شناسهٔ خبر: 43004256 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

آیا سرقت از موزه کاظمینی یزد صحت دارد؟

صاحب‌خبر - دزدی از موزه کاظمینی یزد ذهن را به سمت دزدی اخیر آلبوم عکس‌های قجری می‌برد با این تفاوت که این دزدی متعلق به موزه‌ای در دل یکی از امامزاده‌های مجرب شهر یزد است اما گفت‌وگو با متولیان این طور نشان می‌دهد که موضوع دزدی بیشتر مربوط به اختلاف میان مجموعه‌دار و متولیان است.
«محمد حسن برجیان» مدیر داخلی و مسئول امور فرهنگی آستان مقدس امام‌زاده جعفرمحمد(ع) و مدیر موزه کاظمینی ضمن تکذیب مسئله دزدی از این موزه، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: نه تنها این اخبار صحت ندارد بلکه صرفاً اظهارات مجموعه‌دار است که از قبل نیز وجود داشته با این تفاوت که اظهارات قبلی به دزدیده شدن اقلام بیشتری اشاره داشت.
وی با بیان این که توضیحاتی از قبل به این مجموعه‌دار ارائه شده که اشیای موزه باید بیشتر از اقلام موجود در ویترین‌های موزه باشد، تاکید می‌کند: هیچ کدام از اشیای تاریخی و میراثی موجود و تحویل داده شده به موزه کاظمینی، دزدیده نشده و به سرقت نرفته است.
سرقت یا اختلاف؟
«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد نیز در این باره به خبرنگار ایسنا می‌گوید: تایید یا رد این موضوع را پس از بررسی اطلاع‌رسانی می‌کنیم اما آنچه از قبل وجود داشته مربوط به اختلافات و اتهاماتی میان مجموعه‌دار و اداره کل اوقاف است.
وی با بیان این که ادعای این سرقت هنوز ثابت نشده است، اظهار می‌کند: پیگیر صحت این مسئله هستیم اما هنوز گزارشی مبنی بر سرقت از این مجموعه اعلام نشده است.
موزه کاظمینی یزد در جوار آستان مقدس امامزاده جعفر (ع) و بافت تاریخی یزد واقع شده و آثار و متون معتبری که با هدف رشد و شکوفایی تمدن اسلامی و جوشیده اندیشه بزرگان در طول تاریخ بوده، در این موزه نگهداری می‌شود.
موزه میرزا محمد کاظمینی، تنها موزه موقوفه یزد است که گنجینه عظیمی از اسناد و نسخ خطی و نمونه‌ای از مجموعه آثار باستانی، تاریخی و مذهبی به صورت یک‌جا محسوب می‌شود. این موزه  از بی‌نظیرترین موزه‌های نسخ خطی در سطح کشور به شمار می‌رود که محققان و علاقمندان بسیاری، طالب بررسی این نسخ خطی هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما