شناسهٔ خبر: 43003836 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دفاع مقدس در آرشیو اخبار ایرنا

ششم مهر ۱۳۵۹/ تجاوز میگ‌های عراقی به فضای ارومیه

تهران- ایرنا- چند روز بعد از شروع حمله رژیم بعث به ایران و در ششم مهر ۱۳۵۹ خورشیدی ۲ میگ عراقی به فضای ارومیه تجاوز کردند اما با آتش شدید ضد هوایی مستقر در شهر روبه رو شده و متواری شدند در این تجاوز هوایی هیچگونه آسیبی به شهر یا نیروهای مستقر در آن وارد نشد.

صاحب‌خبر -

رژیم بعث عراق با شروع جنگ تحمیلی حمله هوایی به تاسیسات صنعتی و نفتی، مراکز مربوط به تولیدات کشاورزی، دامپروری و حمل و نقلی ایران را آغاز کرد تا بتواند با تخریب این مکان ها ضربه های کارسازی به ایران وارد کند حتی در طول این دوران بارها و بارها مناطق مسکونی ایران را مورد حمله هوایی قرار داد اما برای نخستین بار در ۲ بعدازظهر ۳۱ شهریور ۱۳۵۹خورشیدی خبر بمباران فرودگاه مهرآباد مخابره شد. رسانه ها درباره فضای فرودگاه و آنچه در این حمله بر مردم حاضر در آنجا گذشت، نوشتند: «یکی از کارمندان هواپیمایی گفت که به هنگام مراجعت از فرودگاه به خانه متوجه شدم، ۳ فروند هواپیما با فاصله نسبتاً کمی بر فراز فرودگاه در حال پرواز هستند. از آنجایی که حدس می‌زدم، هواپیماها خودی باشند، چندان توجهی نکردم، تا اینکه صدای انفجار برخاست و آنگاه متوجه شدم که بمب انداخته‌اند. یک شاهد دیگر درباره نوع هواپیماهای بمباران شده در این حمله گفت که ۲ هواپیما در این هجوم دچار آسیب شده‌اند که یکی از آن‌ها هواپیمای ۷۰۷ و متعلق به شرکت هواپیمایی بود و دیگری یک فروند هواپیمای سی ۱۳۰ بود. او همچنین گفت که هواپیماهای دشمن ۳ فروند و از نوع میگ بوده است.» این تنها فرودگاه مهرآباد تهران نبود که از طرف جنگنده‌های عراقی مورد حمله قرار گرفت، بلکه روزهای دیگر از جمله ششم مهر ۱۳۵۹خورشیدی میگ‌های عراقی به حریم هوایی ارومیه تجاوز کردند اما با آتش شدید ضد هوایی مستقر در آن شهر روبه رو شدند. خبرگزاری پارس، خبر این تجاوز را اینگونه روایت می کند:

ساعت ۱۹.۱۰، ششم مهر ۱۳۵۹خورشیدی دو میگ عراقی به فضای شهر ارومیه تجاوز کردند و با آتش شدید ضد هوائی مستقر در شهر روبه رو شده و متواری شدند. تیراندازی به سوی هواپیما حدود ۲دقیقه به طول انجامید و ستاد امنیت شهر ضمن تایید این خبر به خبرنگار خبرگزاری پارس گفت: لشکر ۶۴ارومیه به ستاد امنیت تلفنی اعلام کرده است که در این تجاوز هوائی هیچگونه آسیبی به شهر یا نیروهای مستقر در شهر نرسیده است. خاموشی به خوبی رعایت می شود.

برگرفته از: آرشیو خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

نظر شما