شناسهٔ خبر: 43004326 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

معاون تربیت‌بدنی و سلامت در خراسان رضوی؛

چاقی و اضافه‌وزن 14 درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان/ کم‌تحرکی و پرخوری دانش آموزان باید اصلاح شود

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش‌وپرورش در جلسه آموزشی مدرسین طرح ملی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان استان خراسان رضوی گفت: رسالت ما در اجرای طرح کوچ مقابله باکم تحرکی و پرخوری دانش آموزان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، مهرزاد حمیدی معاون در جلسه آموزشی مدرسین طرح ملی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان استان خراسان رضوی بابیان اینکه با توجه به روند افزایش وزن کودکان و نوجوانان، آینده کشور با سونامی بیماری‌های غیر واگیر مواجه خواهد بود گفت: در حال حاضر ١۴درصد نوآموزان درهنگام ورود به مدارس با چاقی و یا اضافه‌وزن روبه‌رو هستند.

وی با اشاره به اینکه باید روی نگرش خانواده‌های دانش آموزان و افزایش آگاهی‌شان در این زمینه سرمایه‌گذاری شود، اظهار داشت: ٨٠ درصد مرگ‌ومیر کشورمان ناشی از بیماری‌های غیر واگیری چون بیماری‌های قلبی و عروقی فشارخون و... است که سرمنشأ بسیاری از آن‌ها چاقی و اضافه‌وزن است.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت بابیان اینکه 1،5درصد تولید ناخالص کشورها صرف درمان و مقابله با چاقی می‌شود، افزود: در کشور ما نیز هزینه دارو و درمان بیماری‌های غیر واگیر بخش قابل‌توجهی از بودجه حوزه سلامت کشور را به خود اختصاص داده است.

حمیدی با تأکید بر لزوم توجه به امر پیشگیری از بیماری‌ها تصریح کرد: یکی از مسائل اصلی در این زمینه، پیشگیری از چاقی و اضافه‌وزن است، لذا با توجه به شرایط کرونایی موجود که با افزایش ریزه‌خواری دانش آموزان و تحرک کم آن‌ها روبه‌رو هستیم، درصد چاقی و اضافه‌وزن دانش آموزان رشد خواهد نمود.

وی با اشاره به اینکه به دنبال اجرای طرح کوچ به‌صورت فرا سازمانی و با ایجاد احساس مسئولیت درونی در جامعه هستیم اظهار داشت: امیدواریم تمامی دستگاه‌های مسئول در اجرای موفق این طرح همکاری مؤثری با آموزش‌وپرورش داشته باشند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت با اشاره به کاهش سه‌درصدی چاقی و اضافه‌وزن دانش آموزان به‌عنوان برونداد این طرح بیان کرد: تناسب‌اندام، آمادگی جسمانی و چالاکی دانش آموزان به‌عنوان دستاوردهای این طرح محسوب می‌شود، همچنین از صرفه‌جویی میلیارد دلاری در مسئله درمان، کمک به امنیت ملی و پیشگیری از بیماری‌هایی که نسل آینده با آن‌ها روبه‌رو خواهد بود به‌عنوان پیامدهای اجرا این طرح می‌توان نام برد.

وی با تأکید بر بازاریابی اجتماعی به‌عنوان عنصر تأثیرگذار در اجرای مطلوب طرح کوچ اظهار داشت: تغییر نگرش مخاطبان در مقیاس وسیع با کاهش رفتارهای نامطلوب و نهادینه‌سازی رفتارهای مطلوب از طریق رفع موانع و افزایش تسهیلات می‌تواند تا ٨۶درصد در تغییر رفتار افراد مؤثر واقع شود.

وی با تأکید بر نقش اساسی خانواده دانش آموزان در اجرای صحیح طرح بازاریابی اجتماعی گفت: خانواده و مدرسه باید به‌صورت مشترک و در کنار هم طرح کوچ را اجرا نمایند.

حمیدی با تأکید بر اینکه نباید هرگز به دانش آموزان برچسب چاقی و اضافه‌وزن زده شود تصریح کرد: رسالت ما در اجرای طرح کوچ مقابله باکم تحرکی و پرخوری دانش آموزان است.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت بابیان اینکه مراقبین سلامت و دبیران تربیت‌بدنی نقشی اساسی در حفظ سلامت دانش آموزان در مدارس ایفا می‌نمایند، گفت: مراقبین سلامت و دبیران تربیت‌بدنی باید با افزایش مطالعه و آگاهی‌های خود مرجع مشاوره در مدارس قرار گیرند و در صورت نیاز دانش آموزان را به پزشکان متخصص ارجاع دهند.

وی در پایان تأکید کرد: هدف ما از اجرای طرح کوچ تغییر سبک زندگی غیرفعال و تغذیه نادرست دانش آموزان به سبک زندگی فعال و تغذیه سالم ایشان است.

نظر شما