شناسهٔ خبر: 43004283 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خشکسالی چاه‌های کشاورزی ابرکوه را از رمق انداخت

یزد - ایرنا - رییس اداره منابع آب ابرکوه با بیان اینکه عمیق‌ترین چاه‌های استان یزد مربوط به این شهرستان ‌است، گفت: به دلیل کاهش بارندگی و تداوم بیش از ۲ دهه خشکسالی با حفر چنین سازه هایی در اعماق ۳۰۰ متری زمین، میزان آبدهی تعدادی از چاه های کشاورزی به ۲ لیتر بر ثانیه کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

سیدعلی مشکات روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ،اضافه برداشت آب از چاه‌های مجاز را آسیب‌زا ترین علت افت سطح آب‌های زیرزمینی ذکر کرد و افزود: آبدهی بیشتر چاه های این شهرستان نسبت به گذشته تقلیل یافته و روز به روز از این میزان کاسته می‌شود.

وی اظهار کرد: برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی، به تهدید بزرگی برای منابع آبی تبدیل شده است و خطرهایی چون « فرونشست زمین»، « فروچاله» ،« شق زمین»، « کاهش حجم آب شیرین» و « شورشدن» منابع آبی را در پی دارد.

ابرکوه همانند بیشتر شهرستان های استان یزد در منطقه گرم و خشک ایران قرار دارد، که به علت شرایط اقلیمی و وحود عرصه های بیابانی میزان بارندگی سالانه آن کمتر از ۱۰۰ میلیمتر است، منابع آب شیرین آن بسیار محدود و آب مورد نیاز آن از حوزه شمال استان فارس تامین می شود. 

آب موجود این شهرستان بسیار کم ،شور و قابل استفاده نیست، می توان با بهره گیری از یافته های علمی جدید از بخشی آب شور منطقه در حوزه های مختلف استفاده کرد.

۳۰ درصد چاه های کشاورزی یزد مربوط به ابرکوه است

مشکات با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد چاه های کشاورزی استان در ابرکوه حفر شده است ، خاطرنشان کرد: ۹۲ درصد آب برداشت شده در بخش کشاورزی این شهرستان مصرف می شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه از ۷۵۵ حلقه چاه فعال حدود ۹۰ میلیون مترمکعب آب برداشت می شود، ادامه داد: این میزان استحصال از گذشته تاکنون سبب شده تا دشت ابرکوه پس از دشت یزد- اردکان بیشترین کسری مخزن آب استان را داشته باشد.

تجهیز چاه ها به کنتور هوشمند ابزار مهم مدیریت برداشت آب است

دبیر شورای حفاظت منابع آب ابرکوه  در ادامه با تاکید بر اینکه شرکت آب منطقه‌ای یزد با اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی اقدام شاخص مدیریت برداشت آب را در این شهرستان انجام داده است، گفت: تجهیز چاه ها به سامانه هوشمند یکی از نوین‌ترین ابزارهای مهم مدیریت برداشت آب کنترلی در سال‌های اخیر است.

مشکات اضافه کرد: نصب کنتور هوشمند با اندازه گیری میزان پمپاژ آب و محاسبه حجم مصرفی، از بهره برداری غیراصولی پروانه‌ها جلوگیری کرده و زمینه را برای استفاده بهینه همه ذینفعان از این ماده حیاتی فراهم می‌کند.

مصرف بیش از ۹۰ درصد آب ابرکوه در بخش کشاورزی

رییس منابع آب ابرکوه یادآور شد: بیشتر آب مصرفی در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، به همین دلیل اقدام به نصب سامانه هوشمند کردیم به نحوی که ۹۸ درصد چاه های کشاورزی و ۵۶ درصد چاه های صنعتی منطقه مجهز به کنتور یا سامانه حجمی است.

وی با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای یزد با هرگونه حفاری و عملیات غیرقانونی برخورد می‌کند،خاطرنشان کرد: این شرکت در سال‌های اخیر اقدام به شناسایی چاه‌های غیرمجاز، مسدود کردن و اخذ خسارت از متخلفان و همچین مالکان  چاه‌های مجاز دارای اضافه برداشت کرده است.

مشکات با اشاره به جداسازی آب شرب مردم ابرکوه از آب فضای سبز تصریح کرد: این شهرستان در این زمینه از شهرهای پیشتاز استان است .

یزد ۱۰ شهرستان و ۲۴ شهر دارد که ۸۷ درصد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت آن در شهرها و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند. 

دبیر شورای حفاظت منابع آب ابرکوه خاطرنشان کرد: کشاورزان این شهرستان برای بهره وری و استفاده بهیه از آب تلاش خود را برای حذف گیاهان پرآبخواه و همچنین توسعه کاشت گیاهان و محصولات گلخانه ای واجرای آبیاری به کار گرفته اند.

وی با بیان اینکه ، از آب به عنوان یک ماده حیاتی با ارزش و خدادادی باید برای نسل‌های آینده و تضمین بقای آنها با جدیت پاسداری کنیم، اضافه کرد:  حفظ منابع آب موجود جز با همراهی مردم امکانپذیر نیست، و این مهم تنها با همدلی و رعایت اصول مصرف صحیح و مدیریت برداشت آب، از افت سطح آب سفرهای زیرزمینی جلوگیری می کند.

همچنین چندی قبل مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با  بیان اینکه بهترین راهکار استفاده از آب ، توسعه طرح های آبیاری نوین است ، گفت:  این شهرستان یکی از چهار دشت ممنوعه بحرانی استان یزد است که با کسری مخزن حدود ۱.۱ میلیارد مترمکعب روبروست.

مهدی غیب الهی خاطرنشان کرد: نصب‌ سامانه های هوشمند و اجرای طرح تحویل حجمی آب و خاموشی ۶۶۲ حلقه چاه کشاورزی در فصل  زمستان در چند سال اخیر از جمله اقداماتی است که کشاورزان شهرستان ، برداشت  مصرف آب را مدیریت کردند.

پنج هزار هکتار اراضی و باغ های ابرکوه به سیستم آبیاری نوین

وی با اشاره به اینکه تاکنون پنج هزار هکتار از باغ ها و مزارع این شهرستان به آبیاری نوین تجهیز شده است ، ادامه داد: کشاورزان برای اجرای آبیاری نوین با کمک های بلاعوض دولت تلاش خوبی انجام داده اند.

وی یادآور شد: اجرای توسعه کاشت محصولات گلخانه ای ، زعفران ، پسته و گیاهان دارویی برای استفاده بهینه از آب در دستور کار مسوولان مدیریت جهاد کشاورزی قرار دارد.

با توجه به تبعات ناشی از کم آبی، خشکسالی و کاهش بارندگی در ۴۰ سال گذشته از مجموع ۹۱ رشته قنات در ابرکوه هم اکنون ۱۳ رشته جاری و مابقی خشک شده است.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه  ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی ۱۵ هزار هکتار آن کشت می شود که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و بقیه هم به اراضی زراعی اختصاص دارد.

۴۰ درصد اشتغال ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار و ۵۰۰  خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات تأمین می‌شود و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در ابرکوه تولید و بخشی از آن در بازار استان‌ های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

نظر شما