیه تعطیل‌بردار نیست، از زمان پایان جنگ تا امروز ضمن حفظ امنیت پروازهای خودی، هرگونه اشتباه و ورود به حریم ایران را به دقت رصد و جلوگیری کرده و خواهد کرد.

وی اظهار داشت: امروز بُرد کشف ما به بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر رسیده است و پدافند هوایی ارتش صاحب قوی‌ترین شبکه و سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات و یکی از برترین شبکه‌های امن ارتباطی و فناوری اطلاعات چند لایه و از اولین‌ها و برترین‌ها در حوزه فرماندهی و کنترل حداقل در منطقه است.

فرمانده کل ارتش تصریح کرد: نیروی هوایی با وجود آنکه قبل از انقلاب کاملاً وابسته به مستشاران و قطعات وارداتی بود، موفق شد با اداره ۸ سال جنگ و پس از آن ضمن استمرار، پروازهای شبانه‌روزی و دفاع از آسمان و گشت هوایی و نیز ناوگان ترابری، خود را سرپا نگه دارد و هرگونه مأموریت واگذاری را با سربلندی به سرانجام برساند.

سرلشکر موسوی ادامه داد: حضور نیروی هوایی در دفاع از حرم، مجموعه‌ای از ایمان، شجاعت، دانش، تخصص، تجربه و مهارت است که در زمان مقتضی درباره آن سخن خواهیم گفت. نیروی دریایی به عنوان یک نیروی راهبردی همچنان پرچم اقتدار ایران در اقیانوس‌ها است و با اعزام ۶۹ ناوگروه به خلیج عدن و آب‌های آزاد، پرچمدار احیای تمدن دریایی کشور است.

وی گفت: نیروی دریایی با حضور در مناطق کمتر برخوردار و نیز کمک به توسعه شهرها و کانون‌های تمدنی سواحل مکران، با استقرار چندین هزار نفر نیرو و خانواده‌های آنان در شهرهای میناب، جاسک، کنارک و نیز رأس میدانی، سیریک، کوهستک و پسابندر، طلایه‌دار توسعه سواحل مکران شده است.

فرمانده کل ارتش تأکید کرد: به برکت این حضور امروز امنیتی که در دریا داریم، برخلاف بسیاری از کشورهای منطقه عاریه‌ای نیست بلکه کاملاً بومی و ساخت ایران و با اتکا به دانش و توان صنعتگران صنعت دفاعی و فرزندان این مملکت است. دریاهای ما امن است و حضور نمایشی ایادی استکبار به سرکردگی آمریکای تروریست نمی‌تواند این امنیت مقتدرانه را خدشه‌دار کند.

سرلشکر موسوی اظهار داشت: امروز استکبار جهانی ناچار است بایستد و خیزش تمدنی ایران اسلامی به سمت دریا و اقیانوس‌های جهان و عرصه‌های اقتدار آفرین را در گام دوم انقلاب نظاره‌گر باشد. دشمن ناگزیر است ایرانی آزاد، مستقل، اسلامی و قدرتمند را در مسیر رشد و توسعه شتابان نظاره‌گر باشد و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرچمدار این حرکت مقتدرانه به سمت احیای تمدن دریایی ایران اسلامی خواهد بود.

وی تصریح کرد: ناوگان بزرگ هواپیماهای بدون سرنشین ارتش با توانایی انجام مأموریت‌های متنوع پرواز و شناسایی در زمین و دریا، بمب‌افکن و موشک‌انداز، رهگیری هوایی و انتحاری یک توان تاکتیکی و راهبردی فوق‌العاده را ایجاد کرده که در روز واقعه هر دشمنی را از محاسبات غلط خود پشیمان خواهد کرد. ما بر سر آنیم که ارتشی در شأن ملت ایران و تراز با بیانیه گام دوم انقلاب و شایسته پارکابی حضرت مهدی (عج) بسازیم.

فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: از اینکه فرماندهی معظم کل قوا ما را شایسته پرچم فداکاری دانستند، خداوند بزرگ را شاکریم، از عنایات بزرگوارانه آن امام عزیز تشکر می‌کنیم، قدر این عنایت را به خوبی می‌دانیم و ارتش را شایسته نشان فداکاری حفظ خواهیم کرد و ارتقاء خواهیم داد.

سرلشکر موسوی با بیان اینکه در کنار مردم بی‌منت، خادم و بر این منت شاکر هستیم، گفت: در مقابل دشمن سخت، محکم و آتشین خواهیم بود، آمادگی خود را متکی به خداوند بزرگ، تدابیر مقام معظم رهبری و همت خود ادامه می‌دهیم و به هیچ چیز دیگری مشروط و موکول نخواهیم کرد و از نمایندگان مجلس انتظار داریم آن‌گونه که شایسته این ملت بزرگ است، از ارتش خود حمایت کنند.

نظر شما